Marknadsnyheter
Peptonic Medical AB avvecklar sitt israeliska dotterbolag
Peptonic Medical AB (”Peptonic”) meddelar idag beslutet att avveckla sitt israeliska dotterbolag, en kontraktstillverkare (CMO) av självdiagnostiska tester. Ett beslut som innebär betydande kostnads-besparingar för Peptonic. Dotterbolaget förvärvades 2021 tillsammans med det USA-baserade bolaget Common Sense Marketing Inc. (”Common Sense”), som fortsatt kommer att utgöra en strategisk tillgång för Peptonic. Avvecklingen följer lönsamhetsutmaningar för tillverkningsenheten och ökade svårigheter att bedriva verksamhet i Israel. En extern kontraktstillverkare avses anlitas för produktion av bolagets självdiagnostiska tester.
Det israeliska bolaget har under förvärvstiden fungerat som kontraktstillverkare av de självdiagnostiska testerna AL-Sense och VS-Sense. En extern kontraktstillverkare avses nu kontrakteras för produktion av bolagets självdiagnostiska tester vilket ökar flexibiliteten och sänker produktionskostnaderna. Avvecklingen av dotterbolaget förväntas ha en viss negativ effekt på Peptonics resultat genom nedskrivning av fordringar och aktier i dotterbolaget. Samtidigt kommer stängningen av tillverkningsenheten att innebära betydande kostnadsbesparingar från och med första kvartalet 2025, vilket stärker Peptonics kassaflöde och likviditet.
Peptonic behåller viktiga tillgångar från förvärvet, däribland det USA-baserade bolaget Common Sense. Den amerikanska marknaden utgör Peptonics absolut viktigaste marknad för försäljningstillväxt av bolagets portfölj av intima egenvårdsprodukter. Common Sense fortsätter därmed att spela en central roll i Peptonics tillväxtstrategi. Genom sin etablerade plattform stöder Common Sense Peptonics strategiska satsning på direktförsäljning av VagiVital och upprätthåller viktiga samarbeten med partners som Bayer, CVS, Walgreens, Walmart och Paladin Labs.
För ytterligare information kontakta:
Anna Linton, VD Peptonic Medical AB
Email: anna.linton@peptonicmedical.se
Telefon: +46 70-244 92 07
Kort om Peptonic
PEPTONIC medical AB (publ) är ett svenskt medicintekniskt företag som bedriver utveckling och försäljning av kliniskt bevisade egenvårdsbehandlingar och egendiagnostiska snabbtester inom intim kvinnohälsa. Portföljen säljs under varumärkena Vagivital och Vernivia. Bolagets verksamhet är inriktad på att lyfta intim egenvård genom att erbjuda kvinnor en unik helhetslösning att på egen hand diagnostisera, behandla och förebygga medicinska tillstånd i underlivet.
Centralt i tillväxtstrategin är geografisk expansion av VagiVital och Vernivia via lokala partners. Peptonic Medical avser även att kontinuerligt att bredda bolagets produktportfölj genom förvärv och utveckling av innovativa och konkurrenskraftiga produkter i egen regi.
Bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige, och har dotterbolagen Common Sense Marketing Inc i USA och Peptonic Medical Ltd i Israel. Peptonic Medical grundades 2009 och företagets aktier är sedan 2014 noterade på Spotlight Stock Market
Denna information är sådan som Peptonic Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-11-12 19:30 CET.
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke