Connect with us

Marknadsnyheter

Positivt mottagande av ny feature ger resultat

Published

on

Efter april  noteras en marginell nettoökning  i pipeline. Ökningen för månaden beror främst på två att marknaden och segmentet Medtech nu börjat formera en praxis kring Post Market Surveillance och att Hoodin under perioden lanserade en ny feature som ligger helt i linje med den praxis som nu etableras. Att en praxis etableras innebär att företag nu i allt större utsträckning kan förväntas våga fatta beslut och göra vägval avseende metoder och verktyg för Post Market Surveillance.  Efter april månad så sammanställs nettoökningen till ca 1% totalt.

För att se tillhörande grafer så rekommenderas läsning av nyheten här
 

För att på ett tydligt sätt beskriva affärsläget och potentialen i Hoodins affär, väljer bolaget att månadsvis kommunicera förändringar i sin pipeline avseende antalet företag som förväntas använda Hoodin.  Hoodins marknadsstrategi bygger på en kombination av försäljning av licenser direkt till kund samt försäljning genom partners.

April 2022 – Medtech & Pharma (Ackumulerat )

Under april månad var netto-ändringen av antalet licenser som förväntas användas de kommande 12 månaderna cirka 1 procent mer jämfört med mars och ökade från 1315 till 1324. Ökningen härleds främst till ett positivt mottagande av en ny feature i plattformen för Medtech och Post Market Surveillance.  Under april bearbetades främst kunder där det finns etablerade dialoger och för resterande del av våren skall erbjudandet och nyheten avseende Data Feeds for Vigilance / PMS / IVDR även gå ut via kampanjer till stora delar av marknaden.

April 2022 – Public Sector (Ackumulerat )

Inom Public Sector noteras ingen nettoförändring för perioden och volymen i pipeline ligger kvar på 30. Ambitionen har tidigare varit att öka aktiviteten mot Public Sector, men detta har reviderats då affärsläget pga pandemin gör att det är långa ledtider inom public sector för tillfället. Den utökade satsningen mot Public Sector kommer aktiveras när marknaden har bättre förutsättningar.

April 2022 – Tourism (Ackumulerat)

Tourism är en nischad bransch för Hoodin och ledtiden för bearbetning är längre än många andra branscher, vilket gör att rörelser inom pipeline för Tourism inte sker lika frekvent.  För perioden landar volymen på 18, vilket är samma som månaden innan. Tourism avser lösningen för Places & Tracks, vilket är en lösning för aktiv turism som t ex vandringsleder, skidområden, m.m.

April 2022 – Software

Det är ett fortsatt stort och brett intresse kring lösningar riktade till branschen Software. Totalt finns 76 licenser i pipeline inom ”software” efter april månad, vilket är en ökning med 6 procent jämfört mot föregående månad.

”Vi ser äntligen en konkret ljusning på marknaden för Medtech, där vi tack vare alla positiva och nära dialoger med kunder och experter, lyckats anpassas Hoodin till de praxis som nu tar form. I och med Medtech-branschens förmodade mognad avseende processer och verktyg för Post Market Surveillance så kommer vi från och med nu att lägga över all fokus på att fortsätta bearbeta Medtech och lägga in vår allra högsta växel.  Det så kallade marknadsfönstret som vi alla hoppades på skulle stå på vid gavel för flera månader sedan förefaller nu att börja glänta på sig och med tanke på den position och pipe vi byggt upp så är det nu vi måste hålla fokus och leverera. Vi fortsätter med säljaktivitet mot direktkunder, men kommer från och med nu lägga en större del av vårt fokus på partners. Vi följer fortsatt vår strategi, vilken vilar på att bygga upp en stor pipeline med full insikt i att de branscher och företag vi vänder oss till har en aktiv efterfrågan som inte alltid är tajmad med det tillfälle då vi  eller våra partners inleder dialog med dem. ” Marcus Emne, VD Hoodin

Definition – Pipeline av företag som förväntas använda Hoodin

Hoodin definierar Pipeline genom antalet företag som förväntas teckna minst en licens av Hoodins lösningar enligt följande:

Summan av de företag som genom partners beräknas använda Hoodin under de kommande 12 månaderna och de direktkunder som meddelat att de har för avsikt att använda bolagets produkter inom de kommande 12 månaderna.

