Connect with us

Marknadsnyheter

Railway Metrics and Dynamics publicerar delårsrapport för perioden januari–september 2022

Published

on

Börsintroduktion, vunnen innovationsupphandling och en första försäljningsorder. Det är en händelserik höst som sammanfattas i Railway Metrics and Dynamics delårsrapport som publiceras idag. Delårsrapporten finns tillgänglig som bifogat dokument och på̊ bolagets hemsida, railwaymetrics.com.

Railway Metrics and Dynamics är på en spännande resa med målet att bli ledande inom sensorteknik och digitalisering av järnvägen. Under våren och sommaren sökte Bolaget extern finansiering för att kunna genomföra sin affärsplan. Listningen på Spotlight Stock Market den 15 september 2022 var ett naturligt steg i Bolagets utveckling. Pengarna från noteringen används i första hand till att finansiera utrullningen av bolagets marknadsledande sensorer.

Väsentliga händelser under rapportperioden:

Bolaget har aktiverat kostnader om 1 239 (394) Tkr under perioden.

Perioden 1 januari–30 september 2022

  • Bolagets nettoomsättning för perioden uppgick till 22 (0) Tkr
  • Rörelseresultatet (EBIT) för perioden uppgick till -3 578 (-1 145) Tkr
  • EBITDA för perioden uppgick till -3 535 (-1 106) Tkr
  • Resultat per aktie för perioden var -0,25 (-0,09) kr

Jämförelsesiffror för perioden 1 januari – 30 september 2021 har korrigerats vad avser periodiseringar av aktiverat arbete samt avskrivningar.

Väsentliga händelser under rapportperioden

  • Under första halvåret registrerade bolaget till Bolagsverket två kontant- och en kvittningsemission till ett totalt belopp om 7 866 Tkr.
  • I september har en delregistrering av nyemission genomförts. Antal aktier som registrerades uppgick till 1 542 212 aktier, vilket tillfört bolaget 4 937 Tkr efter emissionskostnader.
  • Bolaget har listats på Spotlight Stock Market.
  • Bolaget har aktiverat kostnader om 3 890 (2 616) Tkr under perioden.
  • Bolaget registrerade sina första försäljningsorder även om beloppen var sparsamma.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång 

  • Ytterligare tre delregistreringar av den under kvartal tre tecknade emissionen har genomförts, vilket har medfört att antalet aktier ökat med 1 546 288 stycken och uppgår nu till 17 755 690 aktier. I samband med dessa registreringar har bolaget tillförts ytterligare 4 414 Tkr efter emissionskostnader.
  • Bolagets anbud till Trafikverkets Innovationsupphandling avseende vidareutveckling, validering och leverans av nya informationstjänster för automatiserad mätning av järnvägsanläggningen har antagits och att kontrakt kommer att signeras i början av januari 2023 efter avtalsreglerade kontraktsförhandlingar.

Innovationsupphandling tillsammans med Trafikverket

En riktigt glädjande nyhet under hösten är att vårt anbud till Trafikverkets Innovationsupphandling avseende vidareutveckling, validering och leverans av nya informationstjänster för automatiserad mätning av järnvägsanläggningen har antagits Trafikverket uppskattar att kontraktsgenomgång sker i början av december 2022 med startmöte i början av januari 2023 och att kontraktet signeras i samband med detta möte.

– Den här innovationsupphandlingen med svenska Trafikverket betyder mycket för oss, eftersom RMD får arbeta med en helt ny kundkategori och affär som är skalbar i hela världen, det vill säga övervakning av fast infrastruktur, säger Jan Lindqvist, vd för Railway Metrics and Dynamics AB.

– Upphandlingen gör också att RMD som bolag kan växla upp affären snabbare än väntat inom detta segment, säger Jan Lindqvist.

RMD har trots rådande världsläge märkt av ett starkt intresse för Bolagets produkter.

– Vi verkar på en snabbt växande marknad där våra unika produkter kan göra stor nytta. De senaste månaderna har vi fått ett flertal förfrågningar från stora aktörer i järnvägsbranschen, såväl i Skandinavien som globalt, säger Jan Lindqvist.

Utveckling av PMU-sensorn

Även den tekniska utvecklingen av RMD:s plattform går framåt. Utveckling av PMU-sensorn och serieanpassning sker helt enligt plan.

– Vi arbetar med en förbättring i konstruktionen av kretskortet i PMU-sensorn. Detta möjliggör mer avancerade beräkningar lokalt, vilket sparar på batteriet samtidigt som PMU:n snabbare kan utföra analyser och skicka rapporter om något akut uppstår, säger Jan Lindqvist.

För mer information, vänligen kontakta:

Jan Lindqvist, VD
Telefon: +46 (0)70-587 76 26
E-mail:
jan.lindqvist@railwaymetrics.com

Railway Metrics and Dynamics AB är ett svenskt IT-bolag som utvecklar och säljer en systemplattform för analys och övervakning av transport och infrastruktur i realtid. Plattformen består av ett moln- och realtidsbaserat system med patenterad teknik, baserad på avancerade algoritmer och artificiell intelligens, för förvaltning av tillgångar (så kallad ’asset manage­ment’). Inledningsvis har Bolaget valt att fokusera på järnvägsin­dustrin, såsom lok, tågvagnar, räls och annan järnvägsinfrastruk­tur, men RMD:s system kan med fördel användas inom övriga transport- och infrastrukturmarknader, inklusive byggmarkna­den samt humanmarknaden. För järnvägsin­dustrins aktörer gör Bolagets system det möjligt att bedriva trans­port med ökad effektivitet, säkerhet, punktlighet och lönsamhet.

Läs mer om Railway Metrics and Dynamics här: https://railwaymetrics.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.