Connect with us

Marknadsnyheter

Fullt uppkopplad, styrd av artificiell intelligens: Bosch öppnar framtidens fabrik för kiselplattor i Dresden

Published

on

  • Bosch koncernchef Volkmar Denner: ”Med vår första AIoT-fabrik skapar vi nya referenser inom chiptillverkning.”
  • Artificiell intelligens skapar en sund grund för datadriven kontinuerlig förbättring i produktionen och tillåter snabb omställning till nya produkter.
  • De första chippen för Boschs elhandverktyg lämnar linjen i juli – sex månader tidigare än planerat. 
  • Med en investering på cirka en miljard euro är den nya tillverkningsanläggningen den största enskilda investeringen under Boschs mer än 130-åriga historia.
  • Planen är att 700 personer ska arbeta i anläggningen när den är klar.

Dresden, Tyskland – Fullt uppkopplad, datadriven, självoptimerande: Bosch öppnar en av världens modernaste fabriker för kiselplattor i Dresden. Högautomatiserade och fullt uppkopplade maskiner och integrerade processer, i kombination med lösningar baserade på artificiell intelligens (AI), ska göra Dresden-anläggningen till en smart fabrik och en banbrytare inom Industri 4.0. Den tekniskt avancerade anläggningen invigdes officiellt den 7 juni 2021, i digital närvaro av Tysklands förbundskansler Angela Merkel, EU-kommissionens verkställande vice ordförande Margrethe Vestager och Sachsens ministerpresident Michael Kretschmer. 

– För Bosch är halvledare en kärnteknik och det är strategiskt viktigt att vi både utvecklar och tillverkar dessa komponenter själva. I Dresden kommer vi att använda artificiell intelligens för att ta halvledartillverkningen till nästa nivå, säger Dr Volkmar Denner, koncernchef för Robert Bosch GmbH. Detta är vår första AIoT-fabrik: helt uppkopplad, datadriven och självoptimerande redan från början. 

Bosch investerar ungefär en miljard euro i denna tekniskt oerhört avancerade anläggning. Det är den största enskilda investeringen under företagets mer än 130-åriga historia. Produktionen i Dresden startar redan i juli – sex månader tidigare än planerat. Från och med då kommer Boschs elhandverktyg att utrustas med halvledare tillverkade i den nya anläggningen. Chip för biltillverkare ska börja produceras i september, vilket är tre månader tidigare än ursprungligen planerat. 

Pionjär inom Industri 4.0
Tillverkningsanläggningen för kiselplattor som nu står färdigbyggd i Dresden är en av världens mest avancerade och är utrustad med maskiner som har autonom intelligens. Underhållet sköts på 9000 kilometers avstånd och servicepersonalen bär glasögon med inbyggda kameror.
– Med kombinationen av artificiell intelligens (AI) och Internet of Things (IoT) lägger vi grunden för datadrivna, kontinuerliga förbättringar i tillverkningen, säger Denner. Konkret innebär detta att all data från tillverkningen av kiselplattor – från maskiner, sensorer och produkter – samlas in i en central databas. Resultat: varje sekund genereras produktionsdata motsvarande 500 sidor text. På bara en dag skulle detta motsvara mer än 42 miljoner sidor. Insamlad data utvärderas med metoder baserade på artificiell intelligens. I denna process lär sig självoptimerande algoritmer hur man vaskar fram förutsägelser från stora datamängder. 

På så sätt kan tillverknings- och underhållsprocesser analyseras i realtid, till exempel kan en AI-algoritm upptäcka även minimala avvikelser i produktionen. Sådana avvikelser är synliga på en kiselplattas yta i form av specifika felmönster som kallas signaturer. Orsakerna till felen analyseras omedelbart och avvikelser i processen kan korrigeras utan dröjsmål, redan innan de kan påverka produktens tillförlitlighet.

”Digital tvilling”: anläggningen och dess dubbelgångare
En annan utmärkande egenskap hos kiselplattsfabriken är att den existerar i två versioner – dels i den verkliga världen och dels i den digitala. Branschtermen för detta är ”digital tvilling”. Under byggtiden registrerades alla delar av fabriken och alla relevanta konstruktionsdata för anläggningen som helhet digitalt och visualiserades i en tredimensionell modell. Den digitala tvillingen består av ungefär en halv miljon 3D-objekt, inklusive byggnader och infrastruktur, försörjnings- och avfallssystem, kabelkanaler och ventilationssystem samt maskiner och tillverkningslinjer. Detta gör det möjligt för Bosch att simulera både processoptimeringsplaner och renoveringsarbeten utan att behöva störa produktionen. Underhållsdetaljen i Dresdenfabriken använder också avancerad teknik: servicepersonalen bär smarta glasögon med display och kamera – i augmented reality (AR) kan maskiner till och med underhållas på distans. Underhållsarbeten i Dresden kan med andra ord styras av en expert från en maskintillverkare i Asien – utan att behöva resa runt halva jorden. Tack vare glasögonens kamera ser experten samma vy som den lokala teknikern och experten kan ge teknikern instruktioner i realtid. Denna teknik var dessutom avgörande roll för att maskinerna skulle kunna tas i drift trots reserestriktioner på grund av covid-19-pandemin.

Halvledare för bättre livskvalitet och ökad trafiksäkerhet
Halvledare i form av mikrochip finns i allt från smarttelefoner till tv-apparater och fitnessarmband. Utan halvledare skulle bilar inte fungera, varken idag eller i framtiden. 2016 hade varje ny personbil i världen i genomsnitt mer än nio Bosch-chip under plåten – bl.a. i styrenheten till krockkuddarna, i bromssystemet och i parkeringsassistenten. År 2019 hade detta genomsnitt ökat till över 17 Bosch-chip. Antalet har alltså dubblerats på bara några år. Under de kommande åren förväntar sig experter att den starkaste tillväxten av mikroelektronik i bilar kommer att representeras av förarassistanssystem, infotainment och elektrifiering av drivlinan. 

”Silicon Saxony”: Europas primära område för mikroelektronik
Efter att ha studerat olika platser runt om i världen beslutade Bosch att placera sin nya fabrik för kiselplattor i Dresden, i det tyska förbundslandet Sachsen. ”Silikon Saxony” har Europas största koncentration av mikroelektronikanläggningar, och ligger på femte plats internationellt. En tredjedel av alla chip som tillverkas i Europa kommer från detta område.

Ytterligare information om ämnet:
Global presskit 
Press kit to accompany the inauguration of the Dresden wafer fab
Virtual tour of the Dresden wafer fab
Bosch podcast “From KNOW-HOW to WOW” from the wafer fab
Bosch history blog: history of automotive electronics at Bosch

 

Lotta Törnberg

Corporate Communications and Brand Management Nordic
E-mail: Lotta.Toernberg@se.bosch.com
Telefon: +46 8 750 1644    

Bosch-koncernen är en ledande internationell leverantör av teknologi och tjänster, med omkring 395 000 medarbetare globalt (per 31 december 2020). Företaget omsatte 71,5 miljarder Euro under 2020. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods, och Energy and Building Technology. Som ett ledande företag inom IoT erbjuder Bosch innovativa lösningar för smarta hem, smarta städer, uppkopplad mobilitet och uppkopplad industri. Företaget drar nytta av sin expertis inom sensorteknologi, mjukvara och tjänster, såväl som sitt eget IoT-moln, för att erbjuda kunder uppkopplade lösningar från en och samma källa. 

Bosch-koncernens strategiska mål är att leverera innovationer för en uppkopplad livsstil. Bosch höjer människors livskvalité över hela världen, med produkter och lösningar som är både innovativa och intresseväckande. Kort sagt, Bosch skapar teknologi som är ”Invented for life”. 

Bosch-koncernen består av Robert Bosch GmbH med dess cirka 440 dotterbolag och lokala företag i omkring 60 länder. Medräknat partners för service och försäljning omfattar Boschs globala produktions-, utvecklings- och försäljningsnätverk i stort sett alla världens länder. Grunden för företagets fortsatta tillväxt är dess innovativa styrka. Bosch har runt 73 000 medarbetare inom forskning och utveckling på 129 platser runt om i världen och cirka 34 000 mjukvarutvecklare. 

Företaget grundades 1886 i Stuttgart av Robert Bosch (1861-1942) som “Verkstad för finmekanik och elektroteknik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer den entreprenöriella friheten i Bosch-koncernen och gör det möjligt för företaget att planera långsiktigt samt att göra tunga investeringar med sikte på framtiden. 94 procent av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av Robert Bosch Stiftung GmbH, en välgörenhetsstiftelse. De resterande aktierna ägs av familjen Bosch, genom ett familjeägt företag, och av Robert Bosch GmbH. Majoriteten av rösterna har Robert Bosch Industrietreuhand KG, en industristiftelse som utövar aktieägarnas rättigheter. Ytterligare information finns online på www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com och https://twitter.com/BoschPresse

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.