Connect with us

Marknadsnyheter

Vectras undersökning visar att 82 % av alla organisationer upplevde betydande säkerhetsincidenter under det senaste året

Published

on

Undersökningen avslöjar IT-chefers fokusering på förebyggande säkerhetsstrategier och lösningar

Vectra AI, ett av de ledande företagen inom AI-driven hotdetektering och respons för hybrid- och multimolnföretag, har presenterat de senaste resultaten från sin senaste Security Leaders Research Report. Den svenska delen av forskningsstudien, där 200 svenska beslutsfattare inom IT-säkerhet på företag med över 1 000 anställda, intervjuades, avslöjade att från februari 2021 till februari 2022 drabbades 82 procent av de tillfrågade av en betydande säkerhetsincident inom sin organisation som krävde en incidentresponsinsats.

Denna alarmerande statistik kommer samtidigt som cyberhoten ökar och säkerheten och IT-teamen förväntas hålla sina organisationer skyddade från sådana hot. 91 procent av de tillfrågade uppgav att de hade känt ett ökat tryck för att hålla sin organisation säker från cyberattacker under det senaste året.

Rapporten avslöjar att säkerhetsindustrin fortfarande misslyckas med att hålla jämna steg med ny   cyberbrottstaktik, teknik och procedurer (TTP). Äldre typer av ”förebyggande-centrerade” säkerhetsstrategier och lösningar, som misslyckas med att förstå komplexiteten i modernt angriparbeteende, förblir framträdande och lämnar organisationer öppna och utsatta för ett potentiellt intrång. Några av de viktigaste resultaten från undersökningen:

  • 80 procent anser att traditionella tillvägagångssätt inte skyddar mot moderna hot och att vi måste förändra agerandet när det gäller att hantera angripare
  • 82 procent av beslutsfattarna har köpt verktyg som har misslyckats vid minst ett tillfälle – med hänvisning till dålig integration, oförmåga att upptäcka moderna attacker och bristande synlighet som orsaker
  • 87 procent tror att de kan ha blivit utsatta för intrång utan att veta om det – 54 procent tror att detta är ”sannolikt”
  • 79 procent säger att styrelsens säkerhetsbeslut påverkas av befintliga relationer med äldre, traditionella säkerhets- och IT-leverantörer
  • 81 procent av de tillfrågade uppger att den senaste tidens högprofilerade IT-attacker har inneburit att företagets styrelse har börjat rikta sin uppmärksamhet mot cybersäkerheten i den omfattning de bör. 

– Medan organisationer verkligen borde försöka göra livet så svårt som möjligt för en angripare, bör förebyggande inte ske på bekostnad av upptäckt, säger Teppo Halonen, Försäljningsdirektör, Norra Europa på Vectra. Om en hackare lyckas få tillgång till en företagsenhet eller ett nätverk, finns det fortfarande flera stadier av attackkedjan som de måste slutföra innan de når sitt mål. I ett högriskspel där skurkarna har många vinnande kort, är upptäckt och respons det bästa alternativet för att minimera effekterna av ett brott så snabbt som möjligt.

Utöver de 80 procent av de tillfrågade som erkände att äldre tillvägagångssätt inte skyddar mot moderna hot, tror 69 procent att cyberbrottslingar tar sig förbi nuvarande verktyg och att säkerhetslösningarna ligger flera år efter hackarna. Ytterligare 80 procent anser att säkerhetsriktlinjer, policyer och verktyg inte håller jämna steg med hackarnas TTP:er. Den pågående bristen på kompetens inom cybersäkerhet angavs också som ett hinder för att gå bort från äldre säkerhetsstrategier med 63 procent som angav att de kunde behöva fler säkerhetstalanger i sitt team.

Digital transformation och IT-moderniseringsinitiativ driver förändringen i en ständigt ökande takt. Ändå är det inte bara företag som förnyar sig. Cyberkriminella gör det också, tillade Halonen. Organisationer behöver säkerhetsansvariga som kan prata affärsrisker och styrelser som är beredda att lyssna. Men viktigast av allt, organisationerna behöver en teknikstrategi baserad på en förståelse för att det är ”inte om utan när” de får intrång.”

