Connect with us

Marknadsnyheter

MAX är branschbäst i hållbarhet enligt svenskarna – för trettonde året i rad

Published

on

Sustainable Brand Index (SBI) är Europas största varumärkesstudie om hållbarhet och MAX hamnar återigen på första plats i kategorin ”Restaurants, Cafés & Take-Away”. Totalt är det med 418 varumärken på den svenska listan där MAX hamnar på nummer 20.

– Att jobba med hållbarhet har varit en prioritet sedan MAX grundades 1968. Jag är stolt över att vårt hållbarhetsarbete uppmärksammas och att svenskarna ser vad vi gör. Vi vill få fler att jobba med hållbarhet som en del av kärnverksamheten – om vi kan visa att hållbarhet är lika med lönsamhet kan vi få med fler på tåget, säger Kaj Török som är hållbarhetschef på MAX.

Förra veckan släppte SBI rankingen för Danmark där MAX tar hem första platsen i samma kategori som i Sverige.

Den totala studien omfattar över 80 000 respondenter och över 1600 varumärken i 36 olika branscher. I Sverige har 29 000 respondenter intervjuats om 418 varumärken baserat på marknadsandelar inom sin bransch. Branschen Restaurants, Cafés & Take-Away landar på plats 24 av totalt 36 branscher. Restaurangen som placerar sig nästbäst inom Restaurants, Cafés & Take-Away hamnar på plats 120, att jämföras med MAX placering på 20:e plats.

Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2023 års studie har ett riksrepresentativt urval av 29 000 svenskar i åldern 16-75 år intervjuats under perioden december 2022 – februari 2023. Totalt 1600 varumärken i 36 branscher har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.

Rankingen visar hur varumärken uppfattas gällande hållbarhet. Definition av hållbarhet som används i undersökningen är de globala målen för hållbar utveckling; Sustainable Development Goals.

Lovisa Haeger, pressansvarig, MAX Burgers

lovisa.haeger@max.se

MAX Burgers grundades 1968 och är Sveriges äldsta burgarkedja. MAX vill bli världens bästa burgarkedja och vägen dit är att göra världen lite godare. Både genom att servera de godaste burgarna och genom att vara en god kraft i samhället. Redan 2008 började MAX klimatmärka menyn och klimatkompensera för alla utsläpp från lantbrukarens jord till gästens bord. Sedan 2018 har MAX en klimatpositiv meny, vilket innebär att företaget binder mer klimatgaser än hela värdekedjan släpper ut och samtidigt minskar utsläpp i linje med FN:s globala 1,5-gradersmål. Från 2006 har 7-10 procent av den årliga nettovinsten fördelats till fattigdomsbekämpning och 2009 bildades stiftelsen Rättvis Fördelning. Hittills har 354 miljoner kronor före skatt avsatts från MAX till stiftelsen Rättvis Fördelning. Kedjan har 190 restauranger i fem länder och sysselsätter cirka 7 500 medarbetare. MAX omsatte 4,1 miljarder SEK 2021.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Månadsstatistik för augusti

Published

on

By

Publiceringsdatum: 2024-09-09

Alpcot Holding AB (publ) är moderbolag i Alpcot-koncernen. Statistiken avser den verksamhet som bedrivs i de helägda bolagen Alpcot AB samt Alpcot Capital Management Ltd. Under 2024 har antalet depåkunder hos Alpcot ökat med 419 st, portföljförvaltat och rådgivet kapital har tillsammans ökat med 1 285 MSEK och kapital i egna fonder har ökat med 229 MSEK. Alpcot har sedan start betalat ut över 47 MSEK i fondrabatt till sina kunder.

 

Aug -24

Jul -24

Förändring månad

Aug -23

Förändring år

Antal depåkunder, st

8 759

8 722

0,4%

8 147

7,5%

         Varav rådgivna depåkunder

4 930

4 862

1,4%

4 094

20,4%

 

 

 

 

 

 

Värde depåtjänst, MSEK

9 066

9 044

0,2%

8 561

5,9%

 

 

 

 

 

 

         Varav rådgivet kapital i depå

2 174

2 206

-1,5%

1 626

33,7%

         Varav portföljförvaltat kapital i depå

2 610

2 570

1,6%

1 476

76,8%

         Övrigt kapital i depå

4 282

4 268

0,3%

5 459

-21,6%

 

 

 

 

 

 

         Varav fonder (1)

5 035

5 075

-0,8%

3 976

26,6%

         Varav noterade aktier och ETF:er

803

799

0,5%

786

2,2%

         Övriga värdepapper

3 228

3 170

1,8%

3 799

-15,0%

 

 

 

 

 

 

Alpcot-fonder, AuM, MSEK (2)

993

1 004

-1,1%

780

27,3%

 

 

 

 

 

 

Återbetald fondrabatt, MSEK (3)

20,5

20,5

0,0%

23,0

-10,9%

(1) Avser värdepappersfonder och alternativa investeringsfonder.

(2) Avser värde i Alpcots egna fonder, Alpcot Equities och Alpcot Fixed Income.

(3) Avser återbetald fondrabatt till depåkunder under en rullande 12-månadersperiod. Fondrabatten utbetalas i regel fyra gånger per år varpå beloppen för två närliggande månader kan vara identiska.

 

Alpcot ska erbjuda marknadens bästa plattform till rådgivare för att de ska kunna hjälpa privatpersoner i Sverige till finansiellt välmående.

Alpcot har en digital plattform för sparande och investeringar med flera marknadsledande tjänster. Produktområdena utgörs av depåtjänst, försäkringsförmedling och fond- och kapitalförvaltning samt tjänsten Curo Professional som innebär att rådgivare och anknutna ombud kan nyttja Alpcots digitala plattform. Alpcots plattform riktar sig mot professionella rådgivare samt privatpersoner som vill ha icke-komplicerade finansiella produkter med transparant prissättning.

För mer information kontakta ansvarig för investerarrelationer:
Dusko Savic, Verkställande direktör, dusko.savic@alpcot.se, +46(0)70 358 12 57

Besök Alpcot på www.alpcot.se

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se
T: +46 70 358 12 57

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lindab förvärvar franska ATIB och stärker sin position inom tekniska ventilationsprodukter

Published

on

By

Lindab flyttar fram sin position inom tekniska ventilationsprodukter genom förvärvet av den franska ventilationsspecialisten ATIB. Med förvärvet stärker Lindab även sin försäljning och distribution i västra Frankrike.

ATIB är en väletablerad fransk distributör av ventilations- och inneklimatprodukter. Merparten av försäljningen består av ventilationssystem till kommersiella fastigheter. Produktutbudet omfattar luftaggregat, ljuddämpare, luftdon, brandskyddsprodukter och filter.

Försäljning av tekniska produkter sker i hög omfattning genom ventilationskonsulter, vilka föreskriver produkterna som ska användas i ventilationssystem. ATIB har djup kunskap om teknisk försäljning samt fleråriga relationer med kunder inom området. Det skapar möjlighet för merförsäljning av Lindabs tekniska produkter samt kunskapsöverföring till övriga delar av Lindab.

”Vi är glada över att välkomna ATIB till Lindab. Nya tillväxtmöjligheter skapas inom ett attraktivt produktområde.”, säger Ola Ringdahl, VD och Koncernchef för Lindab. ”ATIB är ett välskött bolag som är uppskattat för sin tekniska kompetens och sina långsiktiga kundrelationer. Vi ser goda möjligheter till att öka både vår och ATIBs försäljning samt att utöka Lindabs kunskap inom området för tekniska ventilationsprodukter på den franska marknaden. Vi är även mycket glada över att Cyril Ravon och Emmanuel Ravon kommer fortsätta leda ATIB, som del av Lindabkoncernen.”

”Vi ser fram emot att vidareutveckla ATIBs verksamhet som del av Lindab. Våra verksamheter kompletterar varandra väl och bygger på liknande värderingar kring hög kvalitet samt kundnöjdhet.”, säger Cyril Ravon, VD för ATIB.

