Connect with us

Marknadsnyheter

KVARTALSRAPPORT Q2 – OKTOBER 2019 till DECEMBER 2019

Published

on

Årets andra kvartal innebar en stark återhämtning jämfört med kvartal 1. En del av Q1:s förlust finns kvar, men den har minskat med en tredjedel och kvartalet resulterade i en vinst på nästan samma nivå som under motsvarande kvartal föregående år. Ett starkt fokus på försäljning ger resultat.

Under perioden har också ett par produkter lanserats. Novus Livsmedelsbarometer har på ett konkret sätt öppnat upp dörren tydligare för FMCG, där Novus tidigare varit svagare. Genom att lansera intressanta produkter och kunskap inom områden är ett sätt för Novus att nå nya branscher.

Alternativet till att undersöka är att gissa – i Novus inställning är att  det aldrig är någon bra för ursäkt att gissa i stället för att skaffa sig kan få kunskap kring marknader och kunder genom bra undersökningar. När många andra undersökningsföretag fokuserar på att leverera billig data, och gör sig därmed ännu mer sårbara för automatisk datagenerering, fortsätter Novus att stärka sin position som kunskapsföretag. Våra undersökningar levererar värdefull kunskap, som hjälper våra kunder att förstå sin marknad och fatta strategiska beslut om vägen framåt.

I Novus bolagsutveckling som baseras på kompetens och samtidigt kunna fortsätta växa är kan det leda till att lönsamheten tillfälligt går ned, vilket är det vi sett under detta halvår. Det krävs en investeringen i humankapital och kollektiv kunskap vilket i sin tur leder till att vi kan leverera ovärderlig kunskap till våra kunder.

Det Novus som min far grundade, där jag tillträdde som VD för nio år sedan, utvecklas hela tiden. Vi har ökat förväntningarna hos undersökningskunder på vad det kan innebära att köpa och få nytta av undersökningar. Novus´ ställning på svenska marknaden är helt unik. Novus är i dag ett kunskapsföretag som är inblandat i det strategiska arbetet inom olika företag och organisationer. Vi verkar dessutom som rådgivare och bollplank inom flera branscher även inblandad i diskussioner kring demokratins och medias utveckling. Behovet av en oberoende kunskapsleverantör som förstår och kan förklara mänskligt beteende har nog aldrig varit så stort som idag. Novus´ position har aldrig varit starkare. De produkter som levererats under detta halvår är ett bevis; Novus Academy, Novus´ föreläsningar och Novus´ rapporter. Den faktiska kärnan i allt vi skapar är och har alltid varit Novus´ skickliga undersökare och kunskapen våra trovärdiga undersökningar ger.

Torbjörn Sjöström – VD Novus

Torbjörn Sjöström

VD
Novus
Epost: Torbjorn.sjostrom@novus.se
Tel: 08 128 196 71

Novus är ett fullservicebolag som genomför undersökningar med metoder bäst lämpade att ge svar på det som behöver undersökas.

En undersökning definieras som en metod och en process för att få kunskap. Det går ut på att beskriva och förklara, för att skapa förståelse. En undersökning från Novus består av två delar, datainsamling och analys. Novus´ kunder vill generellt ha svar på Hur; hur får jag fler kunder, fler medlemmar etc.
För att förstå det behöver man svar på tre saker:

VadVarförHur

En Novusundersökning hjälper till att svara på vad, förklara varför och ger råd om hur detta är användbart i kundens verksamhet.

Novus Group International AB (publ) erbjuder undersökningar och rådgivning inom Opinion (opinions- och samhällsmätningar), Marknad (varumärke & kommunikation affärsutveckling samt media) och Loyalty (kund & medarbetare).

Novus Group International bedriver sin verksamhet i Stockholm. Bolaget är noterat på Spotlight stockmarkets (hette tidigare Aktietorget) sedan juni 2007.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Medivir tidigarelägger Q1 webcast till klockan 10.00 den 30 april

Published

on

By

Stockholm — Medivir AB (Nasdaq Stockholm: MVIR), ett läkemedelsföretag inriktat på att utveckla innovativa behandlingar av cancersjukdomar med stora medicinska behov, meddelade idag att bolaget kommer att hålla webbsändningen för att presentera kvartalsresultatet för Q1 imorgon den 30 april, klockan 10.00. Webbsändningen tidigareläggs då Nasdaq Stockholm stänger tidigare.

