Connect with us

Marknadsnyheter

Vegobarometern: Klimat och miljö allt viktigare när vegetariskt fortsätter öka

Published

on

Svenskarna fortsätter att äta alltmer vegetarisk mat. Andelen vegetarianer och veganer närmar sig 9 procent, den högst uppmätta andelen hittills. Och andelen flexitarianer, med vegetarisk kost som bas men som inte har slutat äta kött, ökar för sjätte året i rad. Klimat- och miljöskäl är den främsta drivkraften för minskad köttkonsumtion, men även ursprungsmärkning blir en allt viktigare faktor för vilka vegetariska val man gör i matbutiken. Det visar Axfoods Vegobarometer 2021.

Svenska konsumenter fortsätter att styra om mot mer vegetarisk mat på tallriken. Det visar Axfoods Vegobarometer 2021, den sjätte årliga undersökningen av svenskarnas matvanor, som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Axfood. Andelen vegetarianer och veganer är den högsta hittills. Nära 9 procent av svenskarna betraktar sig som vegetarianer eller veganer.

6 av 10 svenskar äter vegetariskt minst 1 dag i veckan – bara 1 av 10 inte alls

De största förändringarna har dock inte skett bland vegetarianer och veganer, utan hos befolkningen i övrigt, där allt fler äter alltmer vegetarisk mat, och där andelen flexitarianer – det vill säga de som har vegetarisk mat som bas men inte slutat äta kött – fortsätter att öka.

Andelen personer som äter vegetariskt 2-6 dagar i veckan har på 6 år ökat från 19 till 30 procent. 59 procent av svenskarna äter vegetariskt minst 1 dag i veckan och ytterligare 28 procent äter vegetariskt då och då. Och andelen som aldrig äter vegetariskt har minskat från 21 till 12 procent.

– Trenden att allt fler äter alltmer vegetarisk kost utan att helt överge köttet håller i sig, och är positiv både för den egna hälsan och för planeten. Att ställa om till mer växtbaserad mat är en förutsättning för att vi genom en mer hållbar matproduktion och matkonsumtion ska kunna minska matens totala klimatpåverkan, och för att nå de uppsatta och nödvändiga klimatmålen, säger Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij.

Klimat och miljö främsta drivkraft för förändring – ursprungsmärkning allt viktigare

Just klimat- och miljöskäl är den främsta drivkraften för svenskarnas ändrade matkonsumtion. 21 procent av konsumenterna uppger att de kommer att fortsätta äta mindre kött, och av dem är det hela två tredjedelar (67 procent, jämfört med 58 procent föregående år) som har klimat och miljö som huvudsakligt skäl till det. Hälsoskäl minskar samtidigt från 27 till 18 procent, medan etiska-/djurrättsskäl ökar från 8 till 12 procent.

Förändringarna av matvanor och attityder är tydliga i alla grupper, men det finns också skillnader mellan kön och åldersgrupper. Generellt äter kvinnor och unga mer vegetariskt än män och äldre, och det är också kvinnor och unga som i störst utsträckning säger att de kommer att fortsätta ställa om till mer vegetarisk mat också framöver. Medan klimat- och miljöskäl är den klart viktigaste drivkraften för samtliga grupper är etiska/djurrättsskäl något viktigare för unga och kvinnor, medan hälsoskäl är viktigare bland män och ju äldre man blir.

På frågan om vad som skulle locka konsumenterna att handla mer vegetariskt när de är i butiken är det främst lägre pris (36 procent), godare produkter (33 procent) och inspiration/recept i butiken (31 procent) som skulle bidra till det. Den största ökningen noteras dock bland de som vill se en tydligare ursprungsmärkning av vegetariska produkter, en grupp som ökat från 13 till 22 procent på bara ett år.

Vegetariskt driver både försäljning och produktutveckling

Förändringarna av matvanor syns också i försäljnings- och sortimentsutvecklingen. Nyhetsflödet inom vegetariskt fortsätter vara stort, sortimentet både breddas och fördjupas och vegetariska och veganska produkter blir också allt vanligare inom andra produktkategorier och -grupper. Allt fler leverantörer är aktiva inom produktutveckling av vegetariskt.

Även försäljningen av vegetariska och veganska produkter fortsätter att öka. Under de senaste fem åren har försäljningen av fryst vegetariskt ökat med omkring 10-15 procent årligen, och för kylt vegetariskt har ökningen varit ännu högre, omkring 20-40 procent årligen. Samtidigt som en viss avmattning i tillväxtsiffrorna kan skönjas för 2021 har vegetariska och veganska produkter under senare tid i allt större utsträckning ”flyttat ut” i och blivit en viktig del i andra produktkategorier och -grupper – från traditionella vegetariska komponenter som färs, korv och bullar – och ut till exempelvis måltidslösningar, pizzor och färdigrätter. I själva verket är därmed ökningen av andelen vegetariska och veganska produkter därmed större än siffrorna antyder.

– Inom vegosegmentet finns ett stort konsumentintresse både för prisvärda basprodukter och nya produkter som ligger i framkant av utvecklingen. Här ser vi inte minst ett ökat intresse för vegoprodukter gjorda på svenska råvaror, vilket är något vi lägger stor vikt vid i vårt eget produktutvecklingsarbete, och som också avspeglar sig i de produktnyheter vi släppt under 2021 och kommer att släppa under 2022, bland annat med produkter som är gjorda på svensk gulärta, vete och åkerböna, säger Johan Neuman, affärsområdeschef för egna märkesvaror på Axfoods inköps-, sortiments- och logistikbolag Dagab.

Under 2021 har ett 20-tal nya Garant- och Eldoradoprodukter lanserats inom det kylda och djupfrysta sortimentet, där Garant ska ligga i framkant av produkt- och sortimentsutvecklingen medan Eldorado står för prisvärda basvaror. Bland Garants nyheter 2021 finns exempelvis svenskmärkt falafel på svenskodlad gulärta och svenskmärkt vegokebab gjord på vete och åkerböna, samt en uppgradering av Garants Juicy Vegan Burger, som även kompletterats med Juicy Vegan Sausage, medan Eldorado exempelvis lanserat vegansk schnitzel och vegansk korv.

Det är sjätte året i rad som Kantar Sifo, på uppdrag av Axfood, genomfört Vegobarometern för att undersöka konsumenternas beteenden och attityder kring vegetarisk mat. Undersökningen genomfördes i Kantar-Sifos löpande webbomnibuss under perioden 2–4 november 2021. Panelen är slumpmässigt rekryterad. Antalet svarande var 1 135 och deltagarfrekvens i kantar Sifos webbomnibuss är cirka 50 procent.

* Fryst och kyld vegetarisk mat (som alternativ till kött- och charkprodukter)

Sammanfattning av resultatet från Vegobarometern 2021:

Vegetariskt/animaliskt:

  • 59% av svenskarna äter vegetariskt minst 1 gång per vecka, en ökning från 45% 2016.
  • Lägger man till de som äter vegetariskt mer sällan än 1 gång per vecka äter 87% av svenskarna vegetariskt vid något tillfälle (77% 2016).
  • Andelen som anger att de aldrig äter vegetariskt har minskat från 21 till 12% på 6 år. Bland män är det 16% som aldrig äter vegetariskt, bland kvinnor 7%.
  • Andelen flexitarianer (som äter vegetariskt 2–6 gånger per vecka men inte helt övergivit kött) har ökat från 19 till 30% på 6 år och är som högst bland kvinnor. 35% av kvinnorna anger att de äter vegetariskt 2–6 gånger i veckan, bland män är siffran 24%.
  • Bland personer under 35 år äter 37% vegetariskt 2–6 gånger per vecka, bland personer över 55 år är motsvarande siffra 25%.
  • Andelen vegetarianer och veganer har legat på mellan 6 och 7% under alla de tidigare åren, men är för första gången nu uppe på en nivå på 9%, där 7% är vegetarianer och 2% är veganer.
  • Även här finns vissa skillnader mellan kön och åldersgrupper. 10% av kvinnorna säger att de är vegetarianer/veganer och 8% av männen gör det.  Bland unga (16–34 år, 14%) är det nästan 15 gånger fler vegetarianer/veganer än bland äldre (56–79 år, 1%).
  • 21% anger att de planerar att äta mindre kött under kommande året. Det är marginellt färre än föregående år då andelen var 23%. Siffran har varit relativt stabil över tid. Det är dock betydligt fler kvinnor och unga (27% för båda grupperna) som säger att de kommer äta mindre kött än det är bland män och äldre (16% för båda grupperna).

Drivkrafter:

  • Det absolut främsta skälet till svenskarna äter mer vegetarisk mat är klimat och miljö. 67% anger det som främsta skälet, vilket är en rejäl ökning (från 58%) mot förra året. Hälsoskäl hamnar på andra plats, med en andel på 18% (27%), och etiska/djurrättsskäl kommer på tredje plats med 12% (8%).
  • Även här finns stora skillnader mellan olika åldersgrupper. Betydligt fler unga anger klimat- och miljöskäl till varför man planerar att fortsätta äta mer vegetariskt 74% (68%) bland 16–34-åringarna mot 62% (48%) bland 56–79-åringarna), medan äldre i högre utsträckning anger hälsoskäl, 26% (37%) bland 56–79-åringarna mot 10 % (16%) för 16–34-åringarna).
  • Ökad kunskap om vegetarisk matlagning är liksom tidigare vad som skulle få svensken att generellt äta mer vegetariskt. Det uppger 39% av svenskarna.
  • Lägre pris (36%), godare produkter (33%) och inspiration och recept i butiken (31%) är vad som skulle få fler att välja mer vegetariskt i butiken. Den allra största ökningen noteras bland dem som vill se en tydligare ursprungsmärkning av vegetariska produkter, en grupp som ökat från 13 till 22% sedan förra året.

För mer information om undersökningen, kontakta:
Magnus Törnblom, presschef Axfood, 070-266 27 12, magnus.tornblom@axfood.se

Axfood ska vara ledande inom bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo och Handlar ́n. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross, och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Mat.se, Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash och City Gross. Tillsammans har koncernen drygt 12 000 medarbetare och en omsättning om mer än 54 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från Scandics årsstämma 2024

Published

on

By

Scandic har idag den 16 maj 2024 hållit årsstämma. Årsstämman genomfördes med fysisk närvaro av aktieägare, ombud och utomstående och med möjlighet för aktieägare att utöva sin rösträtt genom förhandsröstning (poströstning). Årsstämman beslutade i enlighet med samtliga förslag som styrelsen och valberedningen lagt fram.

Årsredovisning, utdelning och ansvarsfrihet
Årsstämman fastställde års- och koncernredovisningen för räkenskapsåret 2023. Stämman beslutade vidare i enlighet med styrelsens förslag om att ingen utdelning skulle utgå och att belopp som stod till årsstämmans förfogande överfördes i ny räkning. Styrelseledamöterna och den verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet.
 

Styrelse, revisor och arvoden
Per G. Braathen, Gunilla Rudebjer, Kristina Patek och Fredrik Wirdenius omvaldes och Michael Levie samt Frank Veenstra valdes till nya styrelseledamöter för perioden intill slutet av nästa årsstämma. Per G. Braathen omvaldes som styrelsens ordförande och Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB valdes till revisor för samma period. Årsstämman beslutade om arvoden till styrelsens ledamöter och revisorn i enlighet med valberedningens förslag.
 

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare antogs i enlighet med styrelsens förslag.
 

Framläggande av styrelsens ersättningsrapport för godkännande
Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.
 

Långsiktigt incitamentsprogram
Årsstämman antog ett långsiktigt incitamentsprogram som ska riktas till medlemmar i koncernledningen och vissa andra nyckelpersoner i Scandic-koncernen och omfatta högst 80 deltagare. Bolaget kommer inom ramen för det långsiktiga incitamentsprogrammet att tilldela deltagarna aktierätter vilka, under förutsättning att vissa villkor uppfylls, ger en rätt att vederlagsfritt erhålla en stamaktie i Scandic. För att säkerställa att aktier kan levereras till deltagarna beslutades att Scandic ingår ett aktieswapavtal med tredje part, men Scandic kan även komma att möjliggöra för leverans av aktier genom förvärv av egna aktier vilka kan överlåtas till deltagarna i programmet.
 

Bemyndigande för emission av aktier och/eller teckningsoptioner och/eller konvertibler
Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, mot kontant betalning eller mot betalning genom kvittning eller med apportegendom, eller annars med villkor, besluta om emission av nya aktier och/eller teckningsoptioner och/eller konvertibler. Antalet aktier som ska kunna emitteras och antal aktier som konvertering/teckning ska kunna ske till under bemyndigandet ska sammanlagt kunna uppgå till högst ett antal aktier som innebär en ökning av aktiekapitalet, vid tidpunkten för kallelsen till årsstämman, om högst tio (10) procent.
 

Bemyndigande för styrelsen att återköpa och överlåta egna aktier
Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att – vid ett eller flera tillfällen och längst intill nästkommande årsstämma – besluta om förvärv och överlåtelse av egna aktier. Syftet med bemyndigandet är att kunna anpassa Scandics kapitalstruktur till kapitalbehovet från tid till annan för att därmed bidra till ökat aktieägarvärde, att ge Scandic möjlighet att överlåta aktier enligt det långsiktiga incitamentsprogrammet 2024 och att säkra kostnader sammanhängande med detta program.
 

Bemyndigande för styrelsen att överlåta egna aktier till anställda i Scandic som deltar i det långsiktiga incitamentsprogrammet för 2024
Årsstämman beslutade att överlåtelse av egna aktier till ett antal av högst 725 000 ska kunna ske till deltagare i det långsiktiga incitamentsprogrammet 2024.

 

För ytterligare information om besluten hänvisas till kallelsen och de fullständiga förslagen som finns tillgängliga på bolagets hemsida, www.scandichotelsgroup.com.
 

För mer information, vänligen kontakta:
Rasmus Blomqvist, Director Investor Relations, Scandic Hotels Group
Email: rasmus.blomqvist@scandichotels.com
Telefon: +46 702 335 367

Oscar Brehmer, Communication Manager, Scandic Hotels Group
Email: oscar.brehmer@scandichotels.com
Telefon: +46 721 709 297

Om Scandic Hotels Group
Scandic är det största hotellföretaget i Norden med ett nätverk av omkring 280 hotell och 58 000 hotellrum i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm. www.scandichotelsgroup.com

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Utfall av inlösen av TO4

Published

on

By

I samband med emissionen i Zoomability Int AB som avslutades 13 november 2023 fick de som där tecknade en unit en (1) aktie, samt vederlagsfritt en (1) option i serie TO4, för inlösen till en kurs av 1,20 kr mellan 1 – 15 maj 2024. 

Totalt utnyttjades 799 478 optioner av de 3 182 339 som var utgivna, dvs en teckningsgrad av 25,1  %

Noterbart var att inlösenkursen för att erhålla en aktie med hjälp av TO4 var något högre än den aktiekurs som var på Spotlight största delen av inlösenperioden. Med det i åtanke ser vi inlösengraden som ett tecken på att det fanns många med TO4 som ville stötta bolaget trotts att det kortsiktigt inte var fördelaktigt rent ekonomiskt.

Vi tackar alla som löst in sina TO4. Det är ett viktigt bidrag för att få Zoomabilty ska kunna ta vara på de möjligheter vi har att växa och bli ett lönsamnt företag. 

För mer information kontakta

Pehr-Johan Fager, VD

pj@zoomability.com
0709-203961

Om Zoomability Int. AB (publ) 

Zoomability har utvecklat och säljer en terränggående elrullstol Zoom Uphill®, anpassad för personer med funktionsnedsättning i de nedre extremiteterna, men som också passar alla som vill ha en häftig körupplevelse. Den har rönt stor uppmärksamhet främst i USA, men även i Sverige och övriga Europa. Det är en hybrid mellan traditionella eldrivna rullstolar-PWC, från tillverkare som Permobil, Sunrise och Invacare, och fyrhjulingar-ATV. Zoom Uphill® har funktionaliteten och de ergonomiska kvalitéerna som en PWC och körkapacitet och stabiliteten som hos en ATV. Den är unik i sin design då den tack vare sin patenterade bottenplatta är både lätt och smidig såväl som stark och stabil och lämpar sig därför både för tuff terräng och urbana miljöer. Zoom Uphill® möjliggör ett friare liv för personer med begränsad rörelseförmåga. Det kan vara människor med olika typer av funktionshinder, lungkapacitet eller styrka i kroppen. 

Zoom Uphill® är registrerad som medicintekniskt hjälpmedel enligt MDR 2017/745 och testad enligt rullstoldirektivet EN12184.

Continue Reading

Marknadsnyheter

LF Sörmland bidrar till ”Din väg att lyckas” för att främja ungdomars framgång

Published

on

By

Att drömma om framtiden, att känna att jag vågar och kan. Det är några av de saker som framgångskonceptet och programmet ”Din väg att lyckas” hjälper ungdomar med. Programmet drivs av NyföretagarCentrum med stöd från oss på LF Sörmland, Region Sörmland och länets kommuner.

Här i Sörmland är ungdomsarbetslösheten hög, det finns stora utmaningar att nå ungdomar och hjälpa dem vidare till arbete. Det är svårt för dem att komma in på arbetsmarknaden, att studera eller att ens tänka på att man kan starta eget. Ibland behöver man en extra knuff i rätt riktning, få hjälp att hitta de rätta verktygen och ge mod att våga. Det hjälper programmet Din väg att lyckas till med. Det leds av NyföretagarCentrums eldsjäl Diyar Alis, socionom och rådgivare från NyföretagarCentrum i Sörmland.

– Vi brinner för att hjälpa unga dels för att det alltid finns en drivkraft, nyfikenhet och potential hos unga som växer fram på så kort tid. Vissa behöver bara en liten push eller att få träffa en vuxen som guidar dem rätt och de tar till sig av det de lär sig. Våra ungdomar är vår framtid, säger Diyar.

Det är så viktigt att kunna ändra eller påverka till en positiv riktningen i livet och ibland kan man komma långt med att visa vilka alternativ som finns. 

– Tack vare ert bidrag har det varit möjligt att driva projektet överhuvudtaget och på så sätt kunnat erbjudit detta för ungdomarna. Genom att kunna genomföra detta projekt har fler ungdomar kunnat bygga ett eget nätverk, fått ett första jobb eller fått inspiration till att driva eget. Utan ert bidrag hade inget utav detta varit möjligt, berättar Diyar.

Framgångsrikt program

Under sex veckor ges ungdomar möjlighet att få prata med livscoacher, träffa och knyta kontakter med arbetsgivare, lyssna på inspirerande föreläsningar, träna på anställningsintervjuer och få lära sig om entreprenörskap. 

Programmet har pågått sedan 2022 och det har visat sig vara väldigt framgångsrikt. Av de ungdomar som deltog i jobbredo/entreprenörsprogrammet under 2023 har

  • 75 % fått arbete,
  • 67 % engagerat sig i entreprenörskap,
  • 92 % har arbetat som volontärer eller funktionärsarbete.

Mer information om programmet kan du läsa i slutrapporten Din väg att lyckas 2022–2023. Efter avslutat program får samtliga deltagare ett diplom och ett fortsatt individuellt stöd.

Röster från ungdomarna

Programmet sätter igång många tankar och det öppnar också upp för ett nytt sätt att tänka kring sig själv. Vi har samlat några reflektioner för att spegla ungdomarnas syn:

  • Såg att vi tänkte på samma sätt, trodde inte jag tänkte så bra.
  • Lärde mig att lyfta fram vad jag är bra på och vad jag gör på fritiden.
  • Lärde hur andras perspektiv är på hur man ska vara och agera i arbetslivet.
  • Lärorikt, mycket. Vi har fått bolla och det blev en ögonöppnare. Det är inte ofta vi får höra en chefs perspektiv.

Det här är ett axplock av de personliga reflektionerna ungdomarna gett om programmet.

Nystart i Strängnäs

Nyligen avslutades program i Eskilstuna och Nyköping. I dagarna startar en ny omgång i Strängnäs. Vi hoppas på många anmälningar och vi ser fram emot att vara en möjliggörare så att fler ungdomar får möjlighet att utvecklas och slutligen få arbete.

Viktigt att stötta unga

Vi på LF Sörmland tycker att det är viktigt att hjälpa till där det behövs för att kunna bidra till ett Sörmland med möjligheter. Gustav Mörner, segmentsansvarig för bank på LF Sörmland, är en av initiativtagarna till att stötta ”Din väg att lyckas”. Vi har sedan tidigare ett långgående samarbete med NyföretagarCentrum i hela Sörmland, och detta är både en fortsättning och komplettering av det samarbetet.

– Vi ser också i statistiken i vår Hållbarhetsdatabas att många unga har det svårt här i Sörmland och att vi som län sticker ut vad det gäller arbetslöshet för ungdomar. Att då kunna vara med och bidra till ett så fantastiskt program som Din väg att lyckas känns självklart, säger Gustav. Han fortsätter:

– Det här programmet når verkligen ända fram. Det sätter igång tankar, ger möjlighet till planer för framtiden och hela tiden med ungdomar och deras förutsättningar i centrum. Det är verkligen ett framgångskoncept.
 

För ytterligare information kontakta

Gustav Mörner, Segmentsansvarig Bank på LF Sörmland
telefon: +46 73 599 68 69, e-post: gustav.morner@lfs.se 

Carolina Nilsson, Kommunikationschef på LF Sörmland 
telefon: +46 73 221 99 19, e-post: carolina.nilsson@lfs.se 

LF Sörmland är ett kundägt, lokalt och självständigt bolag. Vi ger sörmlänningar och sörmländska företagare möjlighet till utveckling genom vår nära service och vårt breda erbjudande inom sparande, lån, försäkring, boende, hälsa och pension. Genom vårt engagemang i samhället bidrar vi till ett hållbart liv för alla sörmlänningar. Vi ingår i Länsförsäkringsgruppen som består av 23 lokala länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Tillsammans skapar vi trygghet och möjligheter för alla sörmlänningar för all tid

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.