Connect with us

Marknadsnyheter

KOMMUNIKÉ FRÅN ÅRSSTÄMMA I ATVEXA AB (PUBL)

Published

on

Årsstämma hölls i Atvexa AB (publ) (”Atvexa” eller ”Bolaget”) under torsdagen den 16 januari 2020. Vid årsstämman fattades följande huvudsakliga beslut.

Beslut om fastställande av resultat- och balansräkning samt vinstdisposition
Vid årsstämman beslutades att fastställa de i årsredovisningen intagna resultat- och balansräkningarna samt koncernresultat- och balansräkningarna. Vidare beslutades, i enlighet med styrelsens förslag, att samtliga till årsstämmans förfogande stående medel överförs i ny räkning.

Beslut om ansvarsfrihet
Årsstämman beslutade att bevilja styrelseledamöterna och den verkställande direktören ansvarsfrihet för förvaltningen under räkenskapsåret 2018/2019.

Val av styrelseledamöter och revisorer
Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsen intill slutet av nästa årsstämma ska bestå av sex ordinarie styrelseledamöter och inga suppleanter samt att Bolaget för samma tidsperiod ska ha ett revisionsbolag som revisor.

Årsstämman beslutade vidare, i enlighet med valberedningens förslag, att till styrelseledamöter för tiden intill slutet av nästa årsstämma genom omval utse Sara Karlin, Lars Brune, Cecilia Daun Wennborg, Trond Ingvaldsen, Peter Weiderman och Gunilla Öhman. Sara Karlin utsågs genom omval av årsstämman till styrelseordförande.

Till Bolagets revisor för tiden intill slutet av nästa årsstämma utsågs av årsstämman genom omval revisionsbolaget Deloitte AB. Noterades att den auktoriserade revisorn Therese Kjellberg kommer att vara huvudansvarig revisor.

Fastställande av arvoden till styrelse och revisorer
Årsstämman beslutade att styrelsearvode ska utgå i enlighet med valberedningens förslag, innebärande att arvode ska utgå med 75 000 kronor (grundarvode) till vardera av Sara Karlin, Lars Brune och Peter Weiderman samt med 150 000 kronor (grundarvode) till vardera av Cecilia Daun Wennborg, Trond Ingvaldsen och Gunilla Öhman. Vidare ska ytterligare ett grundarvode utgå till styrelsens ordförande samt ytterligare ett halvt grundarvode vardera till de ledamöter som deltar i utskottsarbete (noterades att Peter Weiderman avstår arvode för utskottsarbete).

Årsstämman beslutade vidare, i enlighet med valberedningens förslag, att arvode till Bolagets revisor ska utgå enligt godkänd räkning.

Beslut om principer för utseende av valberedningen
Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att fastställa av valberedningen föreslagna principer för utseende av valberedning.

Beslut om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att fastställa av styrelsen föreslagna riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om riktad nyemission av B-aktier avseende företagsförvärv
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att under tiden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om nyemission – med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt – av sammantaget det antal B-aktier vilka motsvarar högst fem (5) procent av det totala antalet B-aktier i Bolaget vid tidpunkten för årsstämman 2020, eller av konvertibler utbytbara till ifrågavarande antal B-aktier.

Styrelsen ska även äga rätt att fatta beslut i sådant fall då tillskott kan ske med annan egendom än pengar (apport) eller med kvittningsrätt eller eljest med villkor.

Syftet med bemyndigandet och skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att möjliggöra företagsförvärv.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om riktad nyemission av B-aktier i syfte att genomföra ägarspridning i samband med listbyte
I tillägg till ovan emissionsbemyndigande beslutade årsstämman, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att under tiden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om nyemission – med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt – av sammantaget det antal B-aktier vilka motsvarar högst fem (5) procent av det totala antalet B-aktier i Bolaget vid tidpunkten för årsstämman 2020.

Syftet med bemyndigandet och skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att möjliggöra en ägarspridning i anledning av listbyte till Nasdaq Stockholm.

