Connect with us

Marknadsnyheter

Q1 2022 – Fokusering mot kasinotjänster, anpassning av erbjudande och effektivisering

Published

on

Första kvartalet uppvisade lägre omsättning till följd regelverksanpassningar av varumärkesportföljen och ett skifte från direkt onlinekasino till partnertjänster inom Rhino Gaming, där Spiffbet erhåller en andel av intäkterna. Såväl anpassningen av varumärkesportföljen som skiftet mot företagstjänster är föregripande åtgärder mot ökat regleringstryck på de marknader Spiffbet genom dotterbolag är aktivt. Till följd av dessa förändringar har organisationen under kvartalet reducerats med påtagliga effekter på kostnaderna mot slutet av perioden. Vidare har fokus på marknadsföringseffektivitet givit resultat genom att en bättre balans mellan marknadsföringskostnader och intäkter har uppnåtts jämfört med tidigare kvartal. Resultatet har påverkats negativt av lägre omsättning och positivt av lägre kostnader för drift och marknadsföring.

Under kvartalet har de fasta kostnaderna för personal och inhyrda konsulter åtgärdats med gott resultat. I slutet av kvartalet befann sig dessa kostnader mer eller mindre i nivå med det mål som sattes upp vid den förändring av organisationen som utannonserades i januari. På samma sätt har marknadsföringens avkastning förbättrats genom åtgärder som initierades under fjärde kvartalet 2021. Månaderna i kvartalet uppvisar en god förbättringstrend till följd av genomförda aktiviteter. Det som kvarstår att arbeta med är plattformskostnader där vi för en dialog med nuvarande leverantörer och även påbörjar ett skifte mot att arbeta utan en så kallad whitelabel-lösning. Det senare har stor potential genom ökad marginal och ett oberoende från whitelabel-leverantörens preferenser för marknader och underleverantörer.

Inom Rhino Gaming har en ny partnerlansering skett i februari där god respons erhölls från såväl affiliates som spelare, vilket syns i tillväxten för segmentet Spelutveckling & kasinotjänster. Under kvartal 2 planeras ytterligare en partnerlansering genomföras, den första utan whitelabel-lösning, vilket är ett spännande nytt steg som har potential att ge ett högre förädlingsvärde. Inom Spiffbet pågår också arbete med att lansera Metal Casino i Latinamerika och att utveckla marknadsaktiviteterna på den spanska marknaden.

Väsentliga händelser under första kvartalet

  • Nettoomsättningen för årets första kvartal minskade med 39 procent jämfört med samma period föregående år till 14 797 TSEK (24 331 TSEK).
  • Första kvartalets nettoresultat uppgick till -10 181 TSEK (-4 514 TSEK).
  • Under det första kvartalet uppgick kassaflödet till 914 TSEK (15 485 TSEK). Rörelsens kassaflöde från löpande verksamhet för perioden har ökat och uppgick till -2 252 TSEK (-4 314 TSEK).
  • Eget kapital vid periodens slut uppgick till 39 001 TSEK (65 406 TSEK).
  • Likvida medel vid periodens slut uppgick till 2 451 TSEK (18 380 TSEK).
  • Spiffbets CFO lämnar bolaget för ny tjänst.
  • Spiffbet anpassar verksamheten för att hantera förändringar i regelverk som rör europeiska marknader samt genomför en översyn av varumärkesportföljen. Större fokus kommer att läggas på B2B-tjänster inom ramen för Rhino Gaming.
  • Spiffbet utser Cecilia Skarin som tf CFO att efterträda Jens Bruno.

VD HENRIK SVENSSON KOMMENTERAR Första KVARTALET

Hur skulle du sammanfatta det första kvartalet?

Första kvartalet har över lag varit positivt. De sammantagna intäkterna i kasinoverksamheten och underliggande intäkter hos partners sjönk under januari och februari för att sedan återhämta sig. Under hela kvartalet sjönk Spiffbets intäkter med 39 procent jämfört med samma period föregående år. Redan vid ingången av kvartalet förväntade vi oss lägre intäkter till följd av regleringar och anpassning av produktportfölj samt omfokusering mot Rhino Gaming. Under februari lanserades ett nytt varumärke inom partnerverksamheten i Rhino Gaming som togs emot väl av affiliates och kunder. Vi har också attraherat bra kunder och haft en lägre vinstutbetalningsandel till spelare. Vidare har våra åtgärder att se över kostnader och effektivisera marknadsföringen varit framgångsrika. Rörelsekostnader var vid utgången av kvartalet i nivå med målet och marknadsföringskostnadernas andel av intäkterna har förbättrats jämfört med fjärde kvartalet 2021. Sammantaget har detta tagit oss närmare break-even.

Intäkterna sjunker förhållandevis mycket. Har detta att göra med de anpassningar av erbjudandet du nämner?

Helt korrekt. Vi har haft lägre omsättning under kvartalet jämfört med tidigare kvartal, även om vi räknar in partners spelöverskott. Det beror delvis på att vi löpande prioriterar varumärken med högst bruttomarginal. Detta sänker intäkterna totalt men förbättrar marginalen. Därtill har vi flyttat fokus mot att arbeta genom Rhino Gaming tillsammans med partners. Våra intäkter från partners är å ena sidan en andel av den underliggande omsättningen men å andra sidan har vi också lägre direkta kostnader för denna omsättning. Nettot jämfört med våra egna varumärken är samma eller bättre.

Varför ökar ni fokus inom tjänsteverksamheten i Rhino Gaming?

Våra egna kasinon är idag på marknader med hårt konkurrens- och regleringstryck. Genom att arbeta via partners på nya marknader får vi en exponering mot tillväxtmarknader där vi ser ett lägre konkurrenstryck.

Vad återstår i arbetet med att förbättra marginalerna?

Som en konsekvens av att vi ökar fokus på tjänsteverksamheten kommer vi också ta ner antalet varumärken successivt för att öka vår bruttomarginal. Att ha flera varumärken tar resurser. Vi för en dialog med vår plattformsleverantör om att renodla vår varumärkesportfölj. Detta är en viktig återstående del av den omstöpning av verksamheten som vi berättade om i januari.

Du nämner break-even. Definiera vad du menar med detta.

Målet är satt på lönsamhetsnivån före avskrivningar, räntekostnader och skatter – EBITDA. Vi har som mål att någon gång under 2022 nå ett positivt EBITDA-resultat.

Tidigare var det mycket aktivitet i form av förvärv och nya lanseringar. Under första kvartalet har det varit färre pressreleaser. Vad händer här?

Vårt fokus är först och främst att förbättra befintlig verksamhet genom att effektivisera och växa organiskt. Vi för fortsättningsvis diskussioner om förvärv även om vi är mer avvaktande idag jämfört med tidigare. För att göra förvärv vill vi att det tillför en tydlig synergi till vår befintliga affär. Vi uppnådde kritisk massa genom förvärven under 2020 och 2021. Tillväxtdrivna förvärv har idag följaktligen lägre prioritet. När det gäller lanseringar på nya marknader arbetar vi med att utöka vår marknadsnärvaro för egna kasinon och vi hjälper våra partners att hitta nya marknader.

Spännande med nya marknadslanseringar. Ni har tidigare nämnt att Latinamerika är intressant. Vilka planer har ni för nya lanseringar?

Vi lanserade Turbo Vegas i Peru under första kvartalet som en testlansering. Metal Casino lanserades i Spanien under hösten 2021 och där ser vi en potential att öka vår kundanskaffning utifrån de spelarvärden vi har haft sedan lansering. Vidare har vi avsikten att inom den närmaste tiden lansera Metal Casino i Latinamerika. Här är vi i slutfasen på att anpassa sajten utifrån lokala krav och behov. Efter lansering kommer vi att göra som i Spanien. Utvärdera initialt hur sajten fungerar, vilka spelarvärden vi ser och vilka marknadskanaler som är mest effektiva innan vi ökar investeringar i tillväxt.

Ni har nu en ny CFO i verksamheten sedan Cecilia Skarin tagit över efter Jens Bruno. Berätta mera!

Cecilia har varit anställd som ekonomiansvarig sedan januari 2020 och har arbetat nära Jens. Det har fungerat mycket bra. Och det känns bra att kunna tillsätta en vakans med en person från den egna organisationen.

Ni har ett lån till A Veces AB. Hur är planen för att återbetala detta lån?

Lånen var en nödvändighet för att hantera underskotten under andra halvåret 2021 och under första kvartalet 2022. Lånen har tillhandahållits av A Veces AB inom en låneram som sträcker sig över räkenskapsåret. Målet är att gå break-even och inte behöva utöka lånet under andra kvartalet. I styrelsen diskuterar vi också olika lösningar för att hantera återbetalning av lånet utifrån olika scenarier. Här finns ännu inget bestämt.

Spiffbet har tidigare låtit Aktiespararna göra en analys av bolaget kvartalsvis. Den har inte kommit ut ännu under 2022. Vad anledningen till detta?

Vi har helt enkelt bestämt oss för att fokusera på vår verksamhet och spara både på tid och kostnader som inte direkt syftar till att öka lönsamheten. Dessutom förändras Spiffbet snabbt för närvarande med ett skifte mot verksamheten inom Rhino Gaming, vilket innebär att en extern analys hela tiden kommer släpa efter mot var vi befinner oss. Vi har därför valt att ta ett steg tillbaka och vänta med att låta göra analysrapporter tills dammet har lagt sig.

Vad kan vi vänta oss av Spiffbet under resten av 2022?

Förhoppningen är att vi fortsätter utvecklingen som har inletts under första kvartalet med successiva förbättringar av lönsamheten och att vi kommer kunna nå break-even på EBITDA-nivå under året. Här tycker jag vi så här långt ligger i fas med den plan vi gjorde inför året. Även om jag inte utesluter förvärv står det inte överst på vår prioritetslista. Lönsamhet i befintlig verksamhet har högsta prioritet.

Läs rapporten i sin helhet på bolagets hemsida: https://www.spiffbet.se/delarsrapporter/

För ytterligare information:

Henrik Svensson, VD. Tel: 08-15 08 58, info@spiffbet.com

Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som Spiffbet är skyldigt att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 maj 07:00 CET

Om Spiffbet AB

Spiffbet driver onlinekasino samt spelproduktion och företagstjänster. Spiffbets onlinekasino har som affärsidé att erbjuda underhållning och en förstklassig spelupplevelse i en ansvarsfull miljö. Spiffbets spelproduktion är fokuserad på att erbjuda ett brett sortiment av olika typer av spel som passar olika kunder och marknader globalt. Spiffbets ambition är att fortsätta förvärva nya verksamheter inom onlinespel.

Spiffbet AB är marknadsnoterat på Nasdaq First North Growth Market med tickern SPIFF och G&W Fondkommission som certified advisor, e-post: ca@gwkapital.se, telefon 08 503 000 50.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.