Connect with us

Marknadsnyheter

SAS når överenskommelse med SAS Scandinavias pilotföreningar – pilotstrejken avslutas

Published

on

Efter 15 dagar med strejk har SAS och SAS Scandinavias pilotföreningar avslutat medlingen. Parterna har kommit överens om nya 5,5-åriga kollektivavtal och de flygningar som genomförs av SAS Scandinavia kommer att återupptas i enlighet med ordinarie trafikprogram så snart som möjligt.

Efter en 15 dagar lång strejk har SAS och SAS Scandinavias pilotförbund* nått en överenskommelse om nya kollektivavtal och pilotstrejken har avslutats.

“Jag är glad att vi nu har kommit överens med alla fyra pilotföreningarna i SAS Scandinavia och att strejken har avslutats. Äntligen kan vi återuppta ordinarie verksamhet och flyga våra kunder på deras efterlängtade sommarsemestrar. Jag beklagar djupt att så många av våra passagerare har drabbats av den här strejken”, säger Anko van der Werff, VD och koncernchef.

De 5,5 år långa avtalen mellan SAS och SAS Scandinavias pilotföreningar utgör en viktig del i SAS omfattande transformationsplan SAS FORWARD eftersom avtalen ger den stabilitet och förutsägbarhet som potentiella investerare kräver.

Avtalen inkluderar kostnadsbesparingar i linje med de uppsatta målen i SAS FORWARD-planen avseende piloternas villkor och tar SAS ett viktigt steg närmare att nå det övergripande målet i planen om 7,5 miljarder kronor i årliga kostnadsbesparingar.

I korthet innebär avtalen en ökad produktivitet för SAS Scandinavia-piloterna samtidigt som de ger ökad flexibilitet i säsongsproduktion. Avtalsvillkoren ger också en sänkt enhetskostnad för SAS Scandinavia-piloterna.

Som en del av avtalet mellan SAS och SAS Scandinavias pilotföreningar kommer dessutom ett antal rättsprocesser som tidigare initierats av pilotföreningarna och/eller enskilda piloter mot SAS att dras tillbaka. I enlighet med ett rekonstruktionsavtal (Eng. restructuring support agreement) som kommer att ingås mellan parterna i en chapter-11 process, har SAS beviljat fackföreningarna att ge piloterna en oprioriterad fordran (Eng. a general unsecured pre-petition claim) om 1 miljard kronor i SAS frivilliga finansiella rekonstruktionsprocess. Utbetalningar inom ramen för den oprioriterade fordran kommer att begränsas till högst SEK 100 miljoner och göras över 5,5 år, motsvarande längden på avtalen.

Slutligen har SAS åtagit sig att återanställa 450 piloter med gradvis upptrappning till heltid i takt med uppskalningen av flygverksamheten fram till 2024.

Med kollektivavtalen på plats kommer SAS nu också att kunna gå vidare i processen för att säkra finansieringen av bolagets löpande verksamhet under den frivilliga finansiella rekonstruktionsprocessen. Bolaget förväntar sig att finansieringsprocessen slutförs inom kommande veckor.

”Med de här avtalen på plats bidrar piloterna med sin del i denna svåra situation. Vi kommer nu att fortsätta det viktiga arbetet med att implementera vår transformationsplan SAS FORWARD, för att bygga ett starkt och konkurrenskraftigt SAS för en lång framtid med stöd från pilotföreningarna och övriga intressenter. Strejken har inneburit en tuff situation för våra kunder, för våra anställda och för hela företaget. Jag vill framföra min uppriktiga tacksamhet till alla SAS-kollegor som har arbetat outtröttligt de senaste veckorna för att hjälpa våra kunder”, avslutar Anko van der Werff.

Avtalen mellan SAS och SAS Scandinavias pilotföreningar är föremål för godkännande av medlemmarna i alla fyra fackföreningarna och eftersom SAS genomgår en frivillig finansiell rekonstruktion i USA är de slutliga avtalen också föremål för godkännande av amerikansk federal domstol. Bolaget förväntar sig att erhålla de nödvändiga godkännandena inom de närmaste veckorna.

Som tidigare meddelats uppgår den beräknade effekten av strejken till cirka 100-130 miljoner kronor per dag (9,5–12,5 miljoner USD) i förlorade intäkter och kostnader. Hittills förväntas den finansiella effekten av strejken överstiga 1,5 miljarder kronor (145 miljoner USD). Det är för tidigt att ge mer detaljerad information om den sammanlagda finansiella effekten av strejken, men efter 15 dagars strejk har cirka 370 000 passagerare drabbats av cirka 3 700 inställda flyg.

Vissa trafikstörningar kommer att fortsätta under de följande dagarna medan normal trafik återupptas. För uppdaterad information om trafikstörningar, besök https://www.flysas.com/en/traffic-information/message/

* SPF (Svensk Pilotförening), NSF/NF (Norsk Flygerforbund), SNF (SAS Norge Pilotforening) och DPF (Dansk Pilotforening)

För ytterligare information, vänligen kontakta:             

SAS pressjour, +46 8 797 29 44

Denna information är sådan information som SAS AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades av Louise Bergström för offentliggörande den 19 juli, 2022 kl. 03.20 a.m CEST.

SAS, Skandinaviens ledande flygbolag, med knutpunkter i Köpenhamn, Oslo och Stockholm, flyger till resmål i Europa, USA och Asien. Inspirerade av vårt skandinaviska arv och hållbarhet, strävar SAS efter att vara världsledande inom hållbart flyg. Vi ska minska de totala koldioxidutsläppen med 25 procent till år 2025, genom att använda mer hållbart flygbränsle och vår moderna flotta med bränsleeffektiva flygplan. Förutom flygverksamheten, erbjuder SAS marktjänster, tekniskt underhåll och frakttjänster. SAS är en av grundarna av Star Alliance™ och tillsammans med partnerbolagen erbjuds ett stort antal destinationer runt om i världen.
För ytterligare information besök
https://www.sasgroup.net

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.