Connect with us

Marknadsnyheter

VD-byte i Syncro Group – ”helt enligt styrelsens utstakade plan och tajmingen kan inte vara mer rätt än just nu” Invest Talks i Dagens industri 17.e dec.

Published

on

Bolagsbygget har nu nått den storlek och struktur där ett nytt ledarskap behövs och där Claes Persson som grundare och största ägare kommer att lägga all sin energi på Bolagets fortsatta affärsutveckling och internationalisering. Som ny VD tar tidigare chefen för Syncro Groups Investor Relations, Magnus Winterman, över med effektiv start den 1 januari 2022.

Snabbväxande Syncro Group har gått från klarhet till klarhet med sin tillväxtstrategi. Det senaste året har Syncro Group förvärvat två bolag som utvecklat självförsörjande SaaS-plattformar med potential att ta en marknadsledande position i respektive segment. Syncro Group arbetar nu konsekvent vidare med att utveckla synergieffekterna mellan bolagen samt att maximera affärsmöjligheterna i respektive dotterbolag. Det berättar Claes Persson. Dessutom har vi förvärvat CUBE-koncernen som levererar tjänster på vår Influencer marketing plattform.

Din resa har ju gått från att ta Syncro Group AB (tidigare namn Gigger Group AB) som mer eller mindre var en vecka från konkurs till att tre år senare nå en marknadsnotering av Bolagets aktier. Det är ingen hemlighet att du som person har varit helt avgörande på den imponerande resan. Hur tror du att Syncro Group kommer att klara sig på den fortsatta resan utan att du står vi rodret?

– Det har aldrig varit min ambition att vara VD för Syncro Group, det var ett önskemål från bolagets styrelse för drygt ett år sedan då tidigare VD valde att lämna sin roll av personliga skäl. Mina starka sidor är att ta ett bolag
från start-up till som nu ett bolag som omsätter nära 200 msek, och med det menar jag att jag är en doer som ofta ser affärsmöjligheter som andra antingen har missat eller inte haft en aning om att de ens är genomförbara. Som grundare och största ägare valde jag att ta positionen som tillförordnad VD för att kunna bygga bolaget till den nivån vi befinner oss idag. Nu känner jag mig väldigt trygg i att lämna över till Magnus och det enormt kompetenta ledningsteam som vi har byggt upp under min tid.

Vem är Magnus Winterman och varför föll valet på honom som VD?

– Magnus är en affärsdriven ledare med gedigen erfarenhet från både start-ups och scale-ups. Han har bland annat varit VD för SIX i Norge, grundare och VD för TeleComputing (nu Visolit) i Sverige, Business Unit Hosting Manager NasdaqOMX, IR och Sverige- chef för TMG International samt VD för Sitecore i Sverige. Styrelsen i Syncro Group valde genom en omfattande rekryteringsprocess att erbjuda Magnus rollen som VD. Han är ett väl genomtänkt val som under sin tid i bolaget har gått sida vid sida med mig och delar mina och  bolagets värderingar samt förstår och bidrar till Syncro Groups strategi. Jag är väldigt nöjd med att styrelsens val föll på Magnus.

Så nu när kan du koncentrera dig på att mer helhjärtat kunna ägna dig åt bolagets affärsutveckling och internationalisering, vad kan Syncro Groups aktieägare förvänta sig då?

– Syncro Group är nu ett etablerat bolag i marknaden och har byggt upp en stabsfunktion som stöttar och supporterar de förvärvade bolagen som ingår i gruppen. Det handlar om att se över och genomföra synergier både mellan våra förvärvade bolag och att tillföra dem resurser i form av marketing, IT-utveckling och Finance. Alla dessa funktioner finns i Syncro Group AB.
Mina fortsatta insatser i bolaget kommer att koncentreras till affärsutveckling som stödjer vår förvärvsstrategi samt vår uttalade internationalisering. Som ett led i den satsningen kommer jag att under våren 2022 att flytta till London för att ytterligare speeda på vår etablering på i Storbritannien. Det är en marknad som är nästan 17 gånger större än den svenska och med den genomtänkta etableringen i Sverige i ryggen är jag övertygad att vi ska lyckas minst lika bra i Storbritannien, jag kommer att jobba lika hårt där men med ett ännu tyngre fokus på affären än någonsin tidigare. Vi redan har anställt nya medarbetare i England och arbetet med att anställa fler pågår. I tillägg kommer jag givetvis fortsätta att vara delaktig i verksamheten tillsammans med Magnus och vårt ledningsteam.

Ni inledde er förvärvsresa med att förvärva och utveckla Gigger AB och har det senaste året förvärvat ytterligare tre bolag varav två medbefintliga SaaS-plattformar: Collabs AB och Happyr AB, samt CUBE AB. Berätta om dessa bolag och hur de bidrar till Syncro Groups tillväxt.

– Vi förvärvar hållbara SaaS-bolag med förutsättningar att bli marknadsledande inom sina respektive nischer, för att förädla dem och göra dem marknadsledande. Varje bolag har delats in i divisioner och har som gemensam nämnare att de är SaaS-företag, eller företag vars tjänster kan appliceras på redan befintliga SaaS-plattformar. Happyr är en marknadsplats där arbetssökande giggare blir validerade utifrån bolagets intelligenta AI-baserade plattform. Collabs är en innovativ influencer marketing-byrå med fokus på 360-strategier där micro-influencers är basen i uppläggen. Via ett AI-drivet verktyg ger Collabs sina kunder även möjligheten att samla allt administrativt på ett ställe. CUBE kommer att leverera specialisttjänster ovanpå Collabs, precis i enlighet med vår fastställda plan. Vår ambition är att varje enskilt bolag inom Syncro Group ska stå på egna ben och generera tillväxt på egen hand.

Att du flyttar till London och stöttar lanseringen av dotterbolaget Gigger UK i England är en rejäl satsning för Gigger och Syncro Group, ni blir därmed ett internationellt företag. Vi har även fått läsa om ett helt nyligen ingått intentionsavtal med ECV (Emerging Classified Ventures) där Giggers plattform i samarbete med ECV avses bli tillgänglig på ett stort antal marknader internationellt i tillägg till satsningen i England. Kan du beskriva mer vad detta avtal innebär för Gigger och Syncro Group och hur det är tänkt att fungera?

– Vi avser att sätta upp ett joint venture, ett samägt riskminimerande bolag. ECV är verksamma i drygt 100 länder med god lokal marknadskännedom och lokal närvaro. Vi tillhandahåller en teknisk plattform som kan rullas ut land för land. Vi inleder med att lansera i Australien, Nya Zeeland och Kenya, tre länder med samma skattesystem som Storbritannien. Dessa länder kompletterar den brittiska marknaden på ett bra sätt och ger oss en flygande start på marknader som är avsevärt mycket större och mer snabbväxande än den svenska. Vi betraktar ECV som marknadens mest kompetenta partner. Vi har dessutom en revenue share lösning som innebär att vi delar på intäkterna, men där ECV tar merparten av risken.

Vi har sett att ägarna till Influencer Marketing-bolaget Cure Media som i år omsätter 65Mkr sålde 50% av bolaget till den norska tillväxtinvesteraren Equip Capital för 200mkr. Värderingen på hela bolaget sattes till ca 500mkr. Syncro Group äger Collabs och CUBE som är två bolag verksamma inom Inluencer Marketing-industrin. Omsättningen för CUBE förväntas under 2021 uppgå till ca 80 mkr och tillsammans med Collabs hamna på ca 110 mkr. Enbart Collabs, som ju har en väldigt modern och automatiserad SaaS-plattform, borde ju då värderas till ca 250mkr, och tillsammans med CUBE borde de ha en sammanlagd värdering på ca 800mkr minst. Vad säger det om den satsning och strategi ni har med Syncro Group?

– Professor Robert Shiller, som är Nobelpristagare i ekonomi och lärare på Yale, säger att marknaden alltid har rätt, oavsett hur fel den har. Vi har möjlighet att väsentligt öka omsättningen i CUBE, vilket innebär att bolaget borde vara värderat till 500 mkr. Hur Syncro Group då kan vara värderade till 300 mkr kan tyckas märkligt men det är så marknaden fungerar. Det är svårt att få marknaden att ta till sig det här eftersom man i dagsläget köper mycket på rykten och säljer på nyheter. Jag är övertygad om att marknaden kommer att komma ikapp vår tillväxt genom att sätta sig in i fakta om oss snarare än att fokusera på förväntningar eller ickeförväntningar.

Vad kan aktieägare förvänta sig av Syncro Group under de kommande åren?

– Med omfattande marknadsförståelse och god planering har vi sett till så att våra tre första förvärv är framtidssäkrade SaaS-bolag som vi valt att bygga våra divisioner utifrån. Det är grunden i bygget som bara har börjat resan mot ökad tillväxt, en resa som är på god väg att nå målen. Nu fokuserar vi på att maximera synergieffekterna mellan våra divisioner och tillväxtpotentialen i varje enskilt SaaS- bolag i vår portfölj.

FAKTA

Syncro Group är ett marknadsnoterat bolag med strategi att äga, förvalta och förädla Saas-bolag inom den nya marknadsekonomin. I portföljen återfinns bolag med SaaS-plattformar utvecklade med marknadens modernaste teknologier som var och ett är självförsörjande och som korsbefruktar de övriga bolagen i portföljen. Syncro Group är noterat på Spotlight, kortnamn SYNC B.

Läs mer på: syncro.group/investor-relations

Invest Talks ”Sektor: Tech” publiceras Fredag 17.e Dec i Dagens industri & di.se – Nordens största affärstidning 290 000 läsare.

Skribent: Annika Wihlborg ⎮Invest Talks 
Filmproducent: Sokol Vjerdha ⎮Invest Talks 
Distribution: Dagens Industri & Di.se
Projektledare: Andreas Hörlin⎮Invest Talks
Studio: Studio⎮Invest Talks Regeringsgatan 29, Stockholm

Om Invest Talks:
Invest Talks är en oberoende plattform för börsbolag, intressenter & aktieägare. Vi bevakar noterade och onoterade företag. Följ oss på LinkedIn eller vårt nyhetsrum på Cision. Distributionspartner: Dagens Industri.
Friskrivning från ansvar:
Vi tar inget ansvar för fullständighet i sponsrat innehåll, innehållet ska tolkas som marknadsföring och inte ses som en köprekommendation från oss. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. Med reservation för ev. produktions-, tryck- & färgfel.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lammhults Design Group genomför nyemission av samt återköper C-aktier inom ramen för incitamentsprogram

Published

on

By

 

Lammhults Design Group AB meddelar idag att styrelsen har beslutat att genomföra en nyemission av 7 950 C-aktier samt därefter omedelbart återköpa samtliga C-aktier inom ramen för det långsiktiga aktierelaterade incitamentsprogrammet LTI 2023/2026 som beslutades av årsstämman den 3 maj 2023. Nyemissionen och återköpet genomförs med stöd av årsstämmans bemyndigande.

 

Danske Bank A/S, Danmark, Sverige Filial kommer att teckna samtliga C-aktier till en kurs om 10 kronor per aktie, motsvarande aktiens kvotvärde. Samtliga C-aktier kommer därefter, i enlighet med styrelsens beslut, att återköpas för samma pris. C-aktierna beräknas levereras till berättigade deltagare först efter årsstämman 2026, och kommer dessförinnan att omvandlas till B-aktier.

 

Syftet med återköpet är att säkerställa leverans av prestationsaktier i enlighet med LTI 2023/2026. C-aktierna saknar rätt till vinstutdelning och ger rätt till en röst vardera. Bolaget har inte några utestående C-aktier sedan tidigare.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

 

Susanna Hilleskog, VD och koncernchef

Tel: +46 709 55 13 37

 

Om Lammhults Design Group

 

Lammhults Design Group är en svensk möbelkoncern som utvecklar produkter för inredning av offentliga miljöer och kontor. Verksamheten är organiserad i två affärsområden, Office Interiors och Library Interiors. Koncernen skapar lönsam tillväxt genom långsiktigt ägande av möbel- och inredningsföretag. Grunden för verksamheten ligger i design, innovation, hållbarhet och kundinsikt. I portföljen finns några av Skandinaviens starkaste varumärken och produkterna utvecklas tillsammans med branschens främsta formgivare. Lammhults Design Group är noterat på Nasdaq Stockholm Small Cap.

 

Läs mer på www.lammhultsdesigngroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från Orexo AB:s årsstämma den 26 april 2024

Published

on

By

Val av styrelse och revisor

Årsstämman i Orexo AB (publ) den 26 april 2024 beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsen ska bestå av fem ledamöter utan suppleanter. Till styrelseledamöter omvaldes James Noble, Staffan Lindstrand, Fred Wilkinson, Christine Rankin och Robin Evers. James Noble valdes till styrelseordförande. Ernst & Young Aktiebolag omvaldes som revisor.

 

Ersättning till styrelsen och revisorn

Årsstämman beslutade även om styrelsearvode i enlighet med valberedningens förslag. Styrelsearvodet ska uppgå till 2 650 000 kronor att fördelas med 900 000 kronor till ordföranden och 300 000 kronor vardera till övriga styrelseledamöter och sammanlagt 400 000 kronor att fördelas mellan ledamöterna i revisionsutskottet, så att utskottsordföranden erhåller 200 000 kronor och 200 000 kronor fördelas i lika delar till övriga ledamöter, samt sammanlagt 150 000 kronor att fördelas mellan ledamöterna i ersättningsutskottet i lika delar mellan ledamöterna i utskottet, och att arvodet till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman beslutade vidare om utökat styrelsearvode i enlighet med valberedningens förslag till de oberoende styrelseledamöterna James Noble, Staffan Lindstrand, Fred Wilkinson, Christine Rankin och Robin Evers om 850 000 kronor villkorat av att (i) styrelseledamoten förvärvar aktier i Orexo för hela det utökade styrelsearvodet (efter skatt) så snart som möjligt efter årsstämmans beslut och utbetalningen av det utökade styrelsearvodet, och (ii) styrelseledamoten åtar sig att inte sälja aktierna under styrelseledamotens hela mandattid vid styrelsen i Orexo. Det utökade styrelsearvodet ska fördelas enligt följande: 450 000 kronor till styrelsens ordförande och 100 000 kronor till vardera av de övriga oberoende styrelseledamöterna.

 

Valberedning

Årsstämman beslutade om en valberedningsprocess inför årsstämman 2025 enligt i huvudsak samma tillvägagångssätt som föregående år.

 

Fastställande av resultat- och balansräkningar, resultatdisposition och ansvarsfrihet

Årsstämman fastställde balans- och resultaträkningarna för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2023. Det beslutades även, i enlighet med styrelsens förslag, att ingen utdelning ska utgå för 2023 och att resultatet ska balanseras i ny räkning. Årsstämman beviljade även styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

 

Emissionsbemyndigande

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, mot kontant betalning eller mot betalning genom kvittning eller med apportegendom, eller annars med villkor, besluta om emission av nya aktier, dock att sådana emissioner inte får medföra att bolagets registrerade aktiekapital eller antal aktier i bolaget ökas med mer än totalt 20 procent. Bemyndigandet syftar till att möjliggöra företagsförvärv, produktförvärv eller samarbetsavtal, anskaffning av rörelsekapital eller breddning av ägarkretsen.

 

Återköps- och överlåtelsebemyndigande

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om förvärv av så många egna aktier att bolagets innehav vid var tid inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Vidare beslutades att bemyndiga styrelsen att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om överlåtelse av egna aktier.

 

Bemyndigandet att förvärva egna aktier syftar till att ge styrelsen ökat handlingsutrymme i arbetet med bolagets kapitalstruktur, skapa flexibilitet beträffande bolagets möjligheter att distribuera kapital till aktieägarna och användas inom ramen för bolagets incitamentsprogram. Bemyndigandet att överlåta egna aktier syftar till att möjliggöra företagsförvärv, produktförvärv eller samarbetsavtal, anskaffning av rörelsekapital, breddning av ägarkretsen eller användas inom ramen för bolagets incitamentsprogram.

