Connect with us

Marknadsnyheter

Ökat resande ställer hårda krav på hälso- och sjukvårdens arbetsgivare i sommar, personalens semester i fara

Published

on

Samtidigt som regeringen häver reserestriktionerna inom landet för symptomfria så meddelar man att Socialstyrelsen får uppdraget att stödja samordningen av regionernas hälso- och sjukvårdsresurser under sommaren. Ett ökat resande kan innebära att Vårdförbundets medlemmar inte får nödvändig vila och återhämtning efter den tuffa coronavåren. Förbundet uppmanar därför regioner och kommuner att använda de ekonomiska resurser som finansministern ställt till förfogande för att ta in extrapersonal från bemanningsföretag, så att den ordinarie personalen kan få sin semester.

Vårdförbundet har under våren krävt en nationell samordning av sommarvården, för att säkerställa tillräcklig kapacitet för patienterna och samtidigt kunna ge vårdpersonalen den vila och återhämtning som behövs efter en extremt tung coronavår.

– Det är positivt att Socialstyrelsen nu går in och styr upp sommarvården, det har vi i Vårdförbundet krävt hela våren. Det blir en tuff uppgift för myndigheten, givet att sommaren redan börjat. Med tanke på hur den nationella samordningen fungerat för testning och skyddsutrustning under pandemin har man mycket att bevisa, säger Sineva Ribeiro, ordförande, Vårdförbundet.

Ett ökat inrikes resande kan leda till ojämn belastning i sjukvården, inte bara på turistorter i Västra Götaland, på Gotland, i Skåne och i Stockholm utan i hela landet. En ökad smittspridning kommer sannolikt leda till att Vårdförbundets medlemmar inte kan få semester i den utsträckning som behövs nu, eftersom de kommer att kallas in till vården. Smittorisken är densamma även om resandet är tillåtet och Vårdförbundet vädjar till allmänheten att bara resa om man är symptomfri samt att fortsätta att hålla avstånd, tvätta händerna och värna om riskgrupperna.

– Det är positivt för många att det nu finns möjlighet att resa om man är symptomfri, men det får inte ske på bekostnad av vårdens kvalitet eller våra medlemmars vila och återhämtning. Efter coronavåren måste vårdpersonalen få semester, annars riskerar vården att drabbas av sjukskrivningar, ännu fler uppsägningar, med längre väntetider och sämre vård för patienterna som konsekvenser. Då kommer vi varken klara pandemin eller de 50 000 uppskjutna operationerna som väntar i höst, säger Sineva Ribeiro.

– Bara för att staten nu går in och styr upp sommarvården så kan inte regioner och kommuner slappna av. Finansministern har varit tydlig med att regeringen ställer de ekonomiska resurser som behövs till förfogande och nu måste vi se handling från ansvariga kommun- och regionpolitiker: Hyr in bemanningspersonal även om det blir dyrt, så att den ordinarie personalen kan få sin semester – det kommer att löna sig i längden, säger Sineva Ribeiro.

  

Vårdförbundet om medlemmarnas semester

  • Vårdens arbetsgivare har misslyckats med att ge Vårdförbundets medlemmar semester många somrar i rad under vanliga år, utan att det råder pandemi. Förbundet flaggade därför tidigt under våren att sommarens bemanning och tillgänglighet inom vården kommer att bli ett ännu större problem i sommar – och att en nationell styrning måste lösa det som regionerna och kommunerna inte klarar.
     
  • Vårdens arbetsgivare i form av regioner och kommuner har i år dröjt oacceptabelt länge med besked om semester för medarbetare på flera håll i landet. Andra ger besked, men om indragna semestrar och om ”sommarsemester” i september, något som lett till att flertalet medlemmar sagt upp sig på olika ställen i landet.  
  • Vårdens medarbetare behöver fyra veckors sammanhållen vila under juni, juli eller augusti om de ska orka både att hantera fler fall av covid-19, som spås komma under hösten, samt den stora vårdskuld som nu byggs upp.
  • För att kunna ge en god och säker vård behöver vårdpersonalen ta hand om sin egen hälsa – och då är semester med vila och återhämtning efter en extrem coronavår en absolut nödvändighet
     
  • Vårdförbundet utgår från att den lagstadgade rätten till semester ska respekteras, en pandemi sätter inte alla regler ur spel. Om semesterveckor ska flyttas så måste så ske genom frivillighet och kompenseras rikligt.

Talespersoner från Vårdförbundet gällande covid 19, sommarvården, med mera:

  • Vårdförbundets ordförande Sineva Ribeiro är tillgänglig för medverkan i inslag, intervjuer och debatter. Hon befinner sig i Göteborg.
  • Vårdförbundets vice ordförande Ann Johansson och Ragnhild Karlsson finns i Stockholm.
  • Vårdförbundet har också 21 avdelningsordförande runt om i landet som i varierande grad av tillgänglighet och rådande informationsläge kan uttala sig i media om regioners och kommuners situation.

Samtliga nås genom Vårdförbundets pressjour 0703 10 30 09, som bistår med kontaktuppgifter och koordinerar intervjuer.

För ytterligare information, kontakta Vårdförbundets pressjour på tfn: 0703-10 30 09

VÅRDFÖRBUNDET, Adolf Fredriks Kyrkogata 11, 103 65 Stockholm

Continue Reading

Marknadsnyheter

Qlife Holding AB enters into an addendum with the holders of the company’s convertible debentures and all outstanding convertible debentures are converted into shares

Published

on

By

Qlife Holding AB (“Qlife” or the “Company”) has today entered into an addendum with the holders of the Company’s outstanding convertible debentures (the “Lenders”) that was issued on 3 August 2024 (the “Addendum”). In the Addendum, the parties have agreed to (i) lower the conversion rate of the convertible debentures from SEK 0.08 to SEK 0.00375 (the share’s quota value) and (ii) allow for conversion of the accrued interest. Further, through the Addendum, the Lenders have requested conversion of all outstanding convertible debentures with a total nominal value, including set-up fee and accrued but unpaid interest, of approx. SEK 3,661,754.56, to be effectuated once the amended conversion rate is registered with the Swedish Companies Registration Office. The conversion rate will be SEK 0.00375 and a total of 976,467,879 new shares is to be issued.

On 3 August 2024, the board of directors of the Company resolved on a directed issue of convertible debentures, with a total owed amount before interest of SEK 7,745,058 (including the set-up fee). The Company has repaid SEK 5,000,000 of the loan. The interest rate is two (2) per cent per month calculated on the total owed amount and the total outstanding amount today is approx. SEK 3,661,754.56.  

The Company and the Lenders have today entered into the Addendum and agreed to (i) lower the conversion rate of the convertible debentures from SEK 0.08 (the share’s quota value at the time of the issue) to SEK 0.00375 (the share’s current quota value) and (ii) allow for conversion of the accrued interest. Further, through the Addendum, the Lenders have requested conversion of all outstanding convertible debentures (including set-up fee and accrued but unpaid interest) to be effectuated once the amended terms and conditions are registered with the Swedish Companies Registration Office. The conversion rate will be SEK 0.00375 and a total of 976,467,879 new shares is to be issued.

The amended conversion price has been established through a negotiation at arm’s length between the Company and the Lenders. In connection herewith, the board of directors has taken into account general market conditions that make it difficult to raise capital. Further, the board of directors has taken into account that the volume-weighted average price according to Nasdaq First North Growth Market’s official price list for shares in the Company during the period of ten (10) trading days that ended on 3 May 2024 is approximately SEK 0.00312 and that the conversion price may not be less than the share’s quota value.

Through the conversion, the number of shares in the Company will increase by 976,467,879 to 4,637,032,422 and the share capital in the Company will increase by SEK 3,661,754.54625 to SEK 17,388,871.5825. Thus, the conversion entails a dilution of approximately 21.1 per cent based on the total number of shares in the Company after the conversion.

This disclosure contains information that Qlife Holding AB is obliged to make public pursuant to the EU Market Abuse Regulation (EU nr 596/2014). The information was submitted for publication, through the agency of the contact person, on 2024-05-08 07:46 CET.

For more information, please contact: 

Thomas Warthoe
Chief Executive Officer (CEO)
Phone: +45 21 63 35 34
E-mail: tw@egoo.health

Qlife Holding is a Swedish company based in Helsingborg, which develops and markets an innovative medical technology platform, Egoo.Health (”Egoo”), with the goal of giving people access to clinical biomarker data when testing at home. The company is listed on the Nasdaq First North Growth Market (ticker: QLIFE). G&W Fondkommission is the Company’s Certified Adviser. For additional information, please visit www.qlifeholding.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Qlife Holding AB enters into an addendum with the holders of the company’s convertible debentures and all outstanding convertible debentures are converted into shares

Published

on

By

Qlife Holding AB (“Qlife” or the “Company”) has today entered into an addendum with the holders of the Company’s outstanding convertible debentures (the “Lenders”) that was issued on 3 August 2024 (the “Addendum”). In the Addendum, the parties have agreed to (i) lower the conversion rate of the convertible debentures from SEK 0.08 to SEK 0.00375 (the share’s quota value) and (ii) allow for conversion of the accrued interest. Further, through the Addendum, the Lenders have requested conversion of all outstanding convertible debentures with a total nominal value, including set-up fee and accrued but unpaid interest, of approx. SEK 3,661,754.56, to be effectuated once the amended conversion rate is registered with the Swedish Companies Registration Office. The conversion rate will be SEK 0.00375 and a total of 976,467,879 new shares is to be issued.

On 3 August 2024, the board of directors of the Company resolved on a directed issue of convertible debentures, with a total owed amount before interest of SEK 7,745,058 (including the set-up fee). The Company has repaid SEK 5,000,000 of the loan. The interest rate is two (2) per cent per month calculated on the total owed amount and the total outstanding amount today is approx. SEK 3,661,754.56.  

The Company and the Lenders have today entered into the Addendum and agreed to (i) lower the conversion rate of the convertible debentures from SEK 0.08 (the share’s quota value at the time of the issue) to SEK 0.00375 (the share’s current quota value) and (ii) allow for conversion of the accrued interest. Further, through the Addendum, the Lenders have requested conversion of all outstanding convertible debentures (including set-up fee and accrued but unpaid interest) to be effectuated once the amended terms and conditions are registered with the Swedish Companies Registration Office. The conversion rate will be SEK 0.00375 and a total of 976,467,879 new shares is to be issued.

The amended conversion price has been established through a negotiation at arm’s length between the Company and the Lenders. In connection herewith, the board of directors has taken into account general market conditions that make it difficult to raise capital. Further, the board of directors has taken into account that the volume-weighted average price according to Nasdaq First North Growth Market’s official price list for shares in the Company during the period of ten (10) trading days that ended on 3 May 2024 is approximately SEK 0.00312 and that the conversion price may not be less than the share’s quota value.

Through the conversion, the number of shares in the Company will increase by 976,467,879 to 4,637,032,422 and the share capital in the Company will increase by SEK 3,661,754.54625 to SEK 17,388,871.5825. Thus, the conversion entails a dilution of approximately 21.1 per cent based on the total number of shares in the Company after the conversion.

This disclosure contains information that Qlife Holding AB is obliged to make public pursuant to the EU Market Abuse Regulation (EU nr 596/2014). The information was submitted for publication, through the agency of the contact person, on 2024-05-08 07:46 CET.

For more information, please contact: 

Thomas Warthoe
Chief Executive Officer (CEO)
Phone: +45 21 63 35 34
E-mail: tw@egoo.health

Qlife Holding is a Swedish company based in Helsingborg, which develops and markets an innovative medical technology platform, Egoo.Health (”Egoo”), with the goal of giving people access to clinical biomarker data when testing at home. The company is listed on the Nasdaq First North Growth Market (ticker: QLIFE). G&W Fondkommission is the Company’s Certified Adviser. For additional information, please visit www.qlifeholding.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

EQT, Electrolux och DFDS får utmärkelse för transparent och proaktiv riskhantering

Published

on

By

Nu prisas företag som arbetar med riskhantering på ett framgångsrikt sätt. För första gången har utmärkelsen EY Risk Transformation Awards delats ut i Norden. EQT vann pris i kategorin digital transformation, Electrolux i kategorin resiliens och DFDS i kategorin hållbarhet. Samtliga vinnare utsågs av en oberoende jury. Syftet med utmärkelsen är att lyfta riskhanteringens betydelse för att omvandla instabilitet, osäkerhet och komplexitet till strategiska konkurrensfördelar.

I dag står företag inför stora utmaningar som ställer höga krav på deras riskhantering. Många risker är kopplade till klimatförändringar, teknisk utveckling, demografiska förändringar och geopolitisk instabilitet. Utöver att uppmärksamma företag som arbetar proaktivt med riskhantering, är syftet med utmärkelsen att inspirera företag som vill förbättra sin riskhantering.

Ny utmärkelse lyfter goda förebilder inom riskhantering
Under gårdagskvällen den 7 maj prisades tre företag för sin riskhantering i samband med ett event i Stockholm. Det blev vitvaruföretaget Electrolux, riskkapitalbolaget EQT och rederi- och logistikbolaget DFDS som fick ta emot den nyinstiftade utmärkelsen EY Risk Transformation Awards.

Med en förändrad omvärld följer också en förändrad riskbild. Riskhantering handlar inte bara om att leva upp till lagstadgade krav, utan även om att förutse och hantera framtida risker. Företag som har tagit tag i sin riskhantering på ett bra sätt är ofta mer flexibla och bättre positionerade för att nå långsiktig framgång. En bra riskhantering förbättrar även möjligheten att väga risker mot potentiella vinster, säger Ylva Bergström, partner inom Risk Transformation på EY.

Juryns motiveringar
EY Risk Transformation Awards delas ut i tre kategorier: digital transformation, resiliens och hållbarhet.