 

 

För ytterligare information kontakta:
Magnus Christensen, finanschef, Medivir AB
Telefon: 08-5468 3100.
E-post:
magnus.christensen@medivir.com

 

 

 

 

Om Medivir

Medivir utvecklar innovativa läkemedel med fokus på cancersjukdomar där de medicinska behoven är stora. Företaget satsar på indikationsområden där tillgängliga behandlingsmetoder är begränsade eller saknas och det finns stora möjligheter att erbjuda betydande förbättringar till patienterna. Medivir fokuserar på utvecklingen av fostroxacitabine bralpamide (fostrox), en smart kemoterapi som har utformats för att ge en riktad anti-tumöreffekt i levern samtidigt som eventuella biverkningar minimeras. Samarbeten och partnerskap är en viktig del av Medivirs affärsmodell och läkemedelsutvecklingen bedrivs antingen i egen regi eller i partnerskap. Medivirs aktie (ticker: MVIR) är noterad på Nasdaq Stockholms lista för små bolag (Small Cap). www.medivir.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

ABB Robotics firar 50 år av robotinnovation – möt oss på Elmia

Published

on

By

ABB Robotics firar 50 år sedan den banbrytande lanseringen av den första helelektriska mikrodatorstyrda industriroboten, IRB 6, utvecklad i Västerås. Detta uppmärksammar vi på Elmia där vi, utöver att ställa ut nyheter, även kommer visa delar av de senaste 50 årens robothistoria.

ABB fokuserar på hållbar industri och de senaste lösningarna inom automation när vi ställer ut på Elmia Automation 2024. Besök monter D02:40 för att uppleva hur ABB stöttar automation inom produktion och logistik, ta del av miniseminarier om bland annat cobots, programvara för robotar och underhållsoptimering, och testa hur det går till att programmera en robot.

“Vi är otroligt stolta över vårt arv och ser med spänning fram emot att fortsätta driva teknikens gränser för att lösa våra kunders utmaningar”, säger Susanne Timsjö, försäljnings- och marknadschef på ABB Robotics i Sverige.

I monter D03:65 visas även delar av ABB:s historiska samling, i samband med firandet av 50 år sedan bolaget lanserade sin första robot år 1974. Innan 1970-talet var det tekniskt omöjligt att utveckla en elektrisk robot. Med framväxten av komponenter såsom högeffektstransistorer, DC-motorer och, viktigast av allt, en 8-bitars mikroprocessor från Intel som kom i april 1972, skapades nya möjligheter.

”Asea var de första som upptäckte denna möjlighet och tog hand om den väl”, säger Hans Skoog, en veteran på ABB Robotics med över 25 år inom robotutveckling. ”Resultatet var IRB 6 – världens första elektriskt drivna robot med en mikrodatorstyrd kontroll, utvecklad av ett team av 18 ingenjörer på Asea.”

IRB 6 startade en global robotrevolution, och följdes snart upp av den kraftfulla IRB 60 som inte bara var världens första elektriska robot för tunga laster (60kg) utan även den första elektriska roboten som användes för punktsvetsning. Sedan dess har ABB Robotics fortsatt att ligga i framkant inom robotteknik.

Hans Skoog kommer att hålla föredrag om den tekniska logiken bakom IRB 6:s tillkomst och ABB/Asea:s framgång. Susanne Timsjö håller föredrag om smart automation och robotik i samarbete med AI.

För mer information om ABB Robotics och deras 50-årsjubileum, besök https://new.abb.com/products/robotics/events/50-years-of-robotic-innovation

För mer information om ABB Robotics på Elmia, besök https://new.abb.com/se/elmia-automation

 

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen. www.abb.com

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 72 461 20 00
press@se.abb.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

SAS GÅR MED I SKYTEAM

Published

on

By

  • SkyTeam och SAS har undertecknat ett alliansavtal som innebär att SAS kommer ansluta sig till SkyTeam den 1 september 2024.
  • SAS kunder kommer uppleva smidigare resor och få fler resmöjligheter till nya destinationer.
  • Alla EuroBonus-medlemmar kommer både kunna använda och tjäna in poäng, medan Guld- och Diamantmedlemmar även kommer få tillgång till SkyPriority-tjänster och lounger.

