Connect with us

Marknadsnyheter

Saabs resultat januari-juni 2021: Stark försäljningstillväxt och positivt kassaflöde

Published

on

Saab presenterar resultatet för januari-juni 2021.

Höjdpunkter Q2 2021

  • Ordrar ökade 7% och orderstocken uppgick till SEK 96,7 miljarder.
  • Organisk tillväxt på 15% till följd av hög aktivitet i projekt och leveranser.
  • EBITDA ökade med 19% till 1 196 MSEK (1 004), en marginal på 11,8% (11,4).
  • Rörelseresultatet förbättrades med 10% och uppgick till MSEK 715 (652), motsvarande en marginal på 7,1% (7,4). Detta inkluderade kostnader för kapacitetsanpassningar om MSEK 85.
  • Operationella kassaflödet uppgick till MSEK 3 152 (1 817) till följd av stora inbetalningar av milstolpar i kvartalet.
  • Ny organisationsstruktur trädde i kraft första juli 2021, inklusive en Operational Excellence-funktion.
  • Förändrad prognos: Den organiska försäljningstillväxten för helåret 2021 förväntas vara cirka 10% (tidigare prognos för organisk försäljningstillväxt låg i linje med det långsiktiga målet på 5%).

Kommentar från Micael Johansson, vd och koncernchef Saab:

Stark försäljningstillväxt och positivt kassaflöde

Aktiviteten på försvarsmarknaden fortsatte att vara gynnsam under det andra kvartalet och efterfrågan på våra huvudmarknader fortsatte att vara god. Detta bidrar till Saabs tillväxt både internationellt och i Sverige, och stöttar vår multinationella expansionsstrategi.

Orderingången försatte att växa under kvartalet och ökade med 7 procent, motsvarande SEK 9,9 miljarder. Vi tecknade kontrakt för framtida utveckling och support för de svenska stridsflygplanen Gripen C/D och en order för träningssystem till den nederländska försvarsmakten samt den amerikanska marinkåren. Vi har även fått ordrar på radarkomponenter för G/ATOR systemet i USA, ett supportkontrakt för Helikopter 15 i Sverige och ett kontrakt för radarvarnarutrustning på de tyska Tornadoflygplanen. Vår starka orderstock uppgår nu till SEK 97 miljarder och kommer stödja framtida försäljningstillväxt.

Den organiska försäljningen ökade 15 procent under kvartalet, drivet av en hög aktivitetsnivå och leveranser i våra försvarsprojekt. Den civila flygverksamheten fortsatte att rapportera en försäljningsminskning. Fem av sex affärsområden förbättrade volymerna. Den organiska försäljningstillväxten var 15 procent för det första halvåret. Kombinerat med vår starka orderstock för året, höjer vi vår prognos för den organiska försäljningstillväxten för 2021 till cirka 10 procent.

Den starka försäljningen under kvartalet bidrog positivt till resultatet och EBITDA ökade 19 procent, motsvarande en marginal på 11,8 procent (11,4). Rörelseresultatet ökade 10 procent till MSEK 715 (652) med en marginal på 7,1 procent  (7,4). Detta inkluderar åtgärder för avvecklingen av vår Barracuda-anläggning i USA och justeringen av kapaciteten i vår verksamhet i Sydafrika. Dessa åtgärder hade en negativ påverkan på rörelseresultatet om MSEK 85 och påverkade rörelsemarginalen med 0,8 procent. Vi upprepar prognosen för vår EBIT-marginal för 2021.

Den första juli trädde vår nya organisationsstruktur i kraft, där sex affärsområden blir fyra och där en ny Operational excellence-funktion inrättas. Målet är att öka effektiviteten genom att minska interna gränssnitt, skapa synergier i verksamheten och underlätta interaktioner med kunderna.

Osäkerheten kring pandemin tillsammans med pågående rese- och andra restriktioner påverkar förutsägbarheten. Detta berör också delar av leverantörskedjan. Vi fortsätter att ha en nära dialog med våra leverantörer för att motverka pandemins effekter.

