Connect with us

Marknadsnyheter

Tio vanligaste frågorna om elpriset

Published

on

Energipriser som skjuter i höjden, ryska gasleveranser till Europa som stoppas och stödpaket från regeringar och centralbanker för att skapa stabilitet på energimarknaderna. Vad är det egentligen som händer med energiförsörjningen? En av Sveriges främsta experter, Handelsbankens råvaruanalytiker Christian Kopfer, reder ut begreppen och svarar på frågor om hur utvecklingen påverkar privatpersoner och företag.

Varför stiger elpriset?

”Det grundläggande problemet på europeisk elmarknad är att konsumtionen är större än utbudet, vi har helt enkelt för hög konsumtion i relation till vad som produceras. Situationen med för lågt utbud förvärras ytterligare när en så stor del av produktionen baseras på gas. Många europeiska länder har byggt upp stora lager inför vintern men de räcker inte om leveranserna utifrån minskar kraftigt. Något som nu sker när Ryssland stryper sin gasexport till Europa. Det kommer sannolikt leda till än större brist på el och då stiger priserna ytterligare från redan dramatiska nivåer.”

Hur höga kan elpriserna bli?

”Det är omöjligt att säga. Men en bra bit över 10kr per kWh kan inte uteslutas i ett värsta-scenarie. Elmarknaden fungerar inte speciellt bra just nu med dessa extrema prisförändringar och prisnivåer som är ohållbara på sikt.”

Vad innebär den statliga garantin som regeringen presenterade tillsammans med Riksbanken och Finansinspektionen?

”Politiker runt om i Europa vill nu garantera att elmarknaden fortsätter att fungera finansiellt och praktiskt genom att tillföra likviditet, och därigenom säkerställa att energibolag kan upprätthålla sin verksamhet. Det är därför olika länders regeringar nu agerar, däribland den svenska”.

Är det för sent att binda elpriset nu?

”Jag tycker man ska avvakta när det är så pass oroligt på marknaden som det är nu, däremot ska man försöka dra ner på sin konsumtion”.

Hur tycker du man ska tänka som privatperson?

Särskilt om man är villaägare så är kostnaden för uppvärmning oftast en stor del av energikostnaden, speciellt under vintermånaderna. Min uppmaning är då att man försöker dra ner sin elkonsumtion. Att minska förbrukningen av varmvatten och sänka inomhustemperaturen med någon eller ett par grader, särskilt när det är kallt ute, är det mest effektiva man kan göra för att minska sina utgifter. Hushållsmaskiner som drar mycket ström påverkar också, så se till att ladda tvättmaskinen fullt!” 

Vilka risker innebär de höga elpriserna för jobben?

”Det är onekligen en allvarlig situation. Pappersproduktion, återvinning av kartong, stål, aluminium, ja en stor del av energiintensiv produktion tappar nu rejält i konkurrenskraft. Om kostnaden för el plötsligt är större än slutproduktens värde hotas förstås i slutändan jobben”.

Sverige har en stor basindustri. Hur kommer exempelvis pappers- och stålindustrin att påverkas?

”Många större svenska bolag har arbetat kontinuerligt med prissäkringar och har historiskt sett haft bättre tillgång till strukturellt lägre elkostnader, framförallt tack vare produktion i den norra delen av Sverige. Men också de verkar på en global marknad”. 

Christian Kopfer menar att svenska industribolag kan drabbas hårt, beroende på var i Sverige produktionen sker, men kan möjligen ändå komma att klara sig bättre än konkurrenter ute i Europa som just nu har en ännu svårare situation. 

Ser du några företag eller branscher som klarar sig bättre, eller rentav gynnas?

”Det kanske är svårt att tala om att någon gynnas av utvecklingen just nu men omställningen bort från fossila bränslen påskyndas, vilket gynnar företag verksamma inom energieffektivisering och de som tillhandahåller elproduktion och förnyelsebar energi”. 

Vad kan staten göra för att skydda hushåll och privatpersoner?

”Nu finns det idéer att exempelvis sätta pristak på importerad gas. Det låter bra men fungerar sällan i praktiken då de kan mötas av minskade leveranser från producentländerna. En mer realistisk idé är att dela upp elmarknaden i två delar; en som är baserad på naturgas och en övrig elmarknad, så att inte bristen på naturgas påverkar hela marknaden. Det är inte heller helt lätt men något som kan leda till att vissa länder som har liten förbrukning av gas, däribland Sverige, skulle gynnas. 

Men i grunden är det för lite produktion och för stor konsumtion i relation till vad vi producerar och det går inte att hitta en magisk lösning vid skrivbordet”.

Kan vi spara oss ur energikrisen genom minskad förbrukning? Eller behövs det mer produktion?

”Kortsiktigt kan vi spara och vi behöver konsumera energi mer medvetet och effektivt. I den mån vi använder el i dag kan vi förhoppningsvis använda den mer effektivt i framtiden.

Men på sikt kommer det behövas mycket mer el och då behöver vi mycket större elproduktion. Samhället ska också elektrifieras, då måste vi få upp produktionen.

Det löser vi inte långsiktigt genom att som nu köpa in el, ska vi ställa om till ett klimatmässigt hållbart samhälle måste Europa producera mycket, mycket mer koldioxidfri el”.

Vill du veta mer?

Läs mer om energieffektivisering för företagare: Klimatsäkra företagets fastighet med Sweco | Handelsbanken

Tips för att energieffektivisera ditt boende | Handelsbanken

För ytterligare information, kontakta:

Handelsbankens pressavdelning, press@handelsbanken.se, +46 8 701 80 18

För mer information om Handelsbanken hänvisas till: www.handelsbanken.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.