Connect with us

Marknadsnyheter

Satsning på seniorbesök på Stockholms äldreboenden får toppbetyg

Published

on

Som första kommun i landet har Stockholms stad infört seniorbesök på äldreboenden för att minska ensamhet och skapa en meningsfull vardag för de boende. Under ett års tid har 100 seniorer från företaget Seniorglädje arbetat på 70 äldreboenden inom kommunen. Och nu visar en utvärdering att seniorbesöken uppskattas stort och får höga betyg av ansvariga på boendena.

Seniorglädje startade 2016 och var först ut i Sverige att erbjuda social omsorg av äldre som utförs av pensionärer, så kallade seniorbesök. Seniorerna hjälper äldre att få en mer meningsfull och social vardag, oavsett om man fortfarande bor hemma eller har flyttat till ett äldreboende.

Sedan juni 2022 har Seniorglädje på uppdrag av Stockholms stad arbetat på kommunens äldreboenden och servicehus. Seniorerna besöker äldreboendena varje vecka och håller i både gruppaktiviteter, såsom bokklubbar, pubaftnar och sittgymnastik, och individuella samtal över en fika eller promenad utomhus. Och en utvärdering bland de ansvariga på boenden visar att seniorbesöken gör skillnad. Bland annat ger de ansvariga på boendena ett genomsnittligt betyg på 4,71 av 5 när de svarade på hur meningsfulla besöken var för de boende. 

– Det här är en bra satsning för de äldre, en social samvaro med meningsfulla mänskliga möten är viktigt för äldres mående på så många sätt, säger Cecilia Sidmalm, VD på Seniorglädje. Den ofrivilliga ensamheten bland äldre är ett stort problem i Sverige och den finns även på äldreboenden. Här har vi kunnat hjälpa till och utvärderingen visar att det har varit till nytta för de äldre.

– Satsningen på seniorbesök är det bästa man har gjort på länge och det ger ett mycket gott tillskott till äldreomsorgen vad gäller aktiviteter och social samvaro, säger Charlotte Backteman, enhetschef för Älvsjö vård- och omsorgsboende som Seniorglädje besöker en gång per vecka. Vi behöver vara fler som hjälps åt med det viktiga uppdraget att bryta den ofrivilliga ensamheten och öka den psykiska hälsan hos våra äldre. Seniorglädje gör ett fantastiskt jobb hos oss och vi önskar att vi hade dem hos oss varje dag. 

De 100 personerna som arbetar på boendena från Seniorglädje är alla själva seniorer, de flesta mellan 65 och 70 år. Bland seniorerna finns olika arbetsbakgrunder, som exempelvis brevbärare, lärare, undersköterska och egenföretagare. Alla har olika livserfarenheter, precis som de äldre de besöker. På frågan om hur nöjda äldreboendena är med seniorbesök, det vill säga att det är just äldre personer som arbetar med social omsorg hos äldre, var genomsnittsbetyget också högt, 4,5 av 5. 

– Vi ser många fördelar med att det är seniorer som hjälper äldre, säger Cecilia Sidmalm. Våra seniorer är engagerade personer med en bredd av livserfarenheter, som gör att de kan få en bra kontakt med de äldre. De har liknande referensramar och förstår varandra bra, och vi får dagligen höra berättelser om hur vänskap växer fram. Dessutom är det många som trivs med att få möjlighet att arbeta vidare och göra något meningsfullt efter pensionen.

Fakta:

  • Utvärderingen genomfördes som en webbenkät via undersökningsverktyget Netigate.
  • Totalt har 43 verksamhetschefer, enhetschefer och aktivitetsansvariga på äldreboenden och servicehus svarat på undersökningen. Svarsfrekvensen var 68 procent.
  • Seniorbesöken görs på 70 äldreboenden och servicehus i hela Stockholm stad, som drivs i såväl kommunal som privat regi.

För mer information, kontakta:

Cecilia Sidmalm, VD Seniorglädje, 076-801 75 75,cecilia@seniorgladje.se
Charlotte Backteman, enhetschef Älvsjö vård- och omsorgsboende, 08-508 214 77, charlotte.backteman@stockholm.se  

Seniorglädje startade 2016 av systrarna Cecilia Sidmalm och Susanne Sidmalm och är det första företaget i Sverige helt inriktat på tjänster och social samvaro för äldre. Seniorglädje hjälper äldre med allt från praktisk hjälp i hemmet till den sociala samvaron i form av en extra vän i vardagen. De som hjälper de äldre är själva seniorer med olika arbetsbakgrunder, exempelvis som brevbärare, lärare, undersköterska och egenföretagare. Alla har olika livserfarenheter, precis som de äldre de besöker. Kontinuitet, trygghet och glädje är ledorden i verksamheten och det är alltid samma senior som besöker den äldre. Seniorglädje har cirka 170 anställda seniorer och finns representerade i hela Sverige. www.seniorgladje.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.