Connect with us

Marknadsnyheter

Peptonic Medical AB avvecklar sitt israeliska dotterbolag

Published

on

Peptonic Medical AB (”Peptonic”) meddelar idag beslutet att avveckla sitt israeliska dotterbolag, en kontraktstillverkare (CMO) av självdiagnostiska tester. Ett beslut som innebär betydande kostnads-besparingar för Peptonic. Dotterbolaget förvärvades 2021 tillsammans med det USA-baserade bolaget Common Sense Marketing Inc. (”Common Sense”), som fortsatt kommer att utgöra en strategisk tillgång för Peptonic. Avvecklingen följer lönsamhetsutmaningar för tillverkningsenheten och ökade svårigheter att bedriva verksamhet i Israel. En extern kontraktstillverkare avses anlitas för produktion av bolagets självdiagnostiska tester.

Det israeliska bolaget har under förvärvstiden fungerat som kontraktstillverkare av de självdiagnostiska testerna AL-Sense och VS-Sense. En extern kontraktstillverkare avses nu kontrakteras för produktion av bolagets självdiagnostiska tester vilket ökar flexibiliteten och sänker produktionskostnaderna. Avvecklingen av dotterbolaget förväntas ha en viss negativ effekt på Peptonics resultat genom nedskrivning av fordringar och aktier i dotterbolaget. Samtidigt kommer stängningen av tillverkningsenheten att innebära betydande kostnadsbesparingar från och med första kvartalet 2025, vilket stärker Peptonics kassaflöde och likviditet.

Peptonic behåller viktiga tillgångar från förvärvet, däribland det USA-baserade bolaget Common Sense. Den amerikanska marknaden utgör Peptonics absolut viktigaste marknad för försäljningstillväxt av bolagets portfölj av intima egenvårdsprodukter. Common Sense fortsätter därmed att spela en central roll i Peptonics tillväxtstrategi. Genom sin etablerade plattform stöder Common Sense Peptonics strategiska satsning på direktförsäljning av VagiVital och upprätthåller viktiga samarbeten med partners som Bayer, CVS, Walgreens, Walmart och Paladin Labs.

För ytterligare information kontakta:
Anna Linton, VD Peptonic Medical AB
Email: 
anna.linton@peptonicmedical.se
Telefon:  +46 70-244 92 07

Kort om Peptonic                                                                                                                                 
PEPTONIC medical AB (publ) är ett svenskt medicintekniskt företag som bedriver utveckling och försäljning av kliniskt bevisade egenvårdsbehandlingar och egendiagnostiska snabbtester inom intim kvinnohälsa. Portföljen säljs under varumärkena Vagivital och Vernivia. Bolagets verksamhet är inriktad på att lyfta intim egenvård genom att erbjuda kvinnor en unik helhetslösning att på egen hand diagnostisera, behandla och förebygga medicinska tillstånd i underlivet.

Centralt i tillväxtstrategin är geografisk expansion av VagiVital och Vernivia via lokala partners. Peptonic Medical avser även att kontinuerligt att bredda bolagets produktportfölj genom förvärv och utveckling av innovativa och konkurrenskraftiga produkter i egen regi.

Bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige, och har dotterbolagen Common Sense Marketing Inc i USA och Peptonic Medical Ltd i Israel.  Peptonic Medical grundades 2009 och företagets aktier är sedan 2014 noterade på Spotlight Stock Market

Denna information är sådan som Peptonic Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-11-12 19:30 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Föräldrastil i barndomen påverkar hur vi behandlar våra hundar

Published

on

By

En studie från Storbritannien visar att den föräldrastil vi upplevde som barn kan påverka hur vi behandlar våra hundar som vuxna. Personer som vuxit upp med en tillåtande föräldrastil tenderar att använda samma metod i sin relation med hunden, där värme och frihet betonas men reglerna är få. I kontrast är de som haft en mer auktoritativ uppväxt, där kärlek kombineras med tydliga regler, mindre benägna att vara lika tillåtande mot sina hundar.

Forskarna fann också att människors attityd till djur, antingen beskyddande eller humanistisk, spelar en stor roll för hur dessa uppfostringsmönster överförs från mänskliga relationer till relationen med hunden.

Källa: psypost.org

mdpi.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop pausar inköpen av produkter från Bake my day

Published

on

By

Coop har beslutat att pausa inköpen av produkter från leverantören Bake my Day. Detta görs mot bakgrund av de uppgifter som framkommit i media kring bristandande livsmedelshygien vid leverantörens bageri i Huddinge.

– Vi har dialog med leverantören om de uppgifter som förekommit i media om bristande säkerhet kring livsmedelshygien och kring arbetssituationen för de anställda. Vi har också hämtat in uppgifter från ansvariga kontrollmyndigheter för att ta del av de revisioner som gjorts vid bageriet och dess resultat, säger Niclas God, affärschef inköp food vid Coop Sverige.

– Under tiden som vår analys av situationen pågår så kommer vi pausa våra inköp av produkter från Bake my Day. Det är mycket viktigt för oss att våra kunder känner sig trygga och säkra med de produkter som säljs i Coops butiker, fortsätter Niclas.

Inköpspausen går igång nästa vecka och gäller tills vidare. De produkter som finns i butikerna kommer säljas ut för att inte riskera matsvinn samt för att det inte finns risk för hälsofara för produkterna.

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 06.12.2024

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
06.12.2024 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 06.12.2024 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

XSTO

109 732

10,98

1 204 745,63

XCSE

27 154

10,96

297 631,24

Summa

136 886

10,98

1 502 376,87

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,4805 och DKK till EUR 7,4582
** Avrundat till två decimaler

Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 4 710 860 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 3 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE

För ytterligare information:

Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.