Connect with us

Marknadsnyheter

MedicPen AB: Halvårsrapport Q1-Q2 2019

Published

on

Sammanfattning av 1 januari till 30 juni 2019

2019­01­01 – 2019­06­30

o   Nettoomsättningen uppgick till 513 969 SEK (2 608 SEK)

o   Resultatet efter finansiella poster uppgick till -5 903 625 SEK (­9 329 535 SEK)

o   Resultatet per aktie* uppgick till -0.05 SEK (­0,08 SEK)

o   Soliditeten per den 30 juni 2019 uppgick till 89% (90%)

* Beräknat utifrån 157 624 012 antal aktier

Viktiga händelser under första halvåret 2019

  • Den 16 januari publicerade MedicPen en uppdatering där det bland annat framgick att dispenseringarna i det danska TIM-projektet gått utmärkt. Vidare framgick det att arbetet startat med att få till stånd ett pilotprojekt i Sverige. I uppdateringen framgick det vidare att bolaget startat arbetet med att ta fram en ny hemsida.
  • Den 22 januari meddelade MedicPen i ett pressmeddelande att bolaget undertecknat ett Letter of Intent med Telenta AB. I pressmeddelandet framgick det vidare att bolagen gemensamt skulle marknadsföra Medimi®Smart på MVTe-mässan i Kista den 22-23 januari.
  • Den 15 februari publicerade bolaget ett pressmeddelande där det framgick att bolaget lanserar sin nya hemsida och placerar ut en Medimi®Smart i en digital visningslägenhet i Landskrona.
  • Den 21 februari publicerades bolagets bokslutskommuniké för 1 januari till 31 december 2018.
  • Den 26 februari skickade MedicPen en pressinbjudan gällande invigningen av den digitala visningslägenheten i Landskrona.
  • Den 8 mars publicerades kallelsen till MedicPens årsstämma.
  • Den 8 mars meddelade MedicPen i ett pressmeddelande att det svenska Patent och Registreringsverket godkänt bolagets ansökan om patent på Medimi®Smart samt att patentansökan behandlas av det amerikanska patentverket.
  • Den 8 mars publicerade bolaget en uppdatering där det framgick att resultaten från den pågående testfasen i Danmark är mycket lovande och att vi uppnått i det närmaste hundra procent korrekta dispenseringar. Vidare framgick det att kommunernas patientrekrytering gått förhållandevis sakta och att antalet patienter som kommer ingå i testerna ska reduceras till cirka åttio stycken. I uppdateringen redogjordes det även för det genomförda Midtvejseminariet som genomfördes den 27 februari.
  • Den 20 mars publicerades bolagets årsredovisning för verksamhetsåret 2018.
  • Den 28 mars meddelade bolaget att man ingått en överenskommelse med Lunds kommun om att starta tester av Medimi®Smart. I pressmeddelandet framgick det att start av projektet sker i april och ska fortgå fram till sommaren.
  • Den 11 april publicerades kommunikén från årsstämman som ägde rum den 10 april. I kommunikén framgick det bland annat att två nya styrelseledamöter invaldes, Ulf Lindahl och Anders Haskel.  
  • Den 3 maj publicerades delårsrapporten för Q1 2019. 
  • Den 6 maj publicerade bolaget en presentation av de nytillträdda styrelseledamöterna Ulf Lindahl och Anders Haskel. 
  • Den 8 maj meddelade MedicPen att EFN Ekonomikanalen publicerat ett TV-inslag om MedicPen och Medimi®Smart. Inslaget spelades in i den visningslägenhet i Landskrona där Medimi®Smart visas.  
  • Den 12 juni skickade bolaget ett pressmeddelande där det framgick att MedicPen skulle framträda inför dansk ambassadpersonal. Danska utrikesministeriet hade bjudit in MedicCare, vilket består av MedicPen och MedicPens samarbetspartner CareConsult A/S, att presentera Medimi®Smart och det medicinhanteringssystem som testas i nio kommuner på Nordjylland. Presentationen skedde inför ambassadpersonal från 35 ambassader som har i uppgift att knyta ihop danska ”sundhedslösningar” med marknader runt om i världen. 
  • Den 28 juni publicerades en intervju med MedicPens VD Fredrik Westman.  

Tidpunkter för ekonomisk information                              

2019-11-21 Delårsrapport Q3 2019

2020-02-21 Bokslutskommuniké för 2019

2020-05-07 Delårsrapport Q1 2020

VD har ordet

Under halvåret som passerat har MedicPen deltagit i två testprojekt, dels TIM-projektet på Nordjylland i Danmark och dels i Lunds kommun. Resultaten från båda projekten visar att MedicPen fattade ett korrekt strategiskt beslut, nämligen att uppnå så bra resultat i Danmark att vi tryggt kunde starta i Sverige. I takt med att projekten fortgått kan jag konstatera att bolaget tagit ytterligare stora steg framåt. Resultaten i såväl Danmark som i Sverige är mycket goda hittills, så goda att det känns mer positivt än någonsin. Inte minst blir detta tydligt i möten med de olika kommunerna. De är mycket positiva och det blir mer och mer uppenbart att marknaden för Medimi®Smart och läkemedelsrobotar mognar allt mer. Det har också kommit att bli mer uppenbart att det finns plats för flera olika lösningar beroende på patienternas behov. Samtidigt ska framhållas att Medimi®Smart ”sticker ut från mängden”. Skälet är Medimi®Smarts unika egenskap att tabletterna hålls åtskilda fram till doseringstillfället. Att varje enskild tablett förvaras separat i fack i de kassetter som placeras i Medimi®Smart är en stor konkurrensfördel. Bland annat innebär detta att omsorgspersonal i de allra flesta fall inte tvingas akut åka hem till patienter vars läkare ändrat doseringen. Vi kan alltså erbjuda en flexibel lösning som kan komma att spara tid och resurser. Därmed kan vi lösa väsentliga problem, till exempel att kommuner kan fokusera på personlig omvårdnad istället för administration vilket är en enorm utmaning i takt med att andelen äldre ökar samtidigt som kommunerna har problem att rekrytera omsorgspersonal.

Sedan början av sommaren genomför Alexandrainstitutet i Danmark en utvärdering av TIM-projektet vilken ska utmynna i en rapport som ska presenteras i september. Jämte denna genomför MedicPen en egen och avsevärt större utvärdering. Utvärderingarna kommer att ge MedicPen mycket bra vägledning om hur vi bör agera framgent.

Jämte våra två testprojekt har vi startat förberedelserna för åtminstone ytterligare ett mycket spännande projekt i Danmark som utöver TIM-projektet kan bidra till att öppna upp den danska marknaden under 2020. Vi återkommer under hösten med mer detaljer när alla formella beslut fattats. Därutöver har vi som mål att starta ytterligare minst ett projekt i Sverige.

I resultaträkningen för första halvåret kan två förändringar noteras i jämförelse med samma period 2018. För det första har intäkterna ökat vilket kan härledas till intäkterna från TIM-projektet vilka består av två av fyra utbetalningar. De två sista betalningarna från TIM-kommunerna kommer att bokföras under kvartal tre eller fyra. För det andra har kostnaderna minskat i jämförelse med första halvåret 2018. Framför allt är det posten övriga externa kostnader som minskat. Skälet är att Medimi®Smart kommit att bli så stabil att bolagets behov av extern konsulthjälp minskat drastiskt. Vi kan alltså konstatera att bolagets ekonomiska situation har stabiliserats i och med att vi dels kan se ett visst kassaflöde framgent och dels att vi har kontroll över kostnaderna. Sammantaget antyder detta att framtiden blivit allt mer ljus för MedicPen i och med att vi nu har en stabil produkt och kontroll över ekonomin.

I rapporten för kvartal ett 2019 skrev jag att vi arbetat med att produktionsanpassa Medimi®Smart, vilket dels innebär att produktionskostnaden kan minskas kraftigt, dels att vi möjliggör legotillverkning av produkten. Arbetet har framgångsrikt genomförts under det gångna halvåret och är nu inne i sitt slutskede. Nästa steg innebär att bolaget ingår ett samarbete med en legotillverkare vilket kommer att vara ett stort steg framåt för MedicPen.

Vi kan se fram emot en mycket intressant och nyhetsrik höst och jag är övertygad om att bilden kommer att bli tydligare för såväl bolaget som våra aktieägare. Jag har sagt det förr och säger det igen. MedicPen har genomgått en enorm förändring. Vi har en stabil produkt och ett stort gediget testprojekt i ryggen. Med detta kommer vi att kunna ta stora steg framåt de närmaste åren.

Fredrik Westman, VD MedicPen AB

Continue Reading

Marknadsnyheter

Slottsviken publicerar årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen får härmed avge årsredovisning avseende räkenskapsåret 2023

Årsredovisningen finns tillgänglig på Bolagets webbplats www.slottsviken.se

För mer information kontakta:

Jakob Österberg, VD

Slottsviken Fastighetsaktiebolag (publ)

Telefon 018-19 49 50

E-post jakob.osterberg@slottsviken.se

 
Om Slottsviken Fastighetsaktiebolag:

Slottsviken är ett fastighetsbolag som förvärvar, förvaltar och utvecklar attraktiva fastigheter i stadsnära områden. Bolaget grundades 1983 och har sitt huvudkontor i Göteborg. Slottsviken är noterat på Spotlight Stock Market sedan 1997 och handlas via banker och fondkommissionärer.

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.