ATIB (Aeraulique Thermique Industrie Batiment SAS) är baserat i Nantes och Bordeaux i västra Frankrike. Bolaget omsätter cirka 250 MSEK årligen med en rörelsemarginal som är i linje med Lindabs rörelsemarginal. ATIB grundades 1973 och sysselsätter 40 medarbetare. Förvärvet finansieras genom egen kassa och förväntas slutföras under fjärde kvartalet.

Läs mer om ATIB på deras hemsida https://www.atib.fr/

Kontakt

Ola Ringdahl
VD och Koncernchef
E-post: ola.ringdahl@lindab.com
Telefon: +46 (0) 431 850 00

Lars Ynner
CFO
E-post: lars.ynner@lindab.com
Tfn: +46 (0) 431 850 00

Catharina Paulcén
Head of Corporate Communications
E-post: catharina.paulcen@lindab.com
Mobil: +46 (0) 701 48 99 65

Kort om Lindab

Lindab är ett ledande ventilationsbolag i Europa. Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för energieffektiv ventilation och ett hälsosamt inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet och miljötänkande.

Koncernen omsatte 13 114 MSEK år 2023 och är etablerad i 20 länder med cirka 5 000 medarbetare. Norden stod för 45 procent av försäljningen 2023, Västeuropa för 42 procent, Centraleuropa för 12 procent och Övriga marknader för 1 procent.

Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap, under kortnamnet LIAB.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Topp-20 nominerade till Sveriges bästa hundkommun

Published

on

By

Av 290 är det nu 20 kommuner kvar som har chansen att ta hem utmärkelsen Sveriges bästa hundkommun 2024. Här är de nominerade toppkommunerna som konkurrerar om första platsen genom att erbjuda ett härligt hundliv med exempelvis tillgång till veterinärvård och närhet till skog och rastplatser. Är din kommun med på listan?

– Nu börjar vi närma oss en vinnare! Av de 20 högst rankade toppkommunerna, som är nominerade till utmärkelsen Sverige bästa hundkommun, ska vi snart utse en vinnare. Det är små marginaler i toppen och samtliga möter i stort hundägares behov av ett enkelt och tryggt hundliv, säger Patrik Olsson, hundexpert på Agria.

De topp-20 nominerade kommuner är – i alfabetisk ordning:

  • Botkyrka
  • Göteborg
  • Hallstahammar
  • Halmstad
  • Helsingborg
  • Knivsta
  • Lund
  • Linköping
  • Malmö
  • Mark
  • Mölndal
  • Mörbylånga
  • Sigtuna
  • Solna
  • Sundsvall
  • Stockholm
  • Upplands Väsby
  • Uppsala
  • Varberg
  • Västerås

I mitten av september ska listan kortas ned till topp-tio och en vinnare utses.

Alla 290 kommunerna i landet har poängsattas enligt sex områden och fått en totalsumma på en skala om 0-6, och därefter har de rangordnats utifrån per 1 000 hundar som bor i kommunen. Årets extra kategori är användningen av sociala tjänstehundar inom exempelvis skola, äldreomsorg och vård i kommunen.

De sex utvalda kategorierna som väger tyngst bland hundägare är:

  1. Veterinärkliniker som är öppet på dagtid
  2. Veterinärklinker som håller öppet om dygnet runt
  3. Närhet till skog och natur
  4. Kurser för att träna och utbilda hunden
  5. Restauranger och fik som välkomnar hundar
  6. Kommunala hundrastplatser

Plus årets extra kategori:

  1. Sociala tjänstehundar

Datainsamling och bedömning – Sveriges bästa hundkommun:

Närmare 700 hundägare fick svara på frågan, Vad tycker du är viktigt för att du och din hund ska trivas där du bor? Svaren resulterade i de bedömningskriterier som kommunerna rankades utifrån.

Antalet sociala tjänstehundar, som exempelvis vård-, besöks-, och läshundar per kommun har tagits fram genom att sammanställa de hundar som är registrerade via landets samtliga länsstyrelser.

Läs mer här Sveriges bästa hundkommun – Agria Djurförsäkring

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.