Connect with us

Marknadsnyheter

TH1NG Delårsrapport januari-juni 2021 Q2

Published

on

Kraftig omsättningsökning och stärkt marknadsposition

Januari – juni 2021 i sammandrag

• Nettoomsättningen i koncernen uppgick till 27,4 Mkr

• Nettoomsättningen ökade med 131 % jämfört med första halvåret 2020

• Rörelseresultat (EBITDA) i koncernen uppgick till -19,5 Mkr 

April – juni 2021 i sammandrag 2021

• Nettoomsättningen i koncernen uppgick till 15,9 Mkr

• Nettoomsättningen ökade med 38 % jämfört med första kvartalet 2021

• Rörelseresultat (EBITDA) i koncernen uppgick till -11,2 Mkr

Viktiga händelser under perioden

• TH1NG har noterats på Nasdaq First North Growth Market.

• Kraftig ökning av nya kunder +4 500 under andra kvartalet, drygt 18 000 kunder totalt.

• Mer än dubblering av omsättningen under andra kvartalet jämfört med samma period i TH1NG AB 2020.

• Kundnöjdhet har ökat och svarstiderna har minskat under perioden trots den stora kundtillväxten.

• Koll, TH1NGs egenutvecklade tjänst för kunder som vill ha koll på sitt hem eller sitt fritidshus, har lanserats.

• Landskrona stad och TH1NG har inlett ett pilotprojekt inom IoT där behovet av IoT-tjänster i de kommunala verksamheterna utvärderas.Händelser efter kvartalets utgång från rapporten

Viktiga händelser efter periodens slut

• Tillväxtverket har beslutat om återbetalning av stöd vid korttidsarbete om drygt 0,5 Mkr. TH1NG har överklagat beslutet.

• Rikard Slunga har tillträtt som ny CTO den 1 augusti 2021.

Kommentar från TH1NGs VD Klas Westholm:

”TH1NG är ett nyskapande företag som är med och löser framtidens stora utmaningar med hjälp av digital kommunikation. Vi är en utmanare som växer snabbt. Vi har en stark vision om att vi ska förenkla verkligheten i den digitala världen genom att leverera och möjliggöra smarta uppkopplade tjänster och internetanslutningar till allt och alla. I takt med att vårt samhälle blir alltmer uppkopplat vill vi ta en tydlig position som en av marknadens främsta aktörer på denna nya och snabbt växande marknad.

För att möjliggöra denna resa tog TH1NG steget in på Nasdaq First North Growth Market den 16 juni i år. Noteringsprocessen har varit intensiv och påverkat både verksamheten och drivit mycket stora kostnader, inte minst under andra kvartalet. Jag vill rikta ett stort tack till hela organisationen som arbetat hårt för att komma i mål. Nu kan vi fokusera fullt ut på verksamheten och att nå målsättningen att bli en marknadsledande aktör.

Kundtillströmningen till TH1NG har varit över förväntan under perioden. Vi har slagit ett nytt försäljningsrekord under andra kvartalet med över 4 500 nya kunder inom bredband, vilket innebär drygt 18 000 kunder totalt. Det är en mycket snabb tillväxt och innebär att TH1NG är en av de aktörer som växer snabbast på marknaden. Strategin är att jobba med korsförsäljning och att skapa synergier med vår utveckling inom IoT.

Sedan bolaget grundades har TH1NG arbetat aktivt för att ha en av marknadens bästa kundtjänster. Vårt fokus på kundnöjdhet har utmanats av vår snabba tillväxt, men idag kan vi konstatera att vi trots rekordtillväxt lyckats förbättra vår kundnöjdhet avsevärt sedan årsskiftet, vilket exempelvis syns på Trustpilot där vi placerar oss i topp bland internetleverantörer på TrustScore.

Tillväxten har skapat en del utmaningar för verksamheten, men har också inneburit öppningar för viktiga skalfördelar i den fortsatta utbyggnaden av den egna nätplattformen. Investeringar har gjorts löpande i utbyggnad och uppgraderingar, vilket förväntas bära frukt redan i år. Genom bra leverantörsavtal, nytänkande tekniska lösningar och investeringar förväntas produktionskostnaden för kommunikationstjänsterna per kund att minska löpande.