Om undersökningen

För att ladda ner resultaten från Vectras undersökning, vänligen klicka här

Om Vectra AI

Vectra® är ett av de ledande företagen inom hotdetektion och respons för hybrid- och multimolnföretag. Vectra-plattformen använder AI för att snabbt upptäcka hot i offentliga moln, identitet, SaaS-applikationer och datacenter. Endast Vectra optimerar AI för att upptäcka de olika angriparnas metoder – TTP:erna i hjärtat av alla attacker – snarare än att på ett enklare sätt varna för det som är ”annorlunda”. Resultatet den tydliga hotsignalen och det tydliga sammanhanget gör det möjligt för säkerhetsteam att reagera på hot snabbare och stoppa pågående attacker snabbare. Organisationer över hela världen förlitar sig på Vectra för skydd mot farliga cyberhot och för att förhindra ransomware, stulna identiteter och andra typer av cyberattacker från att påverka deras verksamheter. För mer information, besök www.vectra.ai

Mediakontakt

Johan Nybom
Inmema Kommunikation
073–6608175  
Johan.nybom@inmema.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

LumenRadio skapar ny ledningsroll och tillsätter en Chief Commercial Officer

Published

on

By

LumenRadio utnämner Peter Andersson till Chief Commercial Officer (CCO), vilket samtidigt innebär införandet av en ny ledningsroll. Den nyinrättade befattningen syftar till att förstärka företagets tillväxt med fokus på försäljning och att optimera den övergripande kommersiella prestandan inom organisationen.

I sin nya befattning kommer Peter att ansvara för ledning och utveckling av försäljning och marknad. Huvuduppgiften för rollen är att formge och genomföra företagets kommersiella strategi, med särskilt fokus på att intensifiera arbetet med att implementera den indirekta säljstrategin för Building och Infrastructure Control Systems (B&ICS).

Peter har en gedigen erfarenhet av liknande befattningar och kommer senast från sin roll som CCO på teknologiföretaget Metry, som genomgått en snabb expansion och som nyligen förvärvades av Evora, en ledande leverantör av teknikbaserade hållbarhetslösningar för fastighetsbranschen. Tidigare har han innehaft liknande befattningar inom Thales, en global teknikledare som utvecklar och investerar i digitala systemlösningar och ”deep tech” innovationer. Peter tillträder den nya rollen den 1:a maj 2024.

”Potentialen för LumenRadios produkter på existerande och nya marknader är hissnande, tekniken är marknadsledande och kan revolutionera flera industrier”, säger Peter Andersson. “Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med detta fantastiska team vara med och utveckla bolaget till nästa nivå, geografiskt och intäktsmässigt”. 

”Vi är väldigt glada över att välkomna Peter och dra nytta av hans omfattande erfarenhet av att driva tillväxt och utveckla kommersiella strategier. Peter kommer att spela en nyckelroll i att accelerera takten och intensifiera vår fortsatta tillväxtresa”, säger Alexander Hellström, VD på LumenRadio.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Alexander Hellström, VD LumenRadio AB

Email: alexander.hellstrom@lumenradio.com

Susanne Gerdin, IR, Communication & Marketing Director

Email: susanne.gerdin@lumenradio.com

Tel: +46 70-723 09 30

Om LumenRadio

LumenRadio är ett svenskt teknologibolag som erbjuder tillförlitliga trådlösa produkt-till-produkt-uppkopplingar för verksamhetskritiska IoT applikationer. Våra skalbara lösningar bygger på patenterad trådlös teknologi för ljusstyrning, fastighetsautomation och industriell kommunikation. Vi har en noll vision vad gäller kablar och erbjuder våra kunder ett trådlöst alternativ som fungerar lika bra som den traditionella kabeln – eller bättre. Med huvudkontor i Göteborg, Sverige, och försäljningskontor i Norge, Tyskland, USA, och Kina levererar våra cirka 70 passionerade medarbetare varje dag – Wireless Without Worries.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Cell Impact har tecknat avtal om leveranser till ett värde av 3,2 MSEK

Published

on

By

En ledande japansk global leverantör har lagt en order hos F.C.C. som omfattar design, verktyg och prototyper – vilket Cell Impact kommer att leverera.