 

Långsiktigt incitamentsprogram LTIP 2024

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att anta ett nytt prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram för maximalt 130 anställda i Orexo-koncernen, LTIP 2024. LTIP 2024 motsvarar i huvudsak LTIP 2023, ett prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram som antogs av årsstämman 2023.

 

Långsiktigt incitamentsprogram LTIP Stay-on 2024

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att anta ett nytt prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram för cirka 13 anställda i Global Management Team och i US Leadership Team inom Orexo-koncernen, LTIP Stay-on 2024. LTIP Stay-on 2024 motsvarar i huvudsak LTIP Stay-on 2023, ett prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram som antogs av årsstämman 2023.

 

Fullständiga förslag avseende årsstämmans beslut enligt ovan samt presentation från verkställande direktörens anförande från årsstämman finns tillgängliga på Orexos hemsida, www.orexo.se.

 

Styrelsen

 

 

 

För ytterligare information vänligen kontakta:

Orexo AB (publ)

 

Lena Wange, IR & Communications Director

 

Tel: 018 780 88 00

 

email: ir@orexo.com

 

 

Om Orexo

Orexo är ett svenskt läkemedelsbolag med mer än 25 års erfarenhet av att utveckla förbättrade läkemedel baserat på egenutvecklade formuleringsteknologier och som möter stora medicinska behov. På den amerikanska marknaden erbjuder Orexo innovativa behandlingslösningar för patienter som lider av opioidberoende och närliggande sjukdomar. Produkter som riktar sig till andra terapiområden utvecklas och kommersialiseras världen över i samarbete med ledande partners. Total nettoförsäljning uppgick 2023 till SEK 639 miljoner och antal anställda till 116. Orexo är noterat på Nasdaq Stockholms huvudlista och finns tillgänglig som ADR på OTCQX (ORXOY) i USA.

 

För mer information om Orexo, besök www.orexo.se. Du kan också följa Orexo på X, LinkedIn och YouTube.

 

Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024, kl 17.30 CET.

 

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

RÄTTELSE: Kommuniké från Vasakronans årsstämma 2024

Published

on

By

Rättelsen avser Val av styrelse där även Kia Orback Pettersson omvaldes till styrelseledamot.

Den 26 april hölls årsstämma i Vasakronan. Årsstämman hölls i Stockholm. Samtliga beslut fattades av stämman enhälligt.

Beslut om fastställande av räkenskaper och vinstdisposition

Stämman fastställde de framlagda resultat- och balansräkningarna för bolaget och koncernen avseende räkenskapsåret 2023.

Stämman beslutade vidare att årets resultat disponeras enligt styrelsens förslag i årsredovisningen.

Ansvarsfrihet

Styrelseledamöterna och vd beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
 

Val av styrelse och revisor

Till styrelseledamöter omvaldes Kristin Magnusson Bernard, Ann-Sofi Danielsson, Niklas Ekvall, Ulrika Francke, Eva Halvarsson, Hannes Hasselrot, Staffan Hansén, Magnus Meyer och Kia Orback Pettersson.

Till styrelseordförande omvaldes Ulrika Francke.

Till ny revisor valdes KPMG AB som revisionsbolag med Johanna Hagström Jerkeryd som huvudansvarig revisor.

För ytterligare information hänvisas till Vasakronans Års- och hållbarhetsredovisning 2023.

För mer information, vänligen kontakta:

Rebecca Liljebladh Thorell
Kommunikationschef
Tel: 072-222 15 09
E-post: rebecca.liljebladh-thorell@vasakronan.se

Vasakronan är Sveriges ledande fastighetsbolag med ett fastighetsbestånd värderat till cirka 175 miljarder kronor. Inriktningen är centralt belägna kontors- och butiksfastigheter i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö. Inom cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Fastighetsbeståndet omfattar 167 fastigheter med en total area på cirka 2,4 miljoner kvadratmeter. Företaget ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Vårt uppdrag är att leverera en långsiktigt hög och stabil avkastning. Men aldrig på bekostnad av människor och miljö. Läs mer på www.vasakronan.se

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.