Marknadsnyheter
Sekventiell tillväxt och momentum i marknadsföringen i Kv3 stödjer helårsprognos
Vi fortsätter att exekvera på våra helårsplaner och bekräftar återigen vår prognos för helåret. Vi hade ett positivt momentum i Kv3 och vår rapporterade försäljning ökade med 1% i fasta valutakurser från Kv2 i år. Snowprint levererade stark tillväxt under Kv3 och PlaySimple växte sekventiellt i fasta valutakurser tack vare våra nyligen lokaliserade ordspel. Våra totala UA-kostnader ökade med 17% jämfört med Kv2 i år och dessa investeringar i lönsam marknadsföring ger oss goda förutsättningar att leverera organisk tillväxt under Kv4. Vi levererade en stark rörelsemarginal på 27% i Kv3, vilket demonstrerar hur robust och fokuserad vår verksamhet är. Vi levererade också 347 Mkr i kassaflöde från rörelsen under Kv3, med en hög kassagenerering på 70% på rullande 12-månadersbasis.
Finansiella höjdpunkter tredje kvartalet
- Nettoomsättningen minskade med -4% till 1 438 (1 494) Mkr jämfört med samma period föregående år och minskade med -2% i fasta valutakurser
- Kostnader för användarförvärv uppgick till 548 (554) Mkr motsvarande 38% (37%) av intäkterna
- Justerad EBITDA minskade med -13% till 390 (449) Mkr med en justerad EBITDA-marginal på 27% (30%)
- Rapporterad EBITDA uppgick till 358 (429) Mkr och EBIT till 209 (283) Mkr
- Finansnettot uppgick till 54 (11) Mkr, inklusive omvärdering av prestationsbaserade tilläggsköpeskillingar, varav 28 (44) Mkr var ränteintäkter
- Skatt uppgick till -89 (-99) Mkr
- Totalt nettoresultat uppgick till 174 (194) Mkr
- Kassaflöde från den löpande verksamheten 347 (444) Mkr
- Likvida medel vid periodens slut uppgick till 3 197 (3 989) Mkr med en kassagenerering på 70% för 12-månadersperioden som slutade 30 september 2024
Finansiella höjdpunkter 9 månader
- Nettoomsättningen ökade med 1% till 4 322 (4 258) Mkr och ökade med 2% i fasta valutakurser
- Kostnader för användarförvärv uppgick till 1 545 (1 654) Mkr motsvarande 36% (39%) av intäkterna
- Justerad EBITDA uppgick till 1 211 (1 109) Mkr, en ökning med 9% med en justerad EBITDA-marginal på 28% (26%)
- Rapporterad EBITDA om 1 155 (1 019) Mkr och EBIT om 726 (626) Mkr
- Finansnettot uppgick till -389 (-138) Mkr, varav 94 (126) Mkr var ränteintäkter
- Totalt nettoresultat om 32 Mkr (275) och totalt resultat per aktie före utspädning om 0,27 kr (2,23)
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 1 014 (966) Mkr
- Likvida medel vid periodens slut uppgick till 3 197 (3 989) Mkr
- Prognosen för 2024 bibehålls, en nettoomsättningstillväxt på 1-5% i fasta valutakurser och en justerad EBITDA-marginal på mellan 26% och 29%
Finansiell översikt
(Mkr) | Kv3 2024 |
Kv3 2023 |
9M 2024 |
9M 2023 |
Helår 2023 |
Nettoomsättning | 1 438 | 1 494 | 4 322 | 4 258 | 5 829 |
EBIT/Rörelseresultat | 209 | 283 | 726 | 626 | 885 |
EBITDA | 358 | 429 | 1 155 | 1 019 | 1 439 |
Justerad EBITDA | 390 | 449 | 1 211 | 1 109 | 1 548 |
Periodens resultat | 174 | 194 | 32 | 275 | 164 |
Resultat per aktie före utspädning, kr | 1,45 | 1,55 | 0,27 | 2,23 | 1,33 |
Resultat per aktie efter utspädning, kr | 1,45 | 1,55 | 0,26 | 2,23 | 1,32 |
Tillväxt | |||||
Försäljningstillväxt, % | -4% | 6% | 1% | 3% | 5% |
Valutakurseffekter | -2% | 5% | 0% | 6% | 5% |
Försäljningstillväxt rensat för valutaeffekter | -2% | 1% | 2% | -4% | 0% |
varav organisk tillväxt | -9% | 1% | -4% | -4% | -2% |
Koncernchef & VD har ordet
Vi gör goda framsteg med våra helårsplaner och vår pipeline av spel
Vi fortsätter att visa upp styrkan och fokuset i vår portfölj och känner oss trygga med våra mål för helåret. Det arbete som vi har genomfört under tredje kvartalet skapar rätt förutsättningar för att leverera organisk tillväxt under fjärde kvartalet.
Vi har positivt momentum i verksamheten när vi nu går in i fjärde kvartalet, både i den etablerade portföljen och våra nya spel. Jag är glad att kunna rapportera att flera av våra studios har kunnat skala upp lönsamma användarförvärv under tredje kvartalet, och jag är stolt över att vi har förmågan att fokusera både på att bygga ut våra populära spel och investera i framtida tillväxt genom att utveckla nya titlar. Vår pipeline av nya spel och titlar i tidig tillväxtfas fortsätter att vara lovande och representerade 16% av våra totala intäkter i det tredje kvartalet.
Vår redovisade nettoomsättning minskade med -4% under tredje kvartalet jämfört med samma period föregående år, men ökade med 1% under årets första nio månader. Försäljningen minskade med -2% under kvartalet jämfört med samma period föregående år, men ökade med 2% under årets första nio månader i fasta valutakurser, då vi påverkades av negativa valutaeffekter under kvartalet. Vår nettoomsättning ökade med 1% jämfört med andra kvartalet i fasta valutakurser, vilket visar att vi fortsätter att exekvera på våra planer för helåret. Vi upprepar därför vår helårsprognos om en nettoomsättningstillväxt på 1% till 5% i fasta valutakurser.
PlaySimples intäkter minskade jämfört med föregående år, men ökade något sekventiellt i fasta valutakurser i tredje kvartalet. Vi fortsätter att se en god underliggande trend för de lokala språkversionerna av våra etablerade ordspel, med bra dynamik in i fjärde kvartalet. PlaySimple har också flera nya spel i tidig skalning och började testa det nya ordspelet Cryptogram under kvartalet. Jag är även stolt att kunna rapportera att PlaySimples ordspel låg i topp på de globala nedladdningslistorna i sin kategori i september, enligt dataföretaget Data.ai.
InnoGames redovisade lägre försäljning både jämfört med föregående år och sekventiellt i tredje kvartalet. Detta återspeglade att Forge of Empires endast hade två event i tredje kvartalet i år, jämfört med tre event under föregående kvartal och tre i det tredje kvartalet förra året. Tillväxten jämfört med föregående år var även mer utmanade på grund av att de tre eventen i det tredje kvartalet 2023 var mycket starka. Studion fortsatte sitt arbete med att kalibrera Quantum Incursions, det guild-raid-innehåll som introducerades förra kvartalet. InnoGames har också adderat ett nytt tillväxtteam till spelet, och detta team har fokuserat på att förbättra spelets onboarding.
I slutet av september firade vi InnoGames framgångsrika lansering av det nya spelet Heroes of History, efter en mjuklansering i slutet av augusti. Spelet har i ett tidigt skede levererat höga nivåer av engagemang och avkastning på investeringar i marknadsföring.
Snowprint fortsatte att leverera stark tillväxt både på årsbasis och sekventiellt i tredje kvartalet, med rekordhöga försäljnings- och användarnivåer. Studion firade tvåårsjubileet av Warhammer 40,000: Tacticus under kvartalet och fortsatte att leverera starka event och innehåll för att expandera spelet. Snowprint har nu varit en del av MTG i över 1 år och kommer att inkluderas i vår organiska utveckling från och med fjärde kvartalet 2024.
Hutch redovisade lägre försäljning under tredje kvartalet både jämfört med föregående år och sekventiellt. Säsongsuppdateringen av F1 Clash som introducerades i maj i år har fortsatt att prestera väl, vilket har resulterat i en ökning av intäkter per spelare. Det totala antalet spelare är dock ner från 2023 på grund av det svagare resultatet från förra årets säsongsuppdatering. De två nya spelen, Forza Customs och NASCAR Manager, presterade inte i linje med våra förväntningar under kvartalet och teamet diskuterar nu nästa steg för dessa två titlar.
Ninja Kiwis intäkter minskade under det tredje kvartalet jämfört med samma period föregående år, men ökade något från det andra kvartalet i år. Studion levererade tre uppdateringar till vår flaggskeppstitel Bloons TD 6 under kvartalet och planerar en till stor uppdatering under fjärde kvartalet. Ninja Kiwi kommer inom kort att lansera sitt nya kortspel Bloons Card Storm, efter ett mycket positivt mottagande av alfa-lanseringen i augusti. Teamet fortsätter också arbeta mot en mjuk lansering av ytterligare en titel i slutet av året.
Fortsatt solid lönsamhet trots ökade investeringar i hållbar framtida tillväxt
Vi investerade totalt 548 Mkr i användarförvärv (UA) under tredje kvartalet och 1 545 Mkr under årets första 9 månader. Detta motsvarade 38% av våra intäkter under tredje kvartalet och 36% för årets första nio månader. Våra utgifter för UA ökade med 17% från andra kvartalet i år i fasta valutakurser, vilket återspeglade Snowprints starka momentum, en påtaglig ökning av marknadsförings-investeringar från PlaySimple i september och högre sekventiella investeringar i InnoGames.
De ökade nivåerna av lönsamma UA-investeringar ger oss goda förutsättningar att attrahera och behålla spelare under fjärde kvartalet, samt under 2025 och framgent. Sammantaget har vi bra momentum i marknadsföringen när vi nu rör oss mot årets sista och viktigaste månader. Vårt resultat under kvartalet påverkades också av att en intäktsbokning från tredje part flyttades från tredje kvartalet till fjärde kvartalet i år i en av våra studios.
Vår totala justerade EBITDA uppgick därför till 390 Mkr under tredje kvartalet och 1 211 Mkr för årets första nio månader. Detta motsvarar en minskning med 13% under tredje kvartalet jämfört med föregående år, men en ökning med 9% för årets första nio månader. Det är värt att minnas att vår justerade EBITDA under tredje kvartalet 2023 även fick stöd av vissa engångseffekter.
Vår rapporterade rörelsemarginal uppgick till 27% under tredje kvartalet och 28% för årets första nio månader, vilket ligger väl inom vårt målintervall för helåret. Vi upprepar därför vår prognos för helåret om en justerad EBITDA-marginal som uppgår till mellan 26% och 29%.
Vår verksamhet genererar starka kassaflöden och vi rapporterade en kassagenerering på 70% för den rullande 12-månadersperioden med slut den 30 september 2024. Detta är över vårt prognosticerade långsiktiga intervall på 50-60%.
Vi har en stark verksamhet som är väl positionerad för att leverera framtida tillväxt
Som ni kan se fortsätter vi att driva vår organiska strategi och våra planer för året. Vi har nu 11 spel som är i mjuklansering eller tidig skalning, med ytterligare två titlar planerade att introduceras innan årets slut. Detta säkerställer att vi kan fortsätta att bygga vidare på framgångarna i vår portfölj genom att se till att vi har ett antal möjliga vägar till framtida tillväxt.
Vi genomförde flera förändringar i vårt ledarskapsteam under kvartalet. I början av oktober tillkännagav vi att Shaun Rutland, Hutchs co-CEO, kommer att ta över som studions styrelseordförande och att Hutch hade utsett MTG:s CPO, Oliver Bulloss, till interim co-CEO. I oktober gick vi också skilda vägar med vår CFO, Nils Mösko. Beslutet fattades i godo och i samförstånd, och jag önskar Nils lycka till i hans framtida karriär.
MTG är en stabil verksamhet som kontinuerligt omvandlar hög lönsamhet till höga nivåer av kassagenerering. Vi har förmågan att fortsätta generera avkastning till våra aktieägare genom att återköpa våra egna aktier, samtidigt som vi behåller tillräcklig kraft för att kunna genomföra förvärv i en bransch som vi tror är redo för ytterligare konsolidering.
Jag vill än en gång tacka er för att ni följer utvecklingen i vår koncern och ser fram emot att dela fler nyheter med er när det blir aktuellt.
Maria Redin
Koncernchef & VD, Modern Times Group MTG AB
Upprepad prognos för 2024
MTG:s förväntningar för 2024 är att den rapporterade försäljningstillväxten hamnar inom intervallet 1 till 5% på en valutajusterad basis. Koncernen förväntar sig också att den rapporterade justerade EBITDA-marginalen för helåret uppgår till mellan 26% och 29%.
Aktieägarinformation
MTG:s årsstämma 2025
Årsstämma hålls den 15 maj 2025 i Stockholm. Aktieägare som önskar få ett ärende behandlat på årsstämman ska inkomma med förslag skriftligen antingen via post till ”Bolagssekreteraren”, Modern Times Group MTG AB, Årsstämma, Box 2094, 103 13 Stockholm, Sverige eller via e-post till agm@mtg.com minst sju veckor före årsstämman för att garantera att ärendet kan inkluderas i kallelsen till årsstämman. Ytterligare information om hur och när registrering ska ske kommer att offentliggöras före årsstämman.
Finansiell kalender
Post | Datum |
Bokslutskommuniké 2024 | 6 februari 2025 |
Kvartalsrapport Kv1 2025 | 29 april 2025 |
Årsstämma 2025 | 15 maj 2025 |
Halvårsrapport 2025 | 18 juli 2025 |
Kvartalsrapport Kv3 2025 | 23 oktober 2025 |
Frågor?
Anton Gourman, VP Communications
Direkt: +46 73 661 8488, anton.gourman@mtg.com
Telefonkonferens
MTG bjuder in till en livestreaming och telefonkonferens klockan 10:00 CET idag, den 24 oktober 2024. Telefonkonferensen kommer att hållas på engelska.
Hur du deltar:
- För att delta via livestream, använd denna länk.
- För att delta via telefon, registrera dig på denna länk. Efter att du har registrerat dig får du ett telefonnummer och ett konferens-ID för att kunna delta i telefonkonferensen.
- Du kan ställa frågor via telefon under telefonkonferensen eller genom att använda Q&A-verktyget via livestream.
Modern Times Group MTG AB (publ) – org.nr: 556309-9158 – Telefon: +46 (0) 8-562 000 50
MTG (Modern Times Group MTG AB (publ)) (www.mtg.com) är en internationell mobilspelskoncern som äger och driver spelutvecklingsbolag med populära globala IP inom ett stort antal genrer för casual-spel och mid-core-segmentet. Koncernen har fokus på att öka portföljbolagens tillväxt samt stödja grundare och entreprenörer. MTG är en aktiv drivkraft inom konsolideringen av gamingbranschen och en strategisk köpare av gamingbolag över hela världen. MTG har sina rötter i Sverige och bygger på en internationell kultur med globalt fotfäste. Våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (”MTGA” och ”MTGB”).
Denna information är sådan information som Modern Times Group MTG AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 24 oktober 2024 kl. 07.30 CET.
Denna delårsrapport innehåller uttalanden som bland annat gäller MTG:s finansiella ställning och resultat som till sin natur är framåtblickande. Sådana uttalanden utgör inga historiska fakta utan representerar framförallt MTG:s framtida förväntningar. MTG anser att förväntningarna som återspeglas i dessa framåtblickande uttalanden grundar sig på rimliga antaganden. Trots det finns inneboende risker och säkerhetsfaktorer i framåtblickande uttalanden, och ett antal viktiga faktorer skulle kunna leda till att de faktiska resultaten eller utfallen skiljer sig väsentligt från vad som uttrycks i eventuella framåtblickande uttalanden. Sådana viktiga faktorer kan bland annat utgöras av MTG:s marknadsställning, tillväxt i gamingbranschen samt effekterna av konkurrens och andra ekonomiska, affärsrelaterade, konkurrensmässiga och/eller regulatoriska faktorer som påverkar verksamheten i MTG, dess koncernbolag och gamingbranschen som helhet. Framåtblickande uttalanden gäller bara per det datum då de gjordes, och utöver vad som krävs enligt gällande lag, tar MTG inte på sig något ansvar för att uppdatera några av dessa uttalanden mot bakgrund av ny information eller framtida händelser.
För mer information:
Anton Gourman, VP Communications and IR
Direkt: +46 73 661 8488 anton.gourman@mtg.com
About MTG
MTG (Modern Times Group MTG AB (publ)) (www.mtg.com) is an international mobile gaming group that owns and operates gaming studios with popular global IPs across a wide range of casual and mid-core genres. The group is focused on accelerating portfolio company growth and supporting founders and entrepreneurs. MTG is an active driver of gaming industry consolidation and a strategic acquirer of gaming companies around the world. We are born in Sweden but have an international culture and global footprint. Our shares are listed on Nasdaq Stockholm under the tickers MTGA and MTGB.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke