Connect with us

Marknadsnyheter

Klarna: 18% minskning av andelen påminnelseavgifter under 2020

Published

on

Läs original

Andelen Klarna-fakturor som får påminnelseavgift har minskat flera år i rad. Nu lanserar Klarna flera nya initiativ för att accelerera trenden ytterligare. Bland annat återlanseras The Never Forget Test och ett nytt spel introduceras i appen för att uppmuntra punktliga betalningar.

En analys av de påminnelseavgifter som skickades under 2020 visar att andelen Klarna-fakturor som inte betalades i tid, och därmed fick påminnelseavgift, minskade med nästan en femtedel (18%). Bland kvinnor var minskningen störst (20%) medan minskningen bland män var lägre (14%). Minskningen bland unga vuxna, 18-25 år, var högre än snittet för alla Klarnas kunder (20%). Analysen visar även att bland dem som aktivt använder Klarnas app så får hälften så stor andel en påminnelseavgift, jämfört med konsumenter som inte använder Klarnas app.

Vi har under en lång tid jobbat målmedvetet med att minska andelen fakturor som får påminnelseavgift. Minskningen 2020 är en bevis på att de åtgärder vi vidtagit haft effekt och att våra kunder utnyttjar de hjälpmedel vi erbjuder för att hålla koll på sin ekonomi och sina köp. Det är särskilt glädjande att trenden är så stark bland unga vuxna under 25 år. Det är en grupp vi är särskilt måna om, men som också lite orättvist ibland beskrivs som oförmögna att hantera pengar, säger David Fock, global produktchef på Klarna.

Under vintern testade Klarna ett nytt verktyg för att hjälpa sina kunder att betala i tid – The Never Forget Test. Genomfört test, bestående av frågor och tips om hur man bäst undviker onödiga avgifter, innebar att kunden fick avgiften återbetald. Nu återlanseras testet och kommer att göras tillgängligt för Klarna-användare som får sin första påminnelseavgift.

– Det är lite för tidigt att dra några säkra slutsatser om huruvida de som gjort testet nu är mer benägna än andra att betala i tid, men det finns sådana indikationer i vår data. Vi fick väldigt positiv respons på initiativet från våra kunder och genom att nu tillgängliggöra det för alla kunder som får en påminnelseavgift för första gången hoppas vi kunna hjälpa nya kunder tidigt, säger David Fock. 

Vid sidan av The Never forget Test genomför Klarna under våren ett antal tester där grupper av slumpmässigt utvalda kunder får fler kostnadsfria påminnelser innan förfallodatum, i olika kanaler och vid olika tidpunkter.

Påminnelseavgifter är till för att motivera kunder att betala i tid, men vi vill ju helst av allt hitta andra sätt att säkerställa punktliga betalningar. Vi utför löpande tester för att se på vilka sätt vi bäst kan stötta och påminna. Nyligen lanserade vi ett spel i Klarna-appen som tillgängliggörs när det inte finns några utestående betalningar att hantera, som en extra uppmuntran om att betala sina fakturor, säger David Fock.

För mer information:
Niklas Gillström
Press- och publicaffairs chef Klarna
niklas.gillstrom@klarna.com 
0730-81 73 91

Om Klarna:

Klarna är en av världens ledande betalningsleverantörer och en fullt licensierad bank, som vill revolutionera betalningar och banktjänster, och skapa smidigast möjliga shoppingupplevelse för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005, och är med en nuvarande värdering på drygt 90 miljarder kronor Europas högst värderade privata fintechbolag, och ett av de högst värderade privata fintechbolagen i världen. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse överallt. Klarna har i dag 250 000 anslutna handlare, 3 500 anställda och är verksamt i 17 länder. Bland Klarnas handlare finns varumärken som H&M, IKEA, Expedia Group, ASOS, Michael Kors, Nike, Superdry, Sephora, Samsung, Zara, Boozt, Sonos och Daniel Wellington, som genom Klarnas innovativa shoppingupplevelse erbjuder tjänster som sträcker sig bortom betalningar, och ger konsumenterna möjlighet att ta kontroll över sina personliga ekonomi. För mer information, besök klarna.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Klart för byggande av 219 nya hyresrätter till 2026

Published

on

By

I höst tas första spadtagen för sammanlagt 219 nya hyresrätter på Anderstorpgård i centrala Skellefteå. Bostäderna beräknas stå klara för inflyttning under 2026. 
– Det blir ett av de största projekten i Skebos historia och ett efterlängtat tillskott i ett Skellefteå som under 2024 växt snabbast i hela Sverige, säger Harriet Classon, ordförande Skebo.

Kvarteret har ett attraktivt läge utmed Skellefteälven i stadsdelen Anderstorp och närhet till en god service med lekplats, idrottsplats och generösa grönområden. I området finns även skolor och förskolor, hälsocentral och Skellefteås centrala delar finns inom 15 minuters gångavstånd. 

Det kommer att byggas 219 nya lägenheter fördelade på tre punkthus i åtta våningar samt ett lamellhus på sex våningar. Lägenheterna kommer variera från 2 till 4 rum och kök, med storlekar från cirka 35 till 85 kvadratmeter. Husen kommer att förses med solceller som installeras på yttertaken. NCC är vald som entreprenör för projektet. 

– Skellefteå är just nu en av Sveriges snabbast växande städer och behovet av nya bostäder är påtagligt. Vi har sedan tidigare genomfört flera lyckade byggprojekt på uppdrag av Skebo. Med de nya hyresrätterna på Anderstorpsgården får NCC fortsätta bidra till att öka bostadsutbudet i staden, säger Niklas Sparw, affärsområdeschef, NCC Building Sverige. 

Skebo bygger även två radhuslängor i två våningar på området. Dessa bostäder är på 5 rum och kök på en yta av ca 100 kvadratmeter. Dessutom kommer cirka 140 parkeringsplatser att erbjudas, varav 80 procent kommer att vara utrustade med motorvärmare som kommer att kunna konverteras till elbilsladdning när det behovet uppstår. 

– Behovet av nybyggda hyresrätter i centrala lägen är fortsatt stort i Skellefteå. Att vi snart kan addera över 200 nya lägenheter i ett centralt läge känns riktigt bra och vi ser fram emot att sätta spaden i marken, säger Helena Markgren.

För mer information, kontakta:

Helena Markgren
Vd Skebo
0910 – 73 65 01

____________________________________________________________________

Skebo är Skellefteås största fastighetsbolag som äger och förvaltar cirka 5 000 lägenheter och ett antal lokaler. Vi har hyreslägenheter i flerfamiljshus, radhus, småhus, studentbostäder samt vård- och omsorgsboenden. Vi arbetar för stadens och kommunens utveckling och ligger i toppen vad gäller kundnöjdhet i landet. Vårt mål är att ge varje hyresgäst som kommer till oss möjligheten att flytta in och från första stund börja trivas i sitt drömhem. ”Längta hem” är vår devis som alltid sätter kunden först. Vi verkar för hyresgästinflytande och delaktighet där trivsel, trygghet och goda relationer är i fokus.

Skeppargatan 8, 931 30 Skellefteå, tel +46 910-73 65 00, info@skebo.comskebo.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Swedavias delårsrapport för Q1 2024: Fler resenärer, stärkt kommersiellt utbud och förbättrat linje- och destinationsutbud ledde till ökad nettoomsättning, förbättrat EBITDA och stärkt kassaflöde

Published

on

By

Nettoomsättningen för perioden ökade med 154 MSEK och uppgick till 1 443 MSEK. Ett ökat antal resenärer och avgiftsjusteringar har bidragit till ökningen. Kassaflödet för perioden var positivt och uppgick till 57 MSEK, en ökning med 76 MSEK jämfört med föregående år. Swedavia redovisar en EBITDA på 175 MSEK för kvartalet vilket är en ökning med 55 MSEK jämfört med föregående år. Rörelseresultatet uppgick till -217 MSEK, vilket är i nivå med föregående års rörelseresultat. Under perioden har förberedelser för ökad dimensionering av den operativa verksamheten skett vilket påverkade rörelseresultatet. Under kvartalet fortsatte satsningarna på det kommersiella utbudet med förbättringar av utbudet på bland annat Göteborg Landvetter Airport och fortsatt utveckling av Marknadsplatsen på Stockholm Arlanda Airport

Under kvartalet reste 6,7 miljoner människor till eller från Swedavias flygplatser, en ökning med en procent jämfört med föregående år. Ökningen drevs av ett fortsatt ökat utrikesresande där antalet resenärer ökade med 4,9 procent medan inrikesresandet för kvartalet minskade.

– Vi summerar ett kvartal med ett förbättrat EBITDA och ett stärkt kassaflöde jämfört med föregående år. Vi har under kvartalet också stärkt linje- och destinationsutbudet och förbättrat tillgängligheten till bland annat Nordamerika från Arlanda. Under sommarsäsongen kommer våra resenärer kunna välja på närmare 30 avgångar i veckan till flera nordamerikanska destinationer från Arlanda, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

Nettoomsättningen uppgick till 1 443 MSEK (1 289) vilket var en ökning med 12 procent jämfört med föregående år. Kassaflödet för den löpande verksamheten för kvartalet var positivt och uppgick till 57 MSEK (-19), en förbättring om 76 MSEK jämfört med föregående år. EBITDA för perioden uppgick till 175 MSEK, en ökning med 55 MSEK. Rörelseresultatet uppgick till -217 MSEK (-215). Som ett led i förberedelserna inför ett ökad resande i sommar ökades dimensioneringen av den operativa verksamheten vilket ökade driftkostnaderna under kvartalet.

Under kvartalet fortsatte implementeringen av Swedavias kommersiella strategi med fokus på ett brett och varierat utbud av mat, dryck och shopping. På Landvetter invigdes ett nytt utbud av restauranger, kaféer och butiker. Det kommersiella utbudet har även stärkts på Malmö Airport och Luleå Airport. På Arlanda fortsätter den nya Marknadsplatsen att växa och utvecklas. Utbudet har under våren kompletterats med nya restauranger och med ett antal nya butiker och kaféer. Fler öppningar är att vänta under 2024 i takt med att Marknadsplatsen fortsätter växa.  

– De kommersiella intäkterna bidrar till vår förmåga att hålla konkurrenskraftiga flygplatsavgifter och möjliggör fortsatt utveckling av flygplatsernas infrastruktur. Men det är förstås främst glädjande att satsningarna mottas väl av våra kunder, säger Jonas Abrahamsson.
 

Nyckeltal 2024 2023 2023
MSEK, om ej annat anges jan-mar jan-mar jan-dec
Nettoomsättning 1 443 1 289 5 931
Rörelseresultat -217 -215 -318
Periodens resultat -215 -199 -353
Kassaflöde från den löpande verksamheten 57 -19 766
Medelantal anställda 2 703 2 430 2 603
Antal passagerare, miljoner 6,7 6,7 32,1

Den fullständiga delårsrapporten finns tillgänglig på Swedavias webbplats: Om Swedavia – Finansiell information: www.swedavia.se/om-swedavia/finansiell-information/.

Denna information är sådan information som Swedavia AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 april 2024, 13:00 CEST.

För mer information, kontakta Ellen Laurin, tf presschef på Swedavia eller Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

NCC bygger 219 hyreslägenheter i Skellefteå

Published

on

By

Läs original

NCC har tecknat avtal med Skebo om att bygga 219 hyreslägenheter på Anderstorpsgården i Skellefteå. Affären är en totalentreprenad med ett ordervärde på cirka 320 MSEK.

Karta över Anderstorpsgården, Skellefteå

NCC:s uppdrag omfattar nyproduktion av hyreslägenheter i varierande storlekar fördelat på punkt-, lamell- och radhus. Projekteringen för byggprojektet inleds våren 2024 och byggstart sker under hösten 2024. Till årsskiftet 2026/27 ska området vara klart för inflyttning.

– Behovet av nybyggda hyresrätter i centrala lägen är fortsatt stort i Skellefteå. Att vi snart kan addera nya lägenheter i ett centralt läge känns riktigt bra och det blir ett av de största projekten i Skebos historia. Vi ser fram emot att sätta spaden i marken, säger Helena Markgren, vd Skebo.

Det nya bostadsområdet i Skellefteå ska byggas i stadsdelen Anderstorp på Elevhemsgatan, nära det byggminnesförklarade Anderstorps gård och Skellefteälven.

Skellefteå är just nu en av Sveriges snabbast växande stad och behovet av nya bostäder är påtagligt. Vi har sedan tidigare genomfört flera lyckade byggprojekt på uppdrag av Skebo. Med de nya hyresrätterna på Anderstorpsgården får NCC fortsätta bidra till att öka bostadsutbudet i staden, säger Niklas Sparw, affärsområdeschef, NCC Building Sverige.

Affären uppgår till cirka 320 miljoner kronor och orderregistreras i affärsområde NCC Building Sweden i andra kvartalet 2024.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Jarl, projektutvecklare, NCC Building Sverige, 070-611 97 46, johan.jarl@ncc.se
Amelie Winberg, presschef, NCC Building Sverige, 070-221 13 72, amelie.winberg@ncc.se

NCC:s presstjänst: 08-585 519 00, press@ncc.se, NCC:s Mediabank

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar bygg- och infrastrukturprojekt, produktion av asfalt och stenmaterial samt kommersiell fastighetsutveckling. 2023 omsatte NCC ca 57 miljarder SEK och hade 12 200 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.