Det operationella kassaflödet under kvartalet förbättrades avsevärt och uppgick till SEK 3,2 miljarder (1,8). Detta var ett resultat av att majoriteten av årets stora milstolpebetalningar erhölls under första halvåret. Vi upprepar prognosen för ett positivt operationellt kassaflöde för helåret.

Ett starkt samhällsengagemang har varit grunden för Saabs verksamhet sedan bolaget grundades för att kunna hjälpa nationer att skapa trygghet för medborgare och samhällen. I vårt åtagande att också bidra till ett mer hållbart samhälle arbetar vi aktivt för att minska miljö-påverkan från vår verksamhet, värdekedja och från våra produkter.

Under första halvåret genomfördes ett projekt för att identifiera och prioritera koncernövergripande klimatrelaterade risker och möjligheter, genom Task Force on Climate Related Financial Disclosures-ramverket. Tillsammans med svensk industri presenterades även ett koncept för flexibel produktion och beredskap för att bättre förbereda Sverige inför nästa kris.

För att visualisera våra framsteg i vårt hållbarhetsarbete har vi i denna delårsrapport börjat beskriva vår utveckling inom hållbarhet. Jag är övertygad om att Saab är väl positionerat på sin resa för att skapa långsiktigt hållbart värde för alla våra intressenter och för samhället i stort.

Finansiell översikt

MSEK Jan-jun 2021 Jan-jun 2020  Förändring, % Kv2 2021 Kv2 2020  Förändring, % Helår 2020 
Orderingång 15 746 14 070 12 9 875 9 247 7 42 328
Orderstock 96 714 90 458 7 99 816
Försäljningsintäkter 19 219 16 876 14 10 131 8 836 15 35 431
Bruttoresultat 4 047 3 711 9 2 113 1 831 15 5 676
Bruttomarginal, % 21,1 22,0 20,9 20,7 16,0
EBITDA 2 262 1 918 18 1 196 1 004 19 2 833
EBITDA-marginal, % 11,8 11,4 11,8 11,4 8,0
Rörelseresultat (EBIT) 1 312 1 212 8 715 652 10 1 315
Rörelsemarginal, % 6,8 7,2 7,1 7,4 3,7
Periodens resultat 910 860 6 514 518 -1 1 092
varav moderbolagets aktieägares andel 897 855 5 505 521 -3 1 073
Resultat per aktie efter utspädning, SEK 6,73 6,40 3,78 3,90 8,01
Räntabilitet på eget kapital, % ¹ 5,2 10,0 5,1
Operationellt kassaflöde 2 992 235 3 152 1 817 2 773
Fritt kassaflöde 2 763 22 3 028 1 722 3 753
Fritt kassaflöde per aktie efter utspädning, SEK 20,72 0,16 22,69 12,89 28,03
Genomsnittligt antal aktier efter utspädning 133 351 912 133 690 023 133 446 047 133 625 118 133 877 141
¹ Räntabilitet på eget kapital beräknas på en rullande 12-månadersperiod.

För mer information och förklaringar av användandet av dessa nyckeltal, hänvisas till  https://saab.com/investors/financial-data/key-ratios/

Presentation av Saabs delårsrapport januari-juni 2021

Saabs vd och koncernchef Micael Johansson och finansdirektör och vice vd Christian Luiga presenterar Saabs delårsrapport januari-juni 2021.

Datum:        Onsdagen den 21 juli, klockan 10.00.

Rapporten publiceras klockan 07.30 samma dag på https://www.saab.com

Du är välkommen att ta del av presentationen via en direktsänd webbsändning eller ringa in till en telefonkonferens. Det finns möjlighet att ställa frågor i telefonkonferensen och via webben.

Direkt webbsändning: https://saab-interimreport.creo.se/210721

Telefonkonferens:

Var vänlig ring in på något av numren nedan (beroende på varifrån du ringer): 

Sweden (Sverige):           +46 8 566 427 04

United Kingdom:              +44 333 300 9273

United States:                  +1 646 722 4956

Delårsrapporten, presentationsmaterialet och webbsändningen kommer att finnas tillgängligt i efterhand på https://www.saab.com/investors.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Mattias Rådström, presschef

+46 (0)734 180 018

presscentre@saabgroup.com

Merton Kaplan, chef för investerarrelationer

+46 (0)734 182 071

merton.kaplan@saabgroup.com

www.saab.com

Följ oss på Twitter: @saab

Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar inom militärt försvar och civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter i hela världen. Genom innovativt, pragmatiskt och samarbetsinriktat arbete, utvecklar, anpassar och förbättrar Saab ständigt ny teknologi för att möta kundernas förändrade behov.