Beslut om långsiktigt incitamentsprogram i form av aktiesparprogram, innefattande beslut om långsiktigt aktiebaserat incitamentsprogram (LTIP 2020), riktad nyemission av B-aktier att allokeras i LTIP 2020, ändring av bolagsordning med anledning av LTIP 2020, bemyndigande för styrelsen att besluta om riktad nyemission av C-aktier inom ramen för LTIP 2020, bemyndigande för styrelsen att besluta om återköp av egna C-aktier inom ramen för LTIP 2020, godkännande av överlåtelse av egna aktier av serie B inom ramen för LTIP 2020, bemyndigande för styrelsen att besluta om riktad nyemission av teckningsoptioner inom ramen för LTIP 2020, och godkännande av överlåtelse av teckningsoptioner eller aktier av serie B inom ramen för LTIP 2020
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att anta ett långsiktigt incitamentsprogram i form av ett aktiesparprogram (LTIP 2020) för verkställande direktörer och ledningspersoner (vice verkställande direktörer och vissa övriga ledningspersoner) inom Bolaget och dess dotterbolag samt övriga anställda i Atvexa AB (publ), innebärande att sammanlagt högst 38 deltagare omfattas. För att kunna delta i programmet krävs att deltagaren bidragit med en privat investering i Atvexa genom allokering av antingen B-aktier i Atvexa innehavda per den 13 december 2019 eller B-aktier i Atvexa anskaffade genom riktad nyemission i enlighet med nedan. Det minsta antalet sparaktier som en deltagare kan allokera till LTIP 2020 uppgår till 65 sparaktier och det högsta antalet sparaktier som en deltagare kan allokera till LTIP 2020 uppgår till 760 sparaktier. För varje sparaktie som innehas inom ramen för LTIP 2020 kommer Bolaget att tilldela deltagare en rättighet till en matchningsaktie, innebärande rätten att, under förutsättning att vissa villkor är uppfyllda, vederlagsfritt, alternativt mot erläggande av vid var tid gällande kvotvärde för B-aktien,[1] erhålla en matchningsaktie.

Som en konsekvens av begränsad likviditet i handeln med Bolagets B-aktie på Nasdaq First North Growth Market, och i syfte att främja deltagares allokering av B-aktier i LTIP 2020, beslutade årsstämman att genomföra en riktad nyemission av högst 28 880 B-aktier i Bolaget till deltagarna i LTIP 2020. Rätt att teckna upp till 760 nyemitterade B-aktier ska tillkomma var och en av deltagarna i LTIP 2020. Teckningskursen ska motsvara den volymvägda genomsnittliga betalkursen för Atvexas B-aktie på Nasdaq First North Growth Market under perioden från och med den 18 december 2019 till och med den 15 januari 2020 (den sista handelsdagen före årsstämman 2020), dock att teckningskursen ej ska understiga kvotvärdet.

För att kunna genomföra LTIP 2020 på ett kostnadseffektivt och flexibelt sätt och leverera aktier av serie B till deltagarna inom ramen för LTIP 2020 beslutade årsstämman att godkänna alternativa sätt för leverans av matchningsaktier, huvudsakligen innebärande beslut att ändra bolagsordningen för att möjliggöra nyemission av aktier av serie C, att bemyndiga styrelsen att besluta om riktad nyemission av högst 32 680 C-aktier till DNB Markets, en del av DNB Bank ASA, filial Sverige, till en teckningskurs motsvarande kvotvärdet, att bemyndiga styrelsen att besluta om återköp av egna C-aktier, under förutsättning att Bolagets aktier av serie B har tagits upp till handel på Nasdaq Stockholm vid tidpunkten för beslutet, att godkänna att C-aktier som Bolaget förvärvar med stöd av bemyndigandet om återköp av egna C-aktier i enlighet med ovanstående, efter omvandling till aktier av serie B, får överlåtas till deltagarna i LTIP 2020, samt att bemyndiga styrelsen att besluta om riktad nyemission av högst 32 680 teckningsoptioner till ett dotterbolag till Bolaget eller en tredje part som åtar sig leverans av teckningsoptioner eller B-aktier i Bolaget (såsom tillämpligt) enligt LTIP 2020 och att godkänna att relevant dotterbolag till Bolaget eller tredje part får överlåta högst 32 680 teckningsoptioner eller B-aktier i Bolaget (såsom tillämpligt) till deltagare i LTIP 2020 eller på annat sätt förfoga över teckningsoptionerna för att säkerställa åtagandena i anledning av LTIP 2020.

Vid full teckning i den riktade nyemissionen av B-aktier till deltagare enligt ovan kommer 28 880 B-aktier, motsvarande cirka 0,24 procent av det totala antalet aktier i Bolaget och cirka 0,04 procent av det totala antalet röster i Bolaget, att tilldelas deltagare i programmet, vilket motsvarar en utspädningseffekt om cirka 0,02 procent av det totala antalet aktier i Bolaget och cirka 0,00 procent av det totala antalet röster i Bolaget. Vidare kommer, vid maximal tilldelning av matchningsaktier, 32 680 B-aktier, motsvarande cirka 0,27 procent av det totala antalet aktier i Bolaget och cirka 0,05 procent av det totala antalet röster i Bolaget (efter genomförande av riktad nyemission av B-aktier att allokeras i LTIP 2020 i enlighet med ovan), att tilldelas deltagare enligt programmet, vilket i nuläget motsvarar en utspädningseffekt om cirka 0,02 procent av det totala antalet aktier i Bolaget och cirka 0,00 procent av det totala antalet röster i Bolaget (efter genomförande av riktad nyemission av B-aktier att allokeras i LTIP 2020 i enlighet med ovan).

Ytterligare information från årsstämman
Fullständiga förslag avseende årsstämmans beslut finns tillgängliga på Atvexas hemsida (www.atvexa.com). Protokollet från årsstämman kommer att hållas tillgängligt på Atvexas hemsida (www.atvexa.com) och hos Bolaget (adress: Atvexa AB (publ), Brovägen 9, 182 76 Stocksund) för aktieägarna senast två veckor efter årsstämman. En kopia av protokollet kommer att skickas utan kostnad till de aktieägare som begär det och som uppger sin postadress.

______________________

För mer information, vänligen kontakta:

Katarina Sjögren, Verkställande direktör

Telefon: +46 704 00 32 70

E-post: katarina.sjogren@atvexa.se

Veronica Hallengren, Ekonomi- och finansdirektör

Telefon: +46 760 95 35 83

E-post: veronica.hallengren@atvexa.se

Sara Karlin, Styrelseordförande

Telefon: +46 765 26 02 59

E-post: sara.karlin@atvexa.se

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den
16 januari 2020, klockan 16.15 (CET).

Om Atvexa

Atvexa är ett ägar- och utvecklingsbolag för verksamheter inom förskola och skola. Vi är en av de ledande aktörerna på utbildningsmarknaden i Sverige, har en stark position på förskolemarknaden i Norge och bedriver en mindre förskoleverksamhet i Tyskland. Vi drivs av en stark övertygelse om att vår värdegrund; olikhet, långsiktighet, öppenhet och nyfikenhet är viktiga för att skapa de bästa förutsättningar för barn och unga att utvecklas och att det ska finnas olika förskolor och skolor med olika pedagogiska inriktningar och arbetssätt för att alla barn och elever ska kunna hitta rätt lärandemiljö.

Atvexagruppen har uppvisat ungefär 30 procents genomsnittlig tillväxt med lönsamhet och kvalitet sedan starten 2009. Verksamheten bedrivs i Mälardalen, västra Götaland, Skåne, östra Norge och norra Tyskland. Atvexa äger 19 självständiga varumärken som har starka positioner på sina respektive lokala marknader. I verksamheterna ingår totalt 125 förskolor, 25 skolor och en särskola och cirka      3 000 medarbetare och 13 000 barn och elever.

Atvexa drivs av en stark övertygelse om att det ska finnas olika förskolor och skolor med olika pedagogiska inriktningar och arbetssätt för att alla barn ska kunna hitta rätt lärandemiljö.

Atvexa AB (publ):s B-aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market.

Atvexas Certified Adviser är Erik Penser Bank AB (publ). Telefon: +46 8 463 83 00. E-post: certifiedadviser@penser.se.

[1] Erläggande av vid var tid gällande kvotvärde för B-aktien aktualiseras endast för det fall teckningsoptioner används för leverans av matchningsaktier i enlighet med nedan. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårsrapport januari-mars 2024 Cabonline Group Holding AB (publ)

Published

on

By

JANUARI – MARS

  • Intäkterna uppgick till 1 287 MSEK (1 450 MSEK januari-mars 2023), en minskning med 11%. Organiskt minskade intäkterna med 10%.
  • Justerad EBITA uppgick till 48 MSEK (58) och EBITA-marginal till 3,7% (4,0).
  • Rörelseresultatet uppgick till 43 MSEK (57), resultatet inkluderar jämförelsestörande poster om -1 MSEK (6).
  • Periodens resultat uppgick till -26 MSEK (-9).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -50 MSEK (56).

