Connect with us

Marknadsnyheter

McDonald’s är Sveriges mest familjevänliga restaurang

Published

on

Nästan var tredje förälder undviker att gå på restaurang med sina barn trots att två av tre (63%) anser att det är en viktig del av barns utveckling att gå på restaurang och fler än hälften (53%) uppger att de vill äta ute oftare med sina barn än vad de gör idag. Det står klart när McDonald’s presenterar en ny rapport om föräldraskap och uteätande. Huvudorsakerna till att föräldrar undviker uteätande är oro för att barnen inte ska tycka om maten och störa andra gäster men nästan hälften (45%) anser att andras barn är mer irriterande än ens egna. På frågan om vilken restaurang som är mest familjevänlig svarar majoriteten McDonald’s.

Att få barn innebär att tillvaron förändras i grunden. Oavsett hur mentalt och praktiskt förberedd man tror man är. Ibland krockar ambitionen och viljan med verkligheten, inte minst när det gäller att gå ut och äta på restaurang. För att bättre förstå hur föräldrar upplever föräldraskapet och uteätandet med barn har McDonald’s tagit fram rapporten ”Att äta ute eller inte äta ute med barn -det är frågan” som kartlägger hur föräldrar känner och resonerar kring att äta ute med sina barn.

I undersökningen visar det sig att nästan var tredje förälder undviker helt att gå ut och äta på restaurang med sina barn samtidigt som fler än hälften vill äta ute oftare med sina barn och två av tre tycker uteätande är en viktig del av barns utveckling och uppfostran.

  • Som Sveriges mest familjevänliga restaurang kan vi inte nöjt luta oss tillbaka, tvärt om vill vi fortsätta bygga ut och dela med oss av vår kunskap. Att så många föräldrar väljer bort restaurangbesök tycker vi är helt fel. Därför hoppas vi att denna rapport ska hjälpa föräldrar att våga äta ute oftare, men också inspirera fler restauranger att bli lite mer barnvänliga, säger Henrik Nerell, presschef på McDonald’s Sverige

De huvudsakliga anledningarna till att föräldrar inte går ut och äter med sina barn är att de känner stress och oro:

  • 23% Oroar sig för att det inte ska finnas något på menyn att äta
  • 22% Oroar sig för att deras barn ska springa runt i lokalen
  • 19% Oroar sig för att barnet ska vara högljutt
  • 15% Oroar sig för att upplevas som en dålig förälder när barnet inte uppför sig
  • Man kan inte förvänta sig att en tvååring kommer uppföra sig som en vuxen helt plötsligt bara för att man är på restaurang. Om barnet är otåligt hemma kommer det inte helt plötsligt kunna sitta och vänta på beställd mat i 45 minuter. När de här orealistiska förväntningarna krockar med verkligheten blir man som förälder både stressad och besviken. Och när barnet känner av pressen på att sitta still, vara tyst och äta upp blir det oroligt och frustrerat. De skeva förväntningarna bäddar alltså för både besvikelse och konflikt, säger Louise Hallin, psykoterapeut och expert i rapporten.

Nyckeln till att minimera risken att hamna i dessa situationer stavas förberedelse. Det allra viktigaste tipset som även störst andel föräldrar använder sig av (36%) är att prata med sitt barn och förbereda det på vad som ska göras och vad som förväntas av barnet. Men det är minst lika viktigt att förbereda sig som förälder enligt Louise Hallin, Psykoterapeut:

  • Många konflikter uppstår nämligen på grund av att föräldrarnas stress och oro påverkar barnen. Barn är sällan oroliga för att gå på restaurang, utan ofta är det föräldrarna som är oroliga. Så fort barnen börjar krångla minsta lilla blir föräldrarna stressade och spända, och därmed också otillgängliga. Och eftersom föräldrarna är barnens ”rum”, känner de av oron. Om man vet att man tenderar att bli stressad när man går ut och äter kan man därför försöka träna upp sin stresstolerans. I takt med att du blir mer van och märker att du kan hantera situationen bygger du upp en grundtrygghet och ett lugn, som gör dig mer resistent när stressmoment uppstår.

Hela rapporten som är proppfull med tips för hur du kan äta ute oftare med dina barn finns att läsa här: https://www.mcdonalds.com/se/sv-se/for-familjen/foraldrarrapporten.html

Om rapporten:

Innehållet i följande rapport har tagits fram genom en tvådelad studie genomförd av Prime och United Minds på uppdrag av McDonald’s under våren 2022.

Kvantitativ undersökning

United Minds har på uppdrag av McDonald’s genomfört en kvantitativ undersökning bland föräldrar i åldrarna 18–65 år. Totalt har 1 002 intervjuer genomförts. Svaren samlades in med kvoter på kön, ålder och region med syfte att spegla svenska folket avseende dessa variabler. Datainsamlingen skedde mellan den 18 maj och 30 maj 2022 genom digitala enkäter. Digitala frågeformulär distribuerades via webbpaneler som nådde respondenterna via e-post. Respondenterna som deltog i undersökningen tillhandahölls av undersökningsleverantören CINT.

Kvalitativ undersökning

För att få fördjupade insikter genomfördes djupintervjuer med fyra föräldrar, en psykoterapeut samt en medarbetare på McDonald’s. Intervjuerna genomfördes både i person och digitalt.

För mer information, kontakta:

Presstjänsten på McDonald’s Sverige, 08-740 85 05, media@se.mcd.com

Om McDonald’s i Sverige

Med 200 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja, en av Sveriges största ungdomsarbetsgivare och Sveriges största flexitariska restaurang. Merparten av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. Vi vill göra det goda valet enkelt för våra gäster och har därför en bred meny med något för alla smaker, preferenser och plånböcker och serverar bara mat av högsta kvalitet med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Läs mer på www.McDonald’s.se eller följ oss på Twitter, Facebook och Instagram.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.