Connect with us

Marknadsnyheter

Nissan lanserar helt nya Townstar: En game changer bland transportbilar

Published

on

Idag lanserar Nissan nästa generation av våra kompakta skåpbilar, helt nya Townstar. Nykomlingen kommer att finnas tillgänglig med två drivlinor – en 100 % elektrisk- och en bensindriven version.

Helt nya Townstar är Nissans hittills mest tekniskt omfattande transportbil och erbjuder fler än 20 nya tekniska funktioner som underlättar förarens vardag.

Townstar följer framgångarna med e-NV200, som har varit både en pionjär och en ledare på elbilsmarknaden. Den elektriska versionen av nykomlingen är optimerad för att möta kundernas behov. Med ett förbättrat 44 kWh batteri, avancerad teknik och låga driftskostnader erbjuder Townstar en effektiv och hållbar mobilitetslösning.

”Helt nya Townstar erbjuder två effektiva drivlinor, ergonomisk design, nya tekniska funktioner allt för att möta kundernas ständigt föränderliga behov”, säger Emmanuelle Serazin, LCV and Corporate Sales Director Nissan Europe.

”Med striktare utsläppskrav, hårdare restriktioner för att kunna köra in till stadskärnor och ständigt ökande efterfrågan på last-mile delivery, måste stora och små företag hitta effektiva och hållbara lösningar för att förbli konkurrenskraftiga och optimera verksamheten”, fortsätter Serazin.

Pålitliga alternativ och effektiva drivlinor

Townstar har utvecklats för optimal effektivitet och mångsidighet i stadsområden och har två drivlinelösningar i transport- och kombi (passagerare) version för att tillgodose kundernas behov.

Den bensindrivna versionen av Townstar har en 1,3-liters fyrcylindrig bensinmotor på 130 hk och med ett vridmoment på 240 Nm. Motorn uppfyller de senaste Euro 6d-utsläppskraven. Med den 100 % elektrifierad drivlinan får Townstar ett 44 kWh batteri med intelligent energihantering och effektiv termisk kylning av batteriet. Bilen har ett vridmoment på 245 Nm och en räckvidd på 285 km*, enligt WLTP -kombinerade cykel. *Siffrorna är fortfarande föremål för typgodkännande.

Ny säkerhetsstandard och infotainment –teknik

Mer än 20 nya tekniska funktioner introduceras med Townstar. Ett brett utbud av säkerhetsystem och avancerade förarassistansfunktioner som till exempel Side Wind Assist och Trailer Sway Assist ökar säkerheten och trygghet bakom ratten. Intelligent autobroms med fotgängare- och cyklistdetektering samt korsning- och parkeringassistans, och intelligent adaptiv farthållare.

Dessutom är, för första gången, Nissan Around View Monitor (AVM) integrerad i Townstar. Med hjälp av en uppsättning kameror runt bilen får föraren en 360-graders bild av området runt fordonet, vilket bidrar till ökad säkerhet vid parkering. Det prisbelönta förarassistanssystemet ProPILOT, som vid motorvägskörning hjälper föraren att följa trafikens rytm och att hålla bilen i sitt eget körfält, kommer också att finnas tillgängligt i Townstar.

E-Call, Apple CarPlay / Android Auto och sladdlös telefonladdning kommer att finnas tillgängliga från lansering i båda versionerna av Townstar. Den 100 % elektrifierade versionen kommer med ytterligare förbättrade anslutna tjänster som visas via en 8’’ pekskärm, som är ansluten till en 10’’ digital instrumentpanel.

Avancerad interiör och exteriör design

Townstar är byggt på en helt ny alliansplattform som heter CMF-C. Townstar blir den första europeiska Nissan modellen som produceras med den nya Nissan-logotypen, och blir introducerades under Nissan NEXT -transformationsplanen, där prioritet är hållbar tillväxt och lönsamhet.

Townstar är utformad för att tillgodose behoven hos små och medelstora företag som söker mångsidighet, bekvämlighet, utrymme och hög nyttolast.

Kombiversionen av Townstar har en komfort som i en personbil och är ett perfekt alternativ  för familjer på språng. Dessutom många förvaringsmöjligheter och ett bagageutrymme på 775 liter. Bilen har en genomgående förbättrad interiör och mittkonsolen och instrumentpanelen har  en moderniserad och uppdaterad finish och ett brett utbud av säkerhetsystem och avancerade förarassistansfunktioner.

