Connect with us

Marknadsnyheter

Sensori: Vägen öppen för kommersialisering

Published

on

on, nov 08, 2017 11:08 CET

Medicinteknikbolaget Sensori är för tillfället i färd med en global lansering av dess patenterade plåster för behandling av tinnitusbesvär; Antinitus. Produkten, som är en svensk innovation, har framtagits under tio år och är den första tinnitusprodukten med hög medicinsk evidens att tillgängliggöras för en OTC-massmarknad. Den 6 november meddelade bolaget att dess kliniska placebostudie visar att Antinitus har signifikanta positiva effekter jämfört med placebo och kan lindra tinnitus.

”Det faktum att vi med gott resultat genomfört den placebokontrollerade studien, ger oss enorma möjligheter till en ordentlig kommersialisering av produkten”, säger Sensoris vd Torbjörn Kemper.

Nedan följer en intervju med Torbjörn Kemper, vd för Sensori sedan den 1 juli år:

Varför är den kliniska placebostudien så viktig?

– Placebostudien innebär ett stort genombrott, både medicinskt och kommersiellt. Den möjliggör en offensiv kommersialisering av produkten och det här har distributörer på världsmarknaden väntat på. Vi har fått goda signaler på att studieresultaten senare i år kommer publiceras i en medicinsk tidskrift. I samband med det kommer mer detaljer kring studien presenteras. När det sker går det egentligen inte att kräva mycket mer av en medicinteknisk produkt, än vad vi har uppnått. Då finns bevisad effekt, bevis för att produkten är bättre än placebo, samt den kvalitetsstämpel publicering i en medicinsk tidskrift innebär.

Torbjörn Kemper, vd för Sensori

Hur påverkar studien era chanser att sluta avtal?

– Vi ser studien som det slutgiltiga steget mot en bred kommersialisering och kan använda oss av den i diskussioner med distributörer. Den kommande tiden satsar vi särskilt på att bearbeta distributörer i Europa, Kanada och Australien. Den här studien är enormt viktig för bolaget ur en kommersiell synvinkel.

Vilka fördelar har Antinitus gentemot konkurrenterna?

– De behandlingar som idag finns mot tinnitus är mycket dyra och tar lång tid att genomgå. Det finns dessutom lite medicinsk evidens för dessa. Vår produkt passar med sin enkelhet ypperligt för självbehandling och är den första att tillgängliggöras för en massmarknad, OTC.

Torbjörn Kemper påtalar att det finns ett mycket stort intresse bland större distributörer att nå ut till apotekskedjor, för att sälja produkten på hyllorna.

– Jämfört med alternativen är de 750 kronor Antinitus kostar oerhört billigt för att vara en tinnitusprodukt med medicinsk evidens. Som en jämförelse kostar en behandling som ges till krigsveteraner i USA minst 10 000 kronor. Trots att 10-15 procent av jordens befolkning lider av tinnitus är det ingen som har tagit denna marknad, då bra produkter helt enkelt inte utvecklats fram tills nu.

FAKTA ANTINITUS®

Antinitus är ett genomskinligt plåster för behandling av tinnitus, som appliceras bakom öronen. En behandling med en förpackning Antinitus tar tre veckor och är vad Sensoris studier har utgått från. En förpackning innehåller 21 plåster och behandlingstiden är 21 dagar. Kostnaden för en förpackning/behandling är i Sverige 790 kronor och produkten går att beställa online på Antinitus hemsida.

Hur många behandlingar krävs för att bli kvitt sina tinnitusbesvär?

– De studier vi har gjort är baserade på en behandling och många upplever att de blir helt bra efter den. Vissa behöver dock följa upp sin behandling efter exempelvis ett halvår. Tinnitusbesvär kan komma och gå och det är svårt att generellt säga exakt hur många behandlingar som krävs. Detta är helt individuellt, och det är mer sannolikt att en person med grava besvär behöver komplettera med uppföljande behandling.

Vilka är de största utmaningarna för att lyckas med den globala kommersialiseringen?

– Vi måste vara noggranna med att hitta rätt partners så vi verkligen kan få ut den här produkten snabbt. Att våra distributionspartners har kapacitet att nå tillräckligt många försäljningsställen är avgörande. Sedan är alla marknader är konservativa. Vi måste verkligen ut och övertyga den medicinska världen att vi har en ny behandling och medicinska bevis för att den faktiskt fungerar. Vi kommer framöver presentera den kliniska studien på medicinska kongresser och –utställningar och använda alla möjligheter vi har för att nå ut.

Antinitus är idag varumärkesskyddat och registrerat i 34 länder i fyra världsdelar, men registrering i USA saknas. Har ni några planer på att PMA-märka produkten där?

– Med placebostudien som grund ser vi stora möjligheter att kunna söka ett godkännande och registrera produkten via FDA. Det finns ännu inget beslut taget i styrelsen för att göra detta, men studien ger väldigt goda underlag för att kunna söka registrering i USA. Det är dock inte bara USA som är intressant. Andra stora marknader som Ryssland, Kina och Japan är spännande och patentansökningar i samtliga dessa länder är för närvarande under behandling.

Vad blir din viktigaste uppgift som vd för Sensori den kommande tiden?

– Att fokusera på att få ut produkten och få igång kassaflödet är min största uppgift nu. Vi har goda upparbetade kontakter och som jag nämnde är det många distributörer som har väntat på den studie vi nu presenterat.

Sensori ser fram emot att ha ett antal distributionskontrakt inom kort och då gäller det enligt Torbjörn Kemper att bolaget kan stötta distributörerna både medicinskt och marknadsmässigt.

– En fördel är att produkten är så lätt att använda, det krävs inte mycket utbildning för exempelvis apotekspersonal. Sedan är det distributörerna som tar kostnaden för försäljning, så en uppskalning är inte förenad med några större kostnader för oss. Vi har även möjlighet att gå via distributörer för produktion om det behövs, vilket trots högre grad av vinstdelning fortfarande innebär en hög lönsamhet. Vi har gott om redan betalda produkter i lager med lång hållbarhet, så nu gäller det att sluta de första riktigt stora avtalen och börja leverera enligt dessa. 


Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.