Connect with us

Marknadsnyheter

Ökad prismedvetenhet får svenskarna att shoppa under Black Week: ”Tydlig försäljningsökning första dagarna”

Published

on

Läs original

Klarna, som hanterar ungefär hälften av alla onlineköp i Sverige, har summerat de första dagarna under Black Week (21-23 nov) och kan nu avslöja en positiv försäljningsökning på +4 %  under veckans första dagar jämfört med samma period förra året. 

– Vi kan se en tydlig försäljningsökning i Sverige under Black Weeks första dagar jämfört med förra året. Detta kan såklart ha flera orsaker men en anledning är att svenska konsumenter är mer prismedvetna än någonsin. Vår undersökning visar att många planerat att genomföra större delar av årets julklappshandel under Black Week för att spara pengar. Vidare uppger ungefär varannan att de tänkt handla mer online under veckan jämfört med förra året – de främsta anledningar till varför man föredrar att handla på nätet är i sin tur bättre priser och att det är lättare att jämföra priser, säger Carl Lindahl, Klarnas expert på konsumentbeteende. 

Fler siffror från Klarnas shoppingdata (21-23 nov):

  • Onlineförsäljningen har ökat mest i Region Gotland, Norrbottens län och Uppsala län per capita jämfört med en vanlig dag. 
     
  • De produktkategorierna som ökat mest jämfört med en genomsnittlig dag är sport-och fritidsprodukter, hälso- och skönhetsprodukter samt elektronik. 
     
  • Mest sålda produktkategorier skiljer sig runt om i landet. I norra Sverige är sport och fritidsutrustning mest populärt och i södra Sverige och på Gotland är det underhållning och elektronik som sålt bäst. I Stockholm är hem- och trädgårdsprodukter mest populärt.
     
  • Konsumenter mellan 25-40 år (Millennials) är den grupp som handlat mest och står för 48 procent av alla köp, följt av 41-56-åringar (Gen X) (26%) och 18-24-åringar (Gen Z) (21%). Generation X är den åldersgrupp som handlat mest jämfört med en genomsnittlig dag.
     
  • Kvinnor står hittills för merparten av köpen under de första dagarna av Black Week – 69 procent av köpen har gjorts av kvinnor och resterande 31 procent av män.
     
  • Kvinnor har främst handlat sport- och fritidsprodukter, hälso- och skönhetsprodukter samt smycken och accessoarer. Män har också handlat mycket sport- och fritidsprylar men även elektronik, kläder och skor. 

Fler insikter från Klarnas Black Week-rapport: 

I tillägg till sin egna shoppingdata har Klarna genomfört en undersökning i samarbete med Dynata i vilken 6 av 10 svenska konsumenter uppger att de planerar att handla något under Black Friday i år. Det är främst de yngre generationerna som uppgett att de kommer handla – hela 86 procent av Gen Z (18-25 år) och 87 procent av Millenials (26-41 år) uppger detta. 

  • Black Week har blivit en naturlig del av julklappsshoppingen
    6 av 10 svenska konsumenter uppger att de kommer försöka dra större nytta av Black Week-rean när de köper julklappar i år jämfört med förra året. 75 procent vill ta tillfället i akt att både fynda produkter till sig själva men nästan lika många (71%) uppger att de vill handla julklappar till nära och kära (71%). Barnprodukter är den kategori som flest planerar att köpa till andra och elektronik är den kategori man främst planerar att köpa till sig själv.

     
  • Fler planerar att handla online jämfört med förra året
    Fler än varannan (54%) planerar att göra de flesta av sina inköp under Black friday online och ungefär lika många (56%) uppger att de kommer att handla mer online i år jämfört med förra året. Endast 23 procent uppger att de kommer göra de flesta inköpen i fysisk butik. Detta återspeglas i samtliga ålderskategorier.

     
  • Lägre priser och prisjämförelser främsta fördelarna med näthandeln 
    Anledningen till att de flesta planerar att handla online är på grund av lägre priser (80%), att det är lättare att jämföra priser (77%) samt att det finns fler betalningsalternativ och ett större sortiment (75%).  Bättre social interaktion (82%) lyfts fram som den främst anledningen till varför man planerar att  handla mer i fysisk butik. 
     
  • De som shoppar online planerar mer och är mer prismedvetna
    Det finns en stark korrelation mellan att shoppa online och att veta vad man vill köpa på förhand (77% av onlineshopparna jämfört med 50% som främst planerar att shoppa i butik), vilja koncentrera sina julklappsköp till reaperioder (73% jämfört med 32%) och prisjämföra för att hitta det bästa priset (82% jämfört med 67%). 
     
  • …och det gäller särskilt de yngre generationerna
    Generation Z (18-25 år) och Millennials (26-41 år) är överrepresenterade när det kommer till att prisjämföra (79% respektive 81%) och att koncentrera sina julklappsinköp till reaperioder (84 % respektive 74%).

     
  • Köpresan börjar online och mobilen används även i fysisk butik
    82 procent av svenska konsumenter uppger att de alltid, eller ibland börjar sin köpresa genom att göra research online, s-.k. “webrooming”. Nästan lika många (73%) uppger att de använder sin mobil för att jämföra priser och erbjudanden samt för att kolla produktrecensioner när de handlar i fysiska butiker. 
     
  • De flesta planerar att köpa kläder & skor, skönhet och elektronik
    Det är även de produktkategorier flest planerar att köpa online framöver fysisk butik. 

Om undersökningen:
Undersökningen baseras på en undersökning utförd av undersökningsföretaget Nepa i 17 länder (Sverige, Norge, Finland, USA, Storbritannien, Australien, Tyskland, Österrike, Frankrike, Belgien, Nederländerna, Nya Zeeland, Spanien, Portugal, Polen, Irland och Italien). Undersökningen utfördes under oktober och november 2022 med 17 000 respondenter och ett representativt urval av minst 1000 respondenter per land som valts ut av Nepa. 1033 svenskar deltog i undersökningen.

Om Klarnas shoppingdata
Insikter från Klarnas shoppingdata. Klarna har fler än 150 miljoner konsumenter och 450 000 e- handlare globalt, och hanterar uppskattningsvis ungefär hälften av alla transaktioner för svensk e-handel.

För mer information, vänligen kontakta: press@klarna.com

Om Klarna

Sedan 2005 har Klarna verkat för att revolutionera bankbranschen. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner dagliga transaktioner möter Klarna konsumenters snabbt förändrade behov genom att hjälpa dem spara tid och pengar och samtidigt ta informerade beslut och få kontroll över sin ekonomi. Fler än  450 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologi för att leverera en sömlös shoppingupplevelse både online och i butik. Klarna har fler än 5000 anställda och ett aktivt tjänsteutbud på 45 marknader. För mer information, besök Klarna.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.