100 % elektriferaide Townstar har estetiska egenskaper från ARIYA med bland annat LED-lampor, den en aerodynamisk front med ett kumiko-mönster, V-motion-design och varelljus.

Den bensindriven version av Townstar sticker ut med sitt skarpa och dynamiska utseende. Den får också integrerade ”luftridåer” för att optimera luftflödet runt stötfångaren och framhjulen samt minska luftmotståndet och bränsleförbrukningen.

Anpassade lösningar

Med olika konfigurationer tillgängliga är Townstar ett pålitligt, bekvämt och effektivt val. Lastutrymmet ät upp till 3,9 m3 med flexibla lösningar, två Euro -pallar och upp till 800 kg nyttolast kan enkelt transporteras. Dragvikten för båda versionerna är hela 1500 kilo.

Townstar erbjuder både stora skjutdörrar på sidan som underlättar in– och urlastning av gods samt möjlighet att ha 60/40 dörrar med 180 graders öppning samt baklucka. Townstar har också smarta förvaringslösningar.

Ledande garantivillkor                                                                 

Townstar har de generösa garantivillkoren 5 år eller 160 000 km och detta inkluderar
stötfångare till stötfångare, lackgaranti, Nissans originaltillbehör samt vägassistans. 100 % elektrifierade Townstar har en batterikapacitetsgaranti på 8 år eller 160 000 km.  

Specifikationer för 100 % elektrifierade Townstar*
Battery Capacity ( Usable ) 44 kWh
Max. power 90kW (122HP)
Max. torque Nm 245
Range estimation km Up to 285 (pending homologation)
Charging type AC 11 kw standard, or 22 kw optional
Charging type DC 75  DC in CCS
Charging time DC 0 to 80% 42 min
Battery cooling Yes (with 22kW AC charger, or opt with 11kW)

    * Alla siffror är tillfälliga tills slutgiltigt typgodkännande finns tillgängligt.

# # #

Om Nissan Motor Co., Ltd.
Nissan är en världsomspännande fordonstillverkare som har i sitt vittomspännande produktutbud över 60 olika modeller under varumärkena Nissan, INFINITI och Datsun. Verksamhetsåret 2018 sålde företaget ca 5,52 miljoner fordon globalt och hade en omsättning på 11,6 biljoner JPY. Nissans globala huvudkontor ligger i Yokohama, Japan, och svarar för verksamheten i Asien och Oceanien; Afrika, Mellanöstern och Indien; Kina; Europa; Latinamerika; och Nordamerika. Nissan har varit partner med den franska tillverkaren Renault sedan 1999 och förvärvade en andel på 34 % i Mitsubishi Motors 2016. Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen sålde totalt 10,76 miljoner fordon under kalenderåret 2018.

Om Nissan i Europa
Bland alla utomeuropeiska tillverkare, hör Nissan till dem som har den mest omfattande närvaron på den europeiska marknaden. Företaget har fler än 16 000 anställda i sin europeiska verksamhet inom i design, forskning och utveckling, produktion, logistik, försäljning och marknadsföring. Vid Nissans anläggningar i Storbritannien, Spanien och Ryssland, tillverkades 2019 fler än 465 000 bilar, inklusive prisbelönta crossovers, transportbilar samt Nissan LEAF. Med målet om noll utsläpp och noll dödade på vägen är Nissan ledande inom området med sin vision om Intelligent Mobility. Denna 360 graders riktning mot framtidens mobilitet kommer att förankra kritiska företagsbeslut om hur bilar drivs, körs och hur de integreras i samhället.

Om Nissan Nordic Europe Oy
Om Nissan Nordic Europe Oy är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland, Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter ca 175 anställda. Huvudkontoret ligger i Esbo, Finland. www.nissan.se

För mer information om Nissans produkter, service och företagets åtagande gällande hållbar mobilitet, besök nissan-global.com. Du kan också följa oss på FacebookInstagramTwitter och LinkedIn samt se våra senaste videos på YouTube.

För ytterligare information kontakta:
Alexandra Österplan, Communications Manager
Mobile: +46 (0)70 693 47 51
E-mail: 
aosterplan@nissan-europe.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.