Informationen är sådan som Saab AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 juli 2021 kl. 07.30 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

TikTok lanserar verktyg för att verifiera AI-innehåll – blir först i branschen

Published

on

By

TikToks arbete med att motverka och identifiera AI-genererat innehåll i appen fortskrider. I samarbete med flera branschledande aktörer tar de nu ytterligare steg för att märka upp och legitimera content, likväl som att skydda användaren från desinformation och skadligt innehåll. I samarbete med Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA) blir TikTok den första plattformen att implementera verktyget Content Credentials.

AI möjliggör oändliga möjligheter för Tiktoks kreatörer, men kan förvirra eller vilseleda användare om de inte vet att innehållet de tittar på genererats av AI. Att märka upp innehållet bidrar således till att göra kontexten tydlig. Därför har TikTok, i över ett års tid, krävt att alla användare som skapar verklig AIGC med TikToks AI-effekter ska märka sitt innehåll efter våra riktlinjer. För att underlätta detta lanserade appen förra hösten ett eget verktyg, som använts av över 37 miljoner kreatörer sedan dess.

Nu tar TikTok ytterligare steg i att stärka upp sitt försvar mot vilseledande innehåll. TikTok kan nu automatiskt upptäcka AI-genererat innehåll (AIGC) när det laddas upp från vissa andra plattformar. I samarbete med Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA) blir de den första videodelningsplattformen som implementerar C2PAs teknik för att kunna legitimera innehåll. TikTok lanserar därmed verktyget Content Credentials som fäster ”metadata” till innehåll, vilket kan användas för att omedelbart känna igen och märka AIGC.

Denna funktion börjar rullas ut idag och kommer appliceras för alla användare globalt inom de kommande veckorna. För att hjälpa till att driva implementeringen av Content Credentials vidare inom branschen, ansluter TiKTok sig till Content Authenticity Initiative (CAI), lett av Adobe. I och med lanseringen blir TikTok den första videodelningsplattformen som använder Content Credentials i praktiken.

Givet TikToks omfattande community av kreatörer och användare globalt är vi glada att välkomna dem både till C2PA och CAI i samband med att vi fortsätter förbättra vårt erbjudande kring öppenhet och äkthet på plattformen. I en tid när allt digitalt innehåll kan manipuleras och justeras är det avgörande för äktheten att kunna erbjuda sätt för allmänheten att skilja på vad som är desinformation och inte. Dagens tillkännagivande är ett avgörande steg mot att uppnå det resultatet”, säger Dana Rao, General Counsel and Chief Trust Officer vid Adobe.

Även om experter generellt rekommenderar AIGC-märkning som ett sätt att supporta ansvarsfullt innehållsskapande, varnar de också för att etiketter kan orsaka förvirring om tittare inte har kontext om vad de betyder. För att kunna utbilda sitt community har TikTok arbetat med experter, däribland Mediawise, för att utveckla mediekunskapskampanjer. De ska hjälpa användaren att identifiera och tänka kritiskt kring AIGC och desinformation och lanseras i samband med implementeringen av Content Credentials.

I december 2023 lanserade även TikTok och Logically Facts en gemensam kampanj i appen som uppmanade användare att stanna upp, tänka efter och kontrollera att den information de läser, ser eller hör är pålitlig och korrekt. I linje med COPD (EU:s kod för bekämpning av desinformation), som TikTok är en del av, syftade kampanjen till att öka medvetenheten om risken för skadlig desinformation. Som en del av kampanjen rullade Logically Facts ut en serie utbildningsvideor och under bara några få veckor nådde kampanjen över sju miljoner visningar i Sverige.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Double Bond Pharmaceutical International AB: Q1 2024

Published

on

By

  

VD HAR ORDET

Under första kvartalet har Double Bond Pharmaceutical fortsatt att fokusera intensivt på förberedelserna inför den kommande kliniska prövningen av SI-053 och transaktionen med Vivo Biopharma. Trots att transaktionen ännu inte är avslutad, har vi redan inlett samarbetet med våra amerikanska partners för att finjustera protokollet för den kommande studien. Vi hoppas och tror att studiens resultat ska låta oss presentera en verklig Game-changer på marknaden.