Ovanstående antal företag skall ej tolkas som att företaget ingått ett licensavtal för användning av Hoodin. Med förväntat användande så har ett företag testat och utvärderat Hoodins lösning och anmält att de anser sig komma att använda densamma. Dessa projekt och licenser är förberedda för att partner eller kund kan påbörja användande vid den tidpunkt de avser starta sitt interna projekt relaterat till behovet av att automatisera bevakning av digitalt innehåll.

Hoodin kan inte ge garantier att samtliga dessa företag kommer licensiera bolagets lösningar, men siffrorna visar en positiv trend gällande intresset från marknaden för Hoodins lösningar.

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Emne, verkställande direktör, Hoodin AB (publ)
Tfn: +46 79-335 76 58
E-post: marcus@hoodin.com

Hemsida: www.hoodin.com

Om Hoodin AB

Hoodin AB utvecklar och säljer en unik tjänst (SaaS) som kan utföra bevakning och inhämtning av digital information. Tjänsten bevakar och hämtar digital information från de källor kunden anser mest relevanta och viktiga för dem. Den automatiska hanteringen gör att Hoodins kunder får full kontroll över den information som kontinuerligt skapas på internet, samtidigt som tjänsten medför stora arbetstids- och kostnadsbesparingar.

 

Om Hoodins affärsmodell – Hoodins affärsmodell baseras på att partners och kunder betalar en månadslicens. Storleken på månadslicensen är variabel beroende på vilka funktioner som valts för det aktuella projektet samt hur många bevakningar och användarkonton som används. Betalning för licensen sker i förskott om tre månader och Hoodin gör en bedömning att varje projekt inbringar licensintäkter över tre år. En grundlicens har ett månadspris om minst 1250kr. 
 

Om Hoodins partnerprogram – Hoodin når slutkunder och nya användare genom ett nätverk av partners. En partner kan vara verksam inom en viss bransch eller tillhandahålla egen mjukvara där Hoodin ingår som del för att automatisera bevakning och inhämtning av digital innehåll. I och med ingått partnerskap mellan Hoodin och partners, ges partner rätt att sälja och implementera Hoodin hos kund. Affärer med slutkund kan ske omgående efter att partnerskap ingåtts, men utbildning och certifiering av partners anställda sker i regel före de första affärerna registreras. Partners kan utveckla egna erbjudanden baserat på Hoodins plattform, allt från att de driftar och sköter ett projekt åt slutkund, till att de bistår i utbildning och implementering av ett projekt. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Qred tillhandahåller nu Sveriges högsta ränta på sparkonton med bankgaranti

Published

on

By

Stockholm, 25 april 2024 – Qred, Europas nyaste bank och ett av Sveriges snabbast växande företag, presenterar idag utvidgningen av sitt produktutbud för att inkludera sparkonton för privatpersoner i Sverige. Detta strategiska drag stärker ytterligare Qreds engagemang för att möta de mångfaldiga finansiella behoven hos sin målgrupp.

Qred erbjuder nu ett pålitligt och bekvämt alternativ för privatpersoner som vill växa sina finanser. Med konkurrenskraftiga räntor och flexibla insättningsalternativ är sparkontona utformade för att möta kundernas olika behov. Qreds användarvänliga onlineplattform säkerställer enkel åtkomst och hantering av medel, vilket ger användarna möjlighet att effektivt nå sina ekonomiska mål.

”Jag är glad att kunna börja erbjuda sparkonton med riktigt konkurrenskraftiga räntor till svenska sparare. Vi kommer att använda pengarna för att hjälpa entreprenörer att skapa ytterligare fler jobb. Det är en win-win.” säger Emil Sunvisson, VD på Qred.

Sparkontona lanseras i samarbete med Vilja, den ledande leverantören av insättningslösningar i Norden.

Läs mer om Qreds sparkonton här: https://www.qred.se/sparkonto

För mer information, vänligen kontakta:
Andrea Romander

Head of Communications & Sustainability
andrea.romander@qred.com

Om Qred

Qred grundades 2015 av entreprenörer för entreprenörer och är nu Sveriges snabbast växande fintechföretag enligt Financial Times. Qred har levererat lönsam tillväxt från start och är marknadsledare i Norden med Sveriges nöjdaste kunder enligt Trustpilot. Med verksamhet i Sverige, Finland, Danmark, Nederländerna, Belgien, Norge och Brasilien har Qred gett ut mer än 100 000 lån till småföretag. Ett helt automatiserat och egenutvecklat kreditvärderingssystem gör det möjligt för Qred att snabbt och konkurrenskraftigt förse företagsägare med det stöd de behöver för att växa.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från Hemnet Group AB (publ):s årsstämma 2024

Published

on

By

Årsstämman i Hemnet Group AB (publ), som hölls idag torsdagen den 25 april 2024 i Stockholm, beslutade i enlighet med styrelsens och valberedningens samtliga framlagda förslag.