Idag har SkyTeam och SAS formellt skrivit på ett viktigt avtal, kallat Alliance Adherence Agreement. Detta är ett betydande steg för SAS att bli en del av den globala flygalliansen SkyTeam. SAS kommer officiellt ansluta sig till SkyTeam den 1 september 2024. SAS anslutning kommer stärka alliansens globala nätverk genom att erbjuda bättre tillgång till viktiga flygplatser i Skandinavien men också genom att erbjuda resenärer fler destinationer och både bättre anslutningar och smidigare resor. SAS och SkyTeam arbetar aktivt med att säkerställa en smidig övergång till den nya alliansen för alla kunder och SAS EuroBonus-medlemmar.

Så fort SAS anslutit sig till SkyTeam kommer EuroBonus-medlemmar få förmåner när de flyger med de flesta SkyTeam-flygbolagen. Silver-medlemmar kommer få SkyTeam Elite-status medan Guld- och Diamantmedlemmarna kommer bli Elite Plus. Elite Plus-medlemmar kommer få tillgång till över 750 flygplatslounger och även kunna använda SkyPriority-tjänster som till exempel prioriterad incheckning och ombordstigning.

För SAS kunder kommer den nya alliansen innebära enklare anslutningsflyg över hela SkyTeams nätverk med över 1060 destinationer och öppnar även upp för nya destinationer i bland annat Afrika, Latinamerika och Karibien.

Andrés Conesa, ordförande för SkyTeam, säger: ” SAS delar SkyTeams vision om att leverera mer integrerade och ansvarsfulla reseupplevelser. Tillsammans med våra medlemmar fortsätter vi nu arbetet med att säkerställa en smidig övergång till den nya alliansen för alla kunder.”

Patrick Roux, SkyTeam VD, säger: ”Vi är glada över att välkomna SAS officiellt till vår allians. SAS är kända för att vara pålitliga och erbjuder utmärkt kvalitet och service och det passar SkyTeams fokus på att förbättra kundupplevelsen väl. Vi ser fram emot att vara en del av deras framtida resa.”

Anko van der Werff, SAS VD och koncernchef säger: “Vi är glada över att ha nått denna viktiga milstolpe i SAS övergång till en ny allians. EuroBonus-medlemmar kan nu se fram emot nya destinationer och förmåner med SkyTeam. Det här är början på en spännande framtid för våra kunder, partners och anställda. SAS kunder kommer kunna dra nytta av SkyTeams starka globala närvaro på stora flygplatser världen över och dess fokus på strategiska partnerskap och innovativa hållbarhetsinitiativ.

SkyTeam-medlemmar som flyger till och från SAS-hubbarna Köpenhamn, Oslo och Stockholm är: Air France, KLM, Delta Air Lines och Middle East Airlines.

Bilder: https://www.dropbox.com/t/frndLoTaJwliBqEf

För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS pressjour, tel +46 8 797 29 44

SAS, Skandinaviens ledande flygbolag, med knutpunkter i Köpenhamn, Oslo och Stockholm, flyger till resmål i Europa, USA och Asien. Inspirerade av vårt skandinaviska arv och hållbarhet, är SAS en drivande kraft inom hållbart flyg och i omställningen till flyg med nettonollutsläpp. Vi minskar kontinuerligt våra koldioxidutsläpp genom att använda mer hållbart flygbränsle, investera i nya bränslesnåla flygplan och genom partnerskap för innovation i ny disruptiv teknik– och på så sätt bidrar vi till branschens mål om netto noll koldioxidutsläpp till 2050. Förutom flygverksamheten, erbjuder SAS marktjänster, tekniskt underhåll och frakttjänster.  För ytterligare information besök https://www.sasgroup.net

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.