Vidare har vi påbörjat processen med att överföra Double Bond Pharmaceutical AB:s kliniska studie av SI-053 på glioblastompatienter till EU:s nya administrativa system för kliniska prövningar, CTIS (Clinical Trials Information System).

När det kommer till transaktionen med Vivo Biopharma har vi kommit överens om att noggrant granska och anpassa våra avtalsvillkor för att spegla det nuvarande ekonomiska klimatet och uppnå fördelaktiga villkor för båda parter. Dessa kommer att offentliggöras i sin helhet så snart det uppdaterade avtalet är underskrivet. Redan nu kan jag meddela att Double Bond Pharmaceutical kommer att behålla såväl milstolpsbetalningar som royalties, och att vi fortsätter att driva utvecklingen av SI-053 med finansiering från Vivo Biopharma.

Genom en ändring i avtalet kommer dessutom Double Bond Pharmaceutical att erhålla ägarrättigheter till SI-053 på utvalda marknader. Detta är ett villkor för vårt deltagande i vissa EU-subventioneringsprogram som erbjuder möjligheter till så kallad non-dilutive funding. Ett av dessa program är EIC Accelerator, som är en del av Horizon Europe. Det är glädjande att meddela att Double Bond Pharmaceutical med SI-053 har kvalificerat sig till steg 2-nivån i detta program. Sammanfattningsvis är de uppdaterade avtalsvillkoren till fördel för både Double Bond Pharmaceutical och Vivo Biopharma.

Under det första kvartalet genomförde vi en omfattande undersökning av marknadspotentialen för SI-053 och kartlade dess potentiella applikationsområden. Utöver glioblastom, en av de vanligaste och mest aggressiva formerna av primära hjärntumörer, kan SI-053 vara effektivt även på andra typer av primära hjärntumörer såsom meningeom, medulloblastom, pinealocytom, med flera. Genom att utöka användningen av SI-053 till att behandla även dessa tumörer, vilket redan har visat sig vara effektivt med Temodex på befintliga marknader, förväntar vi oss en ökning av marknaden för SI-053 med upp till 60 %.

Ett annat betydande område är behandlingen av metastaser i hjärnan. En betydande majoritet av solida tumörer, såsom bröst-, lung-, tarmcancer, melanom, med flera, metastaserar till hjärnan, och cirka 20 % av dessa fall behandlas med kirurgi. Genom att integrera SI-053 i behandlingsplanen vid kirurgi förväntar vi oss förbättrade överlevnadsprognoser för patienterna. Om preparatet används för behandling av metastaser i hjärnan bedömer vi att marknaden för det kan öka ytterligare med upp till 90 %.

Med konservativa uppskattningar förväntar vi oss att den årliga försäljningen för SI-053 för behandling av primära hjärntumörer kan uppgå till $1142M bara i USA och EU år 2035, medan försäljningen av preparatet för behandling av metastaser kan uppgå till $636M, vilket totalt motsvarar $1778M. Detta skulle innebära en blockbustersuccé för SI-053.

Det är av stor betydelse för oss att utveckla en rationell strategi för att så snabbt och effektivt som möjligt nå dessa marknader med hänsyn till de nuvarande ekonomiska och geopolitiska förutsättningarna. Godkännandet av patentet för SI-053 i Brasilien och Kanada, som vi erhöll under det första kvartalet, är av stor betydelse då det ytterligare förstärker produktens marknadsvärde.

Även om vårt samarbete med Vivo Biopharma har krävt större delen av vår uppmärksamhet under det första kvartalet, har Double Bond Pharmaceutical fortsatt att aktivt driva andra spännande projekt i vår pipeline. Vi är fast övertygade om att framgång föder framgång, och därför planerar vi redan nu för att kunna öka vår fokus på andra lika imponerande produkter.

Efter den senaste framgången med repurposing/repositioning av järnsuccinat, ett preparat för behandling av järnbrist, förbereder vi nu nästa läkemedel för nya indikationsområden med samma strategi. På detta sätt utvecklar vi nya läkemedel på ett mest effektivt sätt. När det gäller järnsuccinat arbetar vi aktivt med att registrera produkten på den nordiska marknaden.

Vi fortsätter även att driva fram utvecklingen av produkter baserade på vår BeloGal-plattform för läkemedelstillförsel. Utöver de befintliga läkemedelskandidaterna SA-033 (för behandling av levercancer) och SA-083 (för behandling av lunginflammationer), är vi redan igång med att applicera plattformen på nya läkemedelssubstanser. Detta kommer att leda till att nya unika produkter tar form.

Jag vill också understryka att jag alltid står till förfogande för att svara på eventuella frågor från våra investerare inom 24 timmar.

Nu ser vi fram emot framtiden med stor entusiasm!

Tack för ert förtroende!

Igor Lokot,

Verkställande Direktör på Double Bond Pharmaceutical International AB (publ)

  

  

FINANSIELL ÖVERSIKT KONCERN KVARTAL 1 2024

Totala intäkter uppgick till 0,4 (0,3) MSEK

Rörelseresultatet uppgick till -2,1 (-3,8) MSEK

Periodens resultat uppgick till -2,5 (-3,8) MSEK

Resultat per aktie uppgick till -0,03 (-0,06)

FINANSIELL ÖVERSIKT MODERBOLAG KVARTAL 1 2024

Totala intäkter uppgick till 0,0 (0,0) MSEK

Rörelseresultatet uppgick till -0,3 (-0,3) MSEK

Periodens resultat uppgick till -2,5 (-3,8) MSEK

Resultat per aktie uppgick till -0,03 (-0,06)

   

Denna information är sådan som DBP är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-13 05:00 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

World TOURN ASA lanserar Baud och ingår avtal med UIM E1 World Championship

Published

on

By

World TOURN ASA lanserar Baud och ingår avtal med UIM E1 World Championship

Baud
Baud är en ny generation av hörlur som kombinerar hög kvalitet med avancerad teknik, anpassade för både musik och spel. Vi identifierade en lucka i marknaden för en hörlur med dessa specifika egenskaper, eftersom traditionella musikhörlurar ofta saknar optimering för spelupplevelser. Samtidigt som vanliga spelhörlurar ofta saknar aktiv brusreducering och estetisk mångsidighet utanför spelmiljöer. Detta är något som Baud med sina hörlurar löser.

Hörluren har utvecklats av Mathias Pantzar, en prisbelönt profil inom audioindustrin och ett team med mer än 20 års erfarenhet inom hörlur- och högtalarbranchen.

Ingått avtal med E1 Series
Baud har undertecknat ett treårigt partnerskapsavtal som officiell hörlurspartner för E1 Series, UIM E1 World Championship, världsmästerskapet i elektrisk båtracing som startade 2024. E1 Series kommer att inkludera tävlingar i städer som Jeddah, Venedig, Monaco, Genève, Rotterdam och Hongkong under 2024.

Under evenemangen kommer alla team och ägarna av teamen att använda Bauds hörlurar för kommunikation både med förare och inom teamen. Även alla medarbetare i E1-organisationen kommer att använda hörlurarna under evenemangen.

Ägarna till teamen är internationella celebriteter som Tom Brady, Virat Kohli, Will Smith, Steve Aoki, Marc Anthony, Didier Drogba, Rafael Nadal och Sergio Perez med flera. Sammanlagt har dessa 418 miljoner följare på Instagram.

Strategiska initiativ hos World TOURN ASA
World TOURN ASAs strategi inkluderar att etablera och utveckla starka varumärken genom att dra nytta av samarbeten med internationella talanger. E1 Series är en del av denna strategi, Baud planerar att offentliggöra ytterligare samarbeten inom kort.

E1 Series
https://www.e1series.com

Bauds Hemsida
https://baud.audio

/
Robin Stenman
VD, TOURN International AB(publ)
ir(at)tourn.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.