Fastställande av balans- och resultaträkningar
Årsstämman fastställde resultat- och balansräkningarna för moderbolaget och koncernen för verksamhetsåret 2023.

 

Utdelning
Årsstämman beslutade om en utdelning till aktieägarna om 1,20 kronor per aktie för verksamhetsåret 2023. Som avstämningsdag för utdelningen fastställdes måndagen den 29 april 
2024. Utdelningen beräknas betalas ut genom Euroclear Sweden AB:s försorg fredagen den 3 maj 2024.

 

Ersättningsrapport
Årsstämman godkände styrelsens framlagda ersättningsrapport.

 

Styrelse
Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och den verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2023.

 

Årsstämman beslutade att antalet styrelseledamöter ska uppgå till sju och omvalde styrelseledamöterna Anders Nilsson, Anders Edmark, Håkan Hellström, Tracey Fellows, Nick McKittrick och Maria Redin. Rasmus Järborg valdes till ny styrelseledamot.

 

Anders Nilsson valdes om till styrelseordförande.

 

Styrelseledamoten Pierre Siri hade avböjt omval.

 

Styrelsearvode
Årsstämman beslutade att ersättning till styrelsens ledamöter ska utgå med 375 
000 kronor årligen till vardera styrelseledamot och med 910 000 kronor årligen till styrelsens ordförande. Årsstämman beslutade vidare att ersättning till revisionsutskottets ledamöter ska utgå med 85 000 kronor årligen till vardera ledamot i revisionsutskottet och med
160 000 kronor årligen till revisionsutskottets ordförande, samt att ersättning till ersättningsutskottets ledamöter och till ersättningsutskottets ordförande ska utgå med 85 000 kronor årligen till vardera ledamot.

 

Revisor
Årsstämman omvalde det registrerade revisionsbolaget Ernst & Young Aktiebolag till bolagets revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

 

Beslut om godkännande av uppdaterad instruktion för valberedningen
Årsstämman beslutade att godkänna uppdaterad instruktion för valberedningen.

 

Bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier
Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen, under tiden fram till nästkommande årsstämma, besluta om nyemission av aktier, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Antalet aktier som emitteras med stöd av bemyndigandet får inte överstiga högst tio (10) procent av aktiekapitalet baserat på aktiekapitalet i bolaget vid tidpunkten för årsstämman 2024.

 

Beslut om minskning av aktiekapitalet genom indragning av egna aktier och ökning av aktiekapitalet genom fondemission
Årsstämman beslutade om en minskning av bolagets aktiekapital med ett belopp om 1 663 090,371164 kronor genom indragning av de 2 112 069 egna aktier som per den 18 mars 2024 hade återköpts av bolaget genom bolagets återköpsprogram. Minskningsbeloppet ska avsättas till fritt eget kapital.

 

I syfte att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om en ökning av aktiekapitalet genom en fondemission med ett belopp om 1 663 090,371164 kronor utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Implementering av ett långsiktigt prestationsaktieprogram och överlåtelse av stamaktier till deltagarna i prestationsaktieprogrammet
Årsstämman beslutade om implementering av ett långsiktigt prestationsaktieprogram (”Prestationsaktieprogram 2024/2027
”) för nyckelanställda i Hemnet Group AB (publ). Inom ramen för Prestationsaktieprogram 2024/2027 beslutade årsstämman att överlåta högst 42 000 stamaktier i Hemnet Group AB (publ) till deltagarna i Prestationsaktieprogram 2024/2027.

 

Bemyndigande för styrelsen att besluta om återköp av bolagets aktier
Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av Hemnet Group AB (publ):s aktier att bolagets innehav vid var tid inte överstiger tio procent av samtliga aktier i Hemnet Group AB (publ). Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen en möjlighet att justera Hemnet Group AB (publ):s kapitalstruktur.

 

____________________________

 

 

Fullständiga förslag avseende årsstämmans beslut enligt ovan finns tillgängliga på Hemnet Group AB (publ):s hemsida, www.hemnetgroup.se.

 

Styrelsen

Hemnet Group AB (publ)

 

 

*****************************************

För mer information, kontakta:

 

Pressförfrågningar
Staffan Tell, Head of PR
M: +46 733 67 66 85
E: staffan.tell@hemnet.se

 

IR-förfrågningar
Anders Örnulf, CFO
M: +46 72 732 10 12
E: anders.ornulf@hemnet.se

Nick Lundvall, IR Manager & Head of Corporate Development
M: +46 76 145 21 78
E: nick.lundvall@hemnet.se

Om Hemnet
Hemnet driver Sveriges ledande bostadsplattform. Bolaget grundades som ett branschinitiativ 1998 och har sedan dess utvecklats till en värdeskapande marknadsplats för bostadsmarknaden. Genom att erbjuda en unik kombination av produkter, insikter och inspiration har Hemnet byggt varaktiga relationer med köpare, säljare och fastighetsmäklare i över 20 år. Hemnet delar tillsammans med sina målgrupper en gemensam passion för hemmet och drivs av att vara en oberoende och självklar plats för människor att vända sig till vid de olika bostadsbehov som uppstår genom livet. Detta reflekteras i Bolagets vision att vara nyckeln till din bostadsresa, där Hemnet med sina produkter och tjänster vill öka effektiviteten, transparensen och rörligheten på bostadsmarknaden. Hemnet är noterat på Nasdaq Stockholm (“HEM”).

Följ oss: hemnetgroup.se / Facebook / X / Linkedin / Instagram

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

A Beautiful Soup tar Stadsutvecklingsdagarna till Göteborg

Published

on

By

Stadsutvecklingsdagarna, som arrangeras av A Beautiful Soup, är mötesplatsen för samhällsbyggnad och hållbar stadsutveckling. Arenan har vuxit till en av Almedalens största och nu står det klart att Stadsutvecklingsdagarna kommer till Göteborg under Frihamnsdagarna 29–31 augusti.

– Frihamnsdagarna har blivit en viktig arena för öppna och demokratiska samtal, inte minst bland stadsutvecklande aktörer och beslutsfattare. Att vi nu tar Stadsutvecklingsdagarna till Frihamnsdagarna innebär att vi får en scen helt dedikerad åt stadsutvecklingsfrågor, berättar Ulf Kamne, vd för A Beautiful Soup i Göteborg.

– Stadsutvecklingsdagarna tar ett helhetsgrepp runt viktiga frågor som kräver många olika perspektiv. Genom samarbetet med A Beautiful Soup blir Frihamnsdagarna en ännu mer relevant arena för samhällsbyggande aktörer, berättar David Björneloo, initiativtagare för Frihamnsdagarna.

Utöver seminarier kommer rundabordssamtal, mingel och utställningar kopplat till hållbar stadsutveckling att anordnas i direkt anslutning till Stadsutvecklingsdagarnas tält i Frihamnen.

Stadsutvecklingsdagarna samlar företag och organisationer med ett särskilt starkt engagemang för stadsutveckling, klimatomställning och social hållbarhet. Liksom tidigare år kommer Stadsutvecklingsdagarna även att arrangeras under Almedalsveckan i Visby 25–27 juni.

– Vi tar med stora delar av vårt koncept från Almedalen till Frihamnsdagarna, men upplägget kommer också anpassas efter lokala förutsättningar och seminarierna har ett mer lokalt fokus än vad vi ser i Almedalen, säger Ulf Kamne. 

För mer information kontakta: 
Mathias Axelsson
Projektledare, A Beautiful Soup
mathias.axelsson@abeautifulsoup.se
072-536 00 71

A Beautiful Soup 
A Beautiful Soup är en PR-byrå som är specialiserad på hållbarhet och stadsutveckling med fokus på Public Affairs. Vi har särskilt god kunskap kring påverkansarbete riktat mot kommuner och regioner. A Beautiful Soup driver Stadspodden, Stadspodden Väst och Stadsutvecklingsdagarna.

Besök hemsida för mer information: https://www.abeautifulsoup.se

Frihamnsdagarna
Frihamnsdagarna är ett årligen återkommande evenemang i Göteborg som är öppet för allmänheten att besöka, där samtal och idéer som leder till förändring kan uppstå. Frihamnsdagarna verkar för ökad demokrati och drivs utan vinstsyfte. Evenemanget anordnas av den samhällsnyttiga partipolitiskt och religiöst obundna föreningen Frihamnsdagarna. Alla samhällsfrågor är välkomna och medverkande företag, föreningar och organisationer uppmanas i år att lyfta hållbarhet och förändring under temat Be the change. Frihamnsdagarna äger rum på Bananpiren i Göteborg 29–31 augusti. 

Besök hemsida för mer information: https://frihamnsdagarna.se

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.