EQT – digital transformation
Vinnaren i kategorin digital transformation har visat upp en innovativ, datadriven och molnbaserad modell som använder avancerad AI-integration för att möjliggöra realtidsövervakning av exponering för interna och externa cybersäkerhetshot. Hanteringen av cybersäkerhetsrisker är en integrerad del av ett gediget ramverk för riskhantering. Företaget har visat en övergripande mognad inom riskhantering, både vad gäller strategiska och affärsmässiga aspekter, och har ett innovativt tankesätt och en proaktiv riskhanteringskultur. Detta möjliggör tillväxt och expansion samtidigt som det skapar långsiktigt värde för intressenter.

EQT r vinnare i EY Risk Transformation Awards kategorin digital transformation
 

Electrolux – resiliens
Geopolitisk turbulens har visat sig vara en grundorsak till risk och kan utgöra allvarliga hot mot kontinuitet, motståndskraft och leverans av affärsmål. Vinnaren i kategorin resiliens har bedömts ha hög mognad i sina övergripande riskhanteringsaktiviteter. Företaget har etablerat och demonstrerat ett innovativt förhållningssätt till geopolitiska risker och lyft det till en strategisk men ändå taktisk nivå. I samarbete med ERM-funktionen har vinnaren utvecklat interna resurser för att utvärdera geopolitiska risker på den globala arenan, vilket stödjer koncernens strategiska beslut och tillgångsallokering och ökar robustheten och motståndskraften i försörjningskedjorna. Detta gör det möjligt för företaget att utveckla högkvalitativa scenarier som hjälper till att omvandla osäkerhet till affärsfördelar och värde.

Electrolux r vinnare i EY Risk Transformation Awards kategori resiliens
 

DFDS – hållbarhet
Vinnaren i kategorin hållbarhet har inrättat en målstyrd och beslutsfattande styrelse med ett strategiskt tankesätt och fokus på hållbarhet och minskade koldioxidutsläpp. Målet är att balansera ekonomisk tillväxt med långsiktigt miljöansvar. Med starkt fokus på hållbarhet hanterar bolaget risker och möjligheter på ett proaktivt sätt för att kunna skapa en hållbar framtida affärsmodell. Bolaget har också inrättat en särskild funktion som ansvarar för att samordna alla aktiviteter för minskade koldioxidutsläpp inom hela bolaget och fastställa en finansiell väg till netto-noll med höga lagstadgade krav på deras affärssektor.

DFDS r vinnare i EY Risk Transformation Awards kategori hllbarhet

En oberoende jury utsåg alla vinnare. Juryn bestod av Kristian Kallenberg, ekonomie doktor i riskhantering, konsult inom GRC (styrning, risk och regelefterlevnad), Handelshögskolan i Stockholm, Håkan Jankensgård, docent i företagsfinansiering, Stockholms universitet, Øyvind Hestnes, ansvarig för riskhantering, Yara International ASA och Tiia Mukkala, ansvarig för riskhantering, Fortum Oyj.

Alla vinnarna i EY Risk Transformation Awards 2024

För mer information, kontakta:
Stina Gustafsson, PR-chef, EY i Sverige, 073-3550631, stina.gustafsson@se.ey.com

Om EY Risk Transformation Awards
EY Risk Transformation Awards är en årlig utmärkelse som delas ut till företag och organisationer i Norden. Syftet med utmärkelsen är att lyfta riskhanteringens betydelse för att omvandla instabilitet, osäkerhet och komplexitet till strategiska konkurrensfördelar. Priser delas ut i tre kategorier: resiliens, hållbarhet och digital transformation. Valet av vinnare baseras på intervjuer med nominerade företag och inskickade underlag. Alla vinnare utses av en oberoende jury med representanter från näringslivet och den akademiska världen. Utöver att uppmärksamma vinnare ska utmärkelsen fungera som inspiration för företag som vill förbättra sin riskhantering.

Om EY
På EY arbetar vi varje dag för att uppfylla vårt syfte ”Building a better working world” och skapa långsiktigt värde för kunder, medarbetare och samhället i stort. Med stöd av data och teknik bygger vi förtroende på finansmarknader och hjälper våra kunder att växa och utvecklas. Vi samarbetar inom våra tjänsteområden revision, redovisning, affärsrådgivning, skatt, strategi och transaktioner. Tillsammans kan vi ställa bättre frågor för att hitta nya svar på de komplexa utmaningar som världen står inför i dag.

EY syftar på den globala organisationen och kan referera till ett eller flera av medlemsföretagen inom Ernst & Young Global Limited som vart och ett är en separat juridisk enhet. Ernst & Young Global Limited, ett bolag registrerat i Storbritannien, tillhandahåller inte tjänster till kunder. Information om hur EY samlar och använder persondata och en beskrivning av vilka rättigheter individer har enligt dataskyddslagen finns på ey.com/privacy. Medlemsföretag inom EY tillhandahåller inte juridiska tjänster där det inte är förenligt med lokal lagstiftning. För mer information om vår organisation, besök gärna www.ey.com/se

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.