Ordern är en direkt följd av det fördjupade samarbetet mellan Cell Impact AB (publ) och japanska F.C.C. Co., Ltd. som inleddes med den demonstrationslina som installerades hos F.C.C. i slutet av 2022.

– Bolaget som har lagt ordern var ett av de företag som utvärderade Cell Impact Forming™, vår unika och patenterade formningsteknologi, hos F.C.C. Ordern omfattar design av verktyg och flödesplattor, tillverkning av formningsverktyg och en prototypserie av kundanpassade flödesplattor, säger Daniel Vallin, tillförordnad vd för Cell Impact.

I den här affären tog F.C.C. emot ordern från den globala leverantören och Cell Impact fick sedan en order från F.C.C. Ordervärdet uppgår till 3,2 miljoner kronor och leveranserna förväntas ske under fjärde kvartalet 2024. Verktygen kommer att tillverkas av Cell Impact i Karlskoga och produktionen av prototyper kommer att ske både i Karlskoga och hos F.C.C. i Hamamatsu, Japan, med den Cell Impact Forming-lina som finns i F.C.C:s fabrik till den globala leverantören.

F.C.C. är en globalt etablerad leverantör till fordonsindustrin. Några av bolagets framträdande styrkor är dess storlek, infrastruktur och de sedan länge etablerade kontaktnäten inom Automotive.

Denna information är sådan information som Cell Impact AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.

För mer information, vänligen kontakta:
Daniel Vallin
CEO och IR-kontakt, Cell Impact AB
+46 730686620 eller daniel.vallin@cellimpact.com

Om Cell Impact
Cell Impact AB (publ) är en global leverantör av avancerade flödesplattor till tillverkare av bränsleceller och elektrolysörer. Företaget har utvecklat och patenterat en unik metod för höghastighetsformning, Cell Impact Forming™, som gör det möjligt att tillverka flödesplattor mer skalbart och kostnadseffektivt, jämfört med konventionella formningsmetoder. Cell Impact Forming är en miljövänlig formningsteknik som inte använder något vatten och väldigt lite el.

Cell Impact är noterat på Nasdaq First North Growth Market och FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser (CA).

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Electrolux Professional Group förvärvar Adventys – specialist inom induktionsteknologi

Published

on

By

Electrolux Professional Group har idag förvärvat Adventys – en fransk tillverkare av utrustning för matlagning med induktionsteknologi.

“Matlagning med induktionsteknologi reducerar CO2-utsläppen väsentligt jämfört med annan teknik, som exempelvis gas, eftersom den endast använder energi när spisytan är aktiverad. Detta gör den till en teknologi för framtidens hållbara matlagning. Med förvärvet av Adventys får vi tillgång till egen utveckling av induktionsteknologi samtidigt som vi behåller och stärker vårt ledarskap inom matlagning på spisar och stekbord,” säger Alberto Zanata, VD och Koncernchef för Electrolux Professional Group.

Adventys, grundat 1999, designar och tillverkar utrusning för matlagning med induktion, och har cirka 40 anställda, varav flertalet inom FoU (R&D), baserat med en fabrik i Seurre, Frankrike. Företaget har en global försäljning om cirka 70 Mkr, och en EBITA-marginal som är högre än Electrolux Professionals EBITA-marginalmål om 15%.

Electrolux Professional förvärvar Adventys från P3F Sarl (ägd av Adventys VD) och andra investerare för ca 260 Mkr (22,1 MEur).

För ytterligare information, vänligen kontakta Jacob Broberg, Chief Communication & Investor Relations Officer +46 70 190 00 33

Electrolux Professional Group är en av de ledande globala leverantörerna av storkök, dryck och tvätt för professionella användare. Våra innovativa produkter och världsomspännande servicenätverk gör det dagliga arbetet för våra kunder enklare, mer lönsamt och verkligt hållbart varje dag. Våra lösningar och produkter tillverkas i 13 fabriker i åtta länder och säljs i mer än 110 länder. År 2023 hade Electrolux Professional Group en global försäljning på 12 miljarder kronor och cirka 4.300 anställda. Electrolux Professionals B-aktier är noterade på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på https://www.electroluxprofessionalgroup.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.