Väsentliga händelser inom rapportperioden

Per 1 januari 2024 har fusion skett av Norges Taxi Öst AS, Norges Taxi Nord AS och Norges Taxi Vest AS in i Cabonline Norge AS i Norge. Efter fusionen äger Cabonline endast ett legalt bolag i Norge, Cabonline Norge AS.

Den 29 februari 2024 tillkännagavs att Cabonline Group har nått en överenskommelse om att sälja sin verksamhet i Danmark till det danska taxiföretaget Taxa Syd Gruppen.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

Den 2 april 2024 meddelade styrelsen i Cabonline Group Holding AB att de utsett Charlotta Söderlund, operativ chef i bolaget, till tillförordnad VD och koncernchef. Dag Kibsgaard-Petersen lämnade därmed bolaget.

Den 3 april 2024 meddelade Bolagsverket tillstånd att fusionera bolagen Taxi Helsingborg Aktiebolag och Taxi Skåne Aktiebolag att uppgå i Cabonline Region Syd AB.

Den 4 april 2024 meddelade Cabonline Group att Erik Skånsberg blivit utsedd till CFO och efterträder Fredrik Lundqvist som lämnar bolaget. Erik Skånsberg tillträdde den 15 april.

VD har ordet

Fortsatta marknadsutmaningar – hög investeringstakt bygger för framtiden och milstolpe i hållbarhet

Kvartalet präglades av fortsatta marknadsutmaningar för privatresekundgruppen (B2C). Vår strategi och styrkan i vår affärsmodell med tre övergripande kundgrupper B2P (offentliga), B2B (företag) och B2C (privat) har hjälpt oss att navigera genom dessa utmaningar för att minska resultatpåverkan. Kvartalsresultatet påverkades också av kapacitetsbrist av fordon samt hög investeringstakt i digital utveckling för framtiden.

Under det första kvartalet uppnådde Cabonline en omsättning på 1 287 MSEK jämfört med 1 450 MSEK samma kvartal föregående år och ett rörelseresultat på 43 MSEK jämfört med 57 MSEK, en minskning med 24%. Justerat EBITDA-resultat minskade med 14% under första kvartalet jämfört med samma period föregående år.

Utveckling under kvartalet
Vårt fokus på kvalitet uppskattas av våra resenärer. App-resenärsnöjdheten under kvartalet nådde 4,62 på en 5-gradig skala, en ökning från 4,59 jämfört med samma period föregående år. Det visar på styrkan i vårt kunderbjudande och förstärker våra konkurrensfördelar.

Vår satsning på affärsresekundgruppen (B2B) har gett resultat. Under kvartalet har vi sett en fortsatt uppgång, vilket lett till en omsättningstillväxt på 21% jämfört med samma period föregående år. Även med påskens inverkan att beakta, har vårt unika Flygtaxi-koncept visat sig stabilt med en omsättningsökning på 1% jämfört med samma kvartal föregående år.

Makroekonomiska utmaningar fortsätter att påverka privatresandet (B2C). Trenden med minskat privatresande fortsatte för fjärde kvartalet i rad. Vi hade en minskning av B2C-resandet med 36% jämfört med samma period föregående år, medan minskningen när vi exkluderar Danmarks siffror för mars landade på 29%. Dessa siffror speglar konjunkturens inverkan på vår verksamhet. Även kapacitetsbristen av bilar under kvartalet har påverkat resultatet.

Under kvartalet har vi fortsatt vinna offentliga upphandlingar (B2P), vilket visar på förtroendet för Cabonline. Exempel på dessa är skolskjuts Mölndal Stad i Sverige och förnyat förtroenden att köra skolskjuts Malmö Stad, serviceresor i Region Sörmland och skolskjuts Umeå kommun.

Förberedelserna för implementeringen av vår nya boknings- och trafikledningsplattform har fortsatt under kvartalet. Processen har tagit längre tid än beräknat, vilket vi aktivt hanterar genom noggranna kvalitetskontroller och optimering av arbetsflöden. Vårt mål är att samla alla våra varumärken på en och samma boknings- och trafikledningsplattform under 2024-2025, vilket förväntas öka effektiviteten och förbättra kundupplevelsen. På lång sikt är vi övertygade om att våra investeringar i digital utveckling kommer att erbjuda betydande fördelar och öppna upp nya möjligheter för Cabonline.

Milstolpe i hållbarhet och ansvarstagande
I vår strävan att leda vägen mot en mer hållbar framtid har Cabonline uppnått en betydande milstolpe. Vi är stolta över att bli det första taxibolaget i norra Europa med klimatmål i linje med Parisavtalets 1,5-gradiga mål, godkända av Science Based Targets initiative (SBTi).

SBTi har skapat ett ramverk för vetenskapligt baserade klimatmål för företag och organisationer. För godkännande måste företagen kartlägga utsläpp i hela värdekedjan (Scope 1, 2 och 3) och sätta mål som motsvarar eller överträffar Parisavtalets ambitioner.

Cabonlines klimatmål omfattar alla utsläpp i värdekedjan, både uppströms från leverantörer och nedströms från egen verksamhet. Merparten av utsläppen genereras av anslutna taxibilar. Företagets mål, att minska utsläppen i enlighet med Parisavtalets 1,5-gradersmål, godkändes i april 2024.

Under första kvartalet ökade andelen elbilar till 29% av totala flottan och andelen av personbilsflottan som är fossilbränsleoberoende (el eller biogasfordon) ökade till 57%.

Förändringar i ledningsgruppen
Den 2 april 2024 utsågs Charlotte Söderlund till tillförordnad VD och koncernchef. Dag Kibsgaard-Petersen har därmed lämnat bolaget. Charlotta rekryterades till Cabonline Group 2017. Hon kommer fortsatt ha sin tidigare roll som COO och fördela ansvar och arbetsuppgifter inom den operativa delen av Cabonline.

Magnus Creutz tillträdde som Chief Commercial Officer (CCO) den 8 april 2024. Han har en gedigen kommersiell bakgrund inom B2B- och B2C-segmenten, senast som Director B2B Nordics på Allente.

Den 15 april tillträdde Erik Skånsberg som ny CFO. Han har en mångsidig bakgrund inom affärsplanering, M&A samt corporate och managerial finance.

Verksamheten i Danmark såld
Den 29 februari 2024 sålde Cabonline sin danska verksamhet Taxi 4×27 till Taxa Syd Gruppen som ett led i strategiska affärsplanen att fokusera på verksamheterna i Finland, Norge och Sverige. I affären ingick Cabonline Danmark ApS och Taxi 4×27 A/S och Taxa Syd tog över alla anställda och kontrakt.

Framåtblick
Jag är ödmjuk och tacksam för att ha fått möjligheten att ta över rollen som tillförordnad VD för Cabonline Group. Jag ser fram emot att fortsätta arbeta tätt tillsammans med alla fantastiska kollegor för att fortsätta driva Cabonline framåt och stärka vår position på den nordiska marknaden.

Denna rapport understryker vikten av att intensifiera vårt arbete med ny boknings- och trafikledningsplattform och vikten av att lösa våra kapacitetsutmaningar. Dessa åtgärder är avgörande för att säkerställa vår konkurrenskraft och förmåga att möta kundernas behov effektivt.

I takt med att vi rör oss genom 2024, ser vi att förutsättningarna fortsatt är osäkra och präglas av makroekonomiska marknadsutmaningar. Vi möter därför resten av året med stor ödmjukhet och fokuserar på det vi själva kan påverka.

Slutligen vill jag uttrycka min djupa tacksamhet till vårt team, våra förare, och åkare för deras outtröttliga arbete och engagemang. Ert arbete är kärnan i vår framgång. Till våra resenärer och kunder, ert förtroende är vår största tillgång. Tillsammans bygger vi en starkare och mer hållbar framtid.

Stockholm maj 2024
Charlotta Söderlund
tf VD och koncernchef

För mer information, vänligen kontakta:
Charlotta Söderlund, tf VD, tel +46 70 453 77 70, charlotta.weigel@cabonline.com
Erik Skånsberg, CFO, tel +46 79 062 38 84, erik.skansberg@cabonline.com

Om Cabonline Group:
Cabonline är Nordens ledande taxiföretag med cirka 2 200 anslutna åkerier och cirka 4 100 bilar i Sverige, Norge och Finland. Inom Cabonline finns en rad välkända varumärken som TaxiKurir, Taxi Skåne, Umeå Taxi, Sverigetaxi, TOPCAB, Norgestaxi, Kovanen, Fixu Taxi  och Flygtaxi. Genom Cabonline får åkerierna tillgång till attraktiva kundavtal, stöd från branschledande teknikutveckling samt nytta av stordriftsfördelar, effektiv service och en gemensam infrastruktur. Gruppen omsatte 2023 cirka 5,6 Mdr SEK. För mer information: cabonlinegroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tingsvalvet Fastighets AB (publ) erhåller villkorat godkännande för listbyte till Nasdaq First North Growth Market

Published

on

By

Tingsvalvet Fastighets AB (publ) (”Tingsvalvet” eller ”Bolaget”) har ansökt om och erhållit villkorat godkännande för upptagande till handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm (”Nasdaq First North”). Bolagets sista dag för handel på Spotlight Stock Market är den 11 juni 2024. Första dag för handel på Nasdaq First North är 12 juni 2024.

Tingsvalvets aktier och teckningsoptioner handlas idag på Spotlight Stock Market och den 15 april 2024 meddelade Bolaget att Bolaget återupptagit processen avseende listbyte till Nasdaq First North. Nasdaq Stockholm har idag lämnat ett villkorat godkännande för upptagande till handel på Nasdaq First North av Tingsvalvets A-aktier, B-aktier, preferensaktier och teckningsoptioner. I samband med detta har även Bolagets avnoteringsansökan godkänts av Spotlight Stock Market. Bolagets sista dag för handel på Spotlight Stock Market är den 11 juni 2024. Första dag för handel på Nasdaq First North är den 12 juni 2024.

Godkännandet är villkorat av att: (i) Bolaget offentliggör ett tilläggsdokument med överenskommet innehåll innan handeln påbörjas på Nasdaq First North; (ii) Bolaget uppdaterar sin hemsida i enlighet med Nasdaq First North Growth Market Rulebook;  och (iii) ingenting inträffar i Bolaget före första dag för handel som skulle kunna föranleda en annan bedömning av Nasdaq Stockholm.

Styrelsen för Tingsvalvet gör en sammantagen bedömning att en notering av Bolagets aktier och teckningsoptioner vid Nasdaq First North skapar bättre förutsättningar för framtida värdeskapande för Bolagets aktieägare genom en förväntad ökad likviditet i Bolagets värdepapper och ett ökat intresse för verksamheten och Bolaget från analytiker, allmänheten, institutionella investerare samt andra intressenter. Noteringen vid Nasdaq First North bedöms vidare utgöra en kvalitetsstämpel mot potentiella kunder, samarbetspartners och leverantörer.

Tingsvalvet kommer med anledning av listbytet publicera ett tilläggsdokument på Bolagets hemsida idag, den 28 maj 2024.

För ytterligare information, kontakta:

Tingsvalvet Fastighets AB (publ)

Håkan Karlsson, VD    Magnus Fält, vice VD/fastighetschef

Tel: +46 70 618 24 61    Tel: +46 70 618 24 60

Email: hakan.karlsson@tingsvalvet.se  Email: magnus.falt@tingsvalvet.se

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 maj 2024 kl. 16.00 CEST.

Om Tingsvalvet

Tingsvalvet är ett kassaflödesdrivet fastighetsbolag med fokus på kommersiella fastigheter med hög direktavkastning. Fastighetsbeståndet är fokuserat till starka lokala lägen, framför allt i Mellansverige. Den 31 mars 2024 uppgick fastighetsvärdet till ca 1,9 miljarder kronor.

För mer information om Tingsvalvet Fastighets AB (publ), vänligen se; www.tingsvalvet.se.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Unik skolbyggnad i Götafors visar vägen mot framtidens skolor och sätter en ny standard för hållbart byggande i Sverige

Published

on

By

STOCKHOLM 28 maj 2024 – En ny och unik skolbyggnad i Götafors, uppförd med innovativa modulsystem, har som första skola i världen uppnått den högsta nivån Outstanding av miljöcertifiering BREEAM In-Use V.6. Denna prestation belyser inte bara potentialen i modern modulkonstruktion utan sätter också en ny standard för hållbara skolor och offentliga byggnader i Sverige.

Genom att kamma hem BREEAM In-Use Outstanding certifiering visar Götafors skola att cirkulära modulbyggnationer har potential att förvandlas till moderna, energieffektiva och miljövänliga skolor. Projektet inspirerar till en mer hållbar framtid för kommande generationer och sätter en ny standard för hållbart byggande av offentliga miljöer i Sverige.

Parmaco, som är ansvarig för byggnationen, har genom sin expertis kunnat optimera Götafors skolas resurser och minimera dess miljöpåverkan. Med innovativa lösningar och tekniker har det resulterat i en skola som inte bara är funktionell och vacker, men också gynnar eleverna såväl som pedagogerna med en mer hälsosam och miljövänlig skolmiljö.

– Detta är en otrolig prestation för alla inblandade. Genom att fokusera på rätt saker och samarbeta effektivt har vi visat att det är möjligt att uppnå exceptionella resultat i hållbar utveckling. Götafors skola står som ett tydligt exempel på hur innovativt tänkande och moderna byggnadstekniker med cirkularitet i fokus kan bana vägen för en mer hållbar framtid, säger Rikard Nyhrén, vd för Parmaco i Sverige.

Att en modulbyggd skola uppnår högsta poäng i områden som dagsljusoptimering, energieffektivitet, vattenhantering och föroreningsskydd, visar inte bara ett engagemang för miljömässig hållbarhet utan bidrar också direkt till en bättre inomhusmiljö. Dessa åtgärder garanterar en hälsosam och stimulerande atmosfär som främjar elever såväl som pedagogernas välbefinnande. Effektivt ljus och klimatkontroll, öppna ytor, och säkerhetsförbättringar skapar en inbjudande och produktiv miljö.

En ledare inom hållbart byggande

Götafors skola har uppnått exceptionella resultat i samtliga kategorier av BREEAM In-Use certifieringen, vilket visar på engagemang för höga miljömässiga ideal. Denna utmärkelse är inte bara en framgång för Parmaco och Hedström & Taube, som har skött certifiering, utan även för hela den svenska byggbranschen. Det visar att Sverige är en ledare inom hållbart byggande och att det är möjligt att skapa byggnader som är både miljövänliga och funktionella inom offentlig såväl som privat sektor.

Fakta om BREEAM In-Use certifiering

BREEAM In-Use är ett globalt system för miljöcertifiering av befintliga byggnader, administrerat av Building Research Establishment (BRE). Det är en robust och oberoende bedömning av en byggnads miljöprestanda, baserat på nio olika kategorier:

1. Hälsa och välbefinnande: Inomhusmiljö, buller, visuell komfort, luftkvalitet. 2. Energi: Energiförbrukning och koldioxidutsläpp, energirelaterade funktioner. 3. Vatten: Vattenförbrukning och avloppshantering. 4. Avfall: Avfallshantering och återvinning. 5. Transport: Transportinfrastruktur och tillgänglighet. 6. Material: Materialval, anskaffning och avfallshantering. 7. Landanvändning och ekologi: Biodiversitet, gröna utrymmen, föroreningar. 8. Styrning: Miljöledning, underhåll och övervakning. 9. Samhällspåverkan: Hälsa och säkerhet, trygghet, lokalsamhällets engagemang.

För varje kategori tilldelas byggnaden poäng baserat på hur väl den uppfyller BREEAM:s krav. Den totala poängsumman avgör certifieringsnivån, som sträcker sig från Pass till Outstanding.

För mer information

Rikard Nyhrén, vd Parmaco, mobil: +46 70-207 46 76, e-mail; rikard.nyhren@parmaco.se

Ylva Ridderheim, Head of Marketing and communication Parmaco, mobil: +46 70 535 75 24, e-mail: ylva.ridderheim@parmaco.se 

Maria Ekenskytt, rektor för Götafors skola, mobil: 0370-67 84 14, e-mail: maria.ekenskytt@vaggeryd.se

Linda Kirsebom, presskontakt Prat PR, mobil +46 708 28 25 22, e-mail: linda.kirsebom@prat.se

Parmaco – Innovativa och hållbara byggnader för en bättre framtid
Parmaco är ett ledande företag inom modulära byggnader som erbjuder skräddarsydda lösningar för skolor, förskolor, vård, bostäder, kontor och försvar. Våra hållbara och hälsosamma byggnader är modifierbara och kan anpassas till dina specifika behov. Med över 30 års erfarenhet och verksamhet i flera länder, levererar Parmaco dynamiska byggnader av hög kvalitet som möter framtidens krav. Besök www.parmaco.se för att lära dig mer om hur vi kan bidra till en mer hållbar framtid.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.