Omsättningen mer än dubblerades i andra kvartalet jämfört med samma period föregående år och blev vårt bästa kvartal hittills. Vi har stora kostnader för noteringen under perioden och vi har även för låg bruttomarginal i dagsläget samt höga försäljningskostnader på grund av den stora tillväxten. Vi har inlett ett arbete med att öka marginalerna samt ser över vår kostnadsbild. Vi arbetar även med effektiviseringar och centraliseringar för att hitta rätt fokus.

Intresset för IoT-lösningar ökar kontinuerligt och kommer att ge oss en ökad orderingång då vi ser att en del av våra befintliga pilotkunder går över till att bli skarpa affärer samt att vi avser att teckna nya avtal med både samarbetspartners och nya slutkunder. I dagsläget har IoT-försäljningen ännu inte nått sin fulla potential och består primärt av pilotprojekt. Vi är dock övertygade om att IoT kommer att bli en del av allas vardag och kommer att förändra hur vi ser på digital kommunikation. Vår strategi är att arbeta med och använda kommunikation på så många sätt som möjligt, bl a genom att tillhandahålla en IoT-plattform i framkant som kan vara grunden för en mängd olika tillämpningar och lösningar.

Vår plattform, IoT Open, som är en av marknadens främsta helt mjukvarubaserade IoT-plattformar, ger oss en stabil och central grund att utveckla vårt erbjudande och våra paketeringar på. IoT Open möjliggör kommunikation på ett flexibelt och skalbart sätt och kan nyttja en mängd olika kommunikationssätt för att samla data och dela information med stor säkerhet samt styra olika funktioner som kunderna efterfrågar.

Vi använder IoT Open för våra egna slutkundstjänster, men säljer även plattformen till partners såsom operatörer, systemintegratörer, fastighetsägare och kommuner vilka använder den som en grund i sina IoT-satsningar. Våra färdiga paketeringar säljer vi även som så kallade whitelabel lösningar.

Under perioden har tilläggsbeställningar av funktioner tillhörande IoT Open utvecklats och levererats till existerande kunder. Ett partnerprogram har även introducerats där aktörer på marknaden får tillgång till IoT Open, tillhörande dokumentation och utbildningsmaterial. Vi är övertygade om att partners med expertis inom sina respektive branscher är en förutsättning för en bred utrullning av IoT Open.

I Skellefteå satsar vi stort tillsammans med Skellefteå Kraft för att koppla upp kommunen. Vi har gått från en pilotfas under ett par år till att nu gå in i ett skarpt läge med vidareutbyggnad. En ny intressant pilotkund är Landskrona stad som startat ett projekt för att utvärdera behovet av IoT-tjänster inom de olika kommunala verksamheterna. Vi för även dialog med flera kommuner med liknande planer där vi har möjlighet att bygga vidare på våra befintliga grundstrukturer.

Koll för smarta hem lanserades i juni och ger kunderna möjlighet att inkludera enkla smarta funktioner tillsammans med bredbandserbjudandet. Alla funktioner styrs i den nyutvecklade Koll-appen som finns i Google Play och Appstore.

Sammanfattningsvis har det varit en mycket händelserik period. Vi lägger nu grunden för att kunna fullfölja planen att bli en ledande aktör på marknaden.”

Rapporten finns tillgänglig TH1NGs webb under https://www.foretag.th1ng.se/rapporter

För ytterligare information:

Klas Westholm
VD, TH1NG AB
E-post: klas.westholm@th1ng.se
Mobil: +46 (0)737-45 48 00

TH1NG AB är en internet- och IoT-leverantör. På operatörsmarknaden erbjuder bolaget internet och annan kommunikation och på IoT-marknaden levereras såväl färdiga IoT-tjänster som stöd och verktyg för andra aktörer. Kombinationen av dessa verksamheter skapar unika förutsättningar för innovation och erbjudanden till kund. TH1NG bildades 2018 och har ca 40 anställda. Huvudkontoret finns i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market med kortnamnet TH1NG. Certified Adviser är G&W Fondkommission (e-post: ca@gwkapital.se, tel.: 08-503 000 50).

Denna information är sådan som TH1NG AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 augusti 2021, klockan 08.55 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.