Connect with us

Marknadsnyheter

Rapport Q3 2024

Published

on

Rapport_front_Q3_2024 kopiera.jpg

VD kommentar Q3 2024

Även om vår försäljning ”på pappret” släpar har det hänt en hel del positiva saker under Q3 2024. Hade vi kunnat producera och fakturerat de ordrar vi haft hade försäljningen också varit bättre än Q3 2023. 

Men vi har nu kommit igång med vårt JV i Kina – det är en ”game changer”. Vi gör därför nu en omstart av verksamheten. Den affärsmodell vi haft tidigare med produktion i Sverige var på tok för kostsam om man vill växa snabbt och kunna ta tillvara på den stora potential som finns på världsmarknaden. 

Och potentialen finns då vi har en patenterad mycket konkurrenskraftig produkt i Zoom Uphill. 

Det har varit frustrerande att de senaste åren försöka ”koka soppa på en spik”, dvs att med mycket begränsade finansiella resurser försöka bygga ett världsledande bolag inom eldrivna fyrhjulingar.

Tyvärr visade det sig att de 8 MSEK vi räknade med att få in i slutet av Q2 inte kom in under Q3 heller. De som tecknade beloppet i den riktad emissionen hade helt enkelt inte kapitalet tillgängligt. Hade vi haft det på plats hade vi haft en hel annan situation idag. Nu har vi varit tvungna att genomföra en riktad nyemission på ca 6 MSEK, ett mer kostsamt sätt att ta in kapital.
 
Glädjande är dock att vi redan i Q2 stärkt bolaget med en ny huvudägare, som också sitter i styrelsen, samt stärkt styrelsen med ytterligare med en erfaren och kunnig person. Det mycket viktigt för vår framtida tillväxt.

Vi har bäddat för ett starkt 2025 där vi kommer…

•    Öka marknadsaktiviteterna för Zoom Uphill®: 
•    Göra en ännu starkare inbrytning på USA-marknaden genom FDA-registrering
•    Fortsätta den internationella expansionen
•    Börja sälja i Kina och Syd Korea genom att också satsa på ”adventure marknaden” 
•    Fortsätta utvecklingen med nya produkter, där förutom Zoom Stick också en uppdaterad Zoom Uphill finns i pipeline

Tyvärr ser 2024 att bli ett ännu ett förlorat år rent affärsmässigt. Visst kommer vi producera och leverera mer än andra än första halvåret, men vi kommer ändå inte nå upp till den nivå vi räknade med i början av året då vi trodde att den finansiella situationen skulle vara betydligt gynnsammare än den blev under året.  

När det här skrivs vet vi inte ännu utfallet av emissionen, men når vi inte upp i närheten av de 6 MSEK vi behöver måste vi söka andra lösningar. Det får vi i så fall återkomma till. 

Men själv har jag inte bra försvara mitt ägande i emissionen, utan också utöka det. Jag gör de inte bara för att jag tror det är en bra affär, utan också för att Zoomability är ett viktigt bolag för att hjälpa många människor till ett bättre liv.

Det gensvar vi får från våra kunder kring den ökade frihet de uppnår med en Zoom Uphill är värd mycket. ”Man kan tycka att en Zoom kostar mycket pengar, men den är ändå väldigt billigt för den frihet den ger”, är något vi hört flertalet gånger. 

Tyvärr har problemen i produktionen fortsatt under Q3. Detta främst beroende på kostnader för inköp. Det är den bistra verkligheten då vi måste köpa hem batcher av vissa insatsvaror som kostar uppåt en miljon. 

Nu flyttas dock produktionen till Kina, men vi kommer ändå fortsätta tillverka Zoomar i Västerås för den svenska och norska marknaden under de första kvartalen 2025. 

När det gäller 2025 så räknar vi dock med att redan första kvartalet börja kunna skörda frukterna av det arbete vi lagt ner de senaste åren. Det gäller främst USA, Norge och Italien med utökade marknadsinsatser.  Men också i Sverige och övriga 14 länder där vi finns.
 
Visst kan det tyckas se mörkt just nu, men vårt fundament med en patenterad mycket konkurrens-kraftig produkt på en mångmiljard marknad finns gör att vi tror på vår framtid. Och speciellt nu med vårt JV i Kina, där vi inte bara kan tillverka Zoomar mycket kostnadseffektivt, utan också sälja, utveckla och producera nya modeller såsom Zoom Stick.

Men ska man växa så är tillgången på kapital i slutändan det viktigaste. 

Pehr-Johan Fager
VD Zoomability Int AB

För mer information kontakta

PJ@zoomability.